Google Plus adverteren

Het sociale netwerk van Google

Google Plus heeft inmiddels ruim 1 miljard gebruikers waarvan 300 miljoen gebruikers maandelijks actief is op het sociale netwerk (mei 2014). In Nederland zijn er inmiddels 1,9 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Daarmee behoort Google Plus tot de grootste sociale media in Nederland. Het bereik is groot en Google Plus is daarom ook interessant voor adverteerders om hun doelgroep te bereiken. Google neemt de gegevens van Google Plus nu al wel mee in o.a. de targetingmogelijkheden voor Google AdWords, om de kwaliteit van advertenties te beoordelen en om relevante resultaten voor bezoekers hoger te laten ranken in AdWords én organisch, want Google Plus al ook belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie. Het is (nog) niet mogelijk op het platform zelf te adverteren, maar indirect is adverteren met Google Plus wel mogelijk.

Adverteren op Google+

Adverteren op Google+ is mogelijk in combinatie met Google AdWords. Zoals hierboven aangegeven is het niet mogelijk op het platform zelf te adverteren, maar kunnen de berichten van Google+ bedrijfspagina’s wel als advertentie worden ingezet. Deze zogenaamde Google+ Post Ads kunnen als advertentie in het Google Display Netwerk worden ingezet. Op basis van de bekende targeting mogelijkheden op het Google Display Netwerk kunnen de Google+ Post Ads worden ingezet. De kosten voor adverteren op Google+ zijn mogelijk op zowel CPC (kosten-per-klik) als op CPM (kosten-per-1.000 vertoningen) basis. Ook is het mogelijk om te werken met een dagbudget zoals bij Google AdWords.