Whirlpool (1)

Van Foodfight tot harde verkopen voor Whirlpool

Hoe een versterkte branding leidt tot activatie en aanschaf bij de doelgroep via Whirlpool’s trade partners

Hoe zorg je in de sterk concurrerende markt van huishoudelijke apparaten en trends, zoals gasloos koken en toenemende voedselverspilling, ervoor dat je relevant bent en blijft als merk? Hoe raak je de juiste snaar bij de doelgroep, inspireer en overtuig je hen tot het doen van een aankoop van Whirlpool via trade partners?

Deze uitdaging wilde we maar al te graag aangaan! We gingen direct aan de slag met uitwerking van de strategie. Hierin lag de focus op de balans tussen merkbekendheid, – voorkeur en actiegerichte promotie. Dit leidde tot een krachtige campagne aanpak voor de promotie van de huishoudelijke apparatuur collecties.

Snackable content groeit uit tot uplift in brand awareness

Om je vingers bij af te likken! Letterlijk. Als aftrap van de campagne gingen Dennis Weening en Evi Hanssen de strijd met elkaar aan in spannende Foodfights/battles. Met de introductie en verkorte teasers veroverde Whirlpool de harten van de consument via de social timelines (Facebook & Instagram). Al snel bleek dit een succes en zagen we, naast een aanzienlijke groei in bereik, met name hoge uitkijkpercentages en betrokkenheid bij de doelgroep. Zij volgden de volledige battle via de campagnewebsite. Dit resulteerde in een sterke groei in de brand- en top-of-mind awareness voor Whirlpool. De gestegen naamsbekendheid fungeerde als springplank voor de campagnes die hier direct op volgden.

Een drietrapsraket naar conversies

Maar hoe zet je de gestegen naamsbekendheid van de Whirlpool koken en koelen collecties om in harde sales via trade partners? In deze concurrerende markt ga je de oorlog niet meer winnen met cash-backs. Een drietrapsraket bleek hiervoor de perfecte oplossing. Deze zag er als volgt uit:

  1. Bewustwording van het ‘probleem’

  2. Aandragen van een oplossing

  3. Een aanbieding & focus op de verkooppunten

(1) BEWUSTWORDING VAN HET ‘PROBLEEM’ & (2) AANDRAGEN OPLOSSING

Whirlpool speelde hierbij slim in op de trends en ontwikkelingen die belangrijk zijn voor de consument. In stap 1 maakten we de doelgroep bewust van problemen als voedselverspilling en het gedoe rondom het overstappen van gas naar elektrisch koken.

Als introductie van de ‘#vangasnaarinductie’-campagne namen we letterlijk een kijkje in de keuken van sympathieke influencers. Hierin werd eerst benoemd welke obstakels mensen zien (stap 1: het probleem benoemen). De focus van stap 2 lag op het bieden van een oplossing. In de campagne lieten we de kijkers ervaren hoe makkelijk de overstap van gas naar elektrisch koken is met Whirlpool.

Van gas naar inductie

Geen aanpassingen aan keuken/elektriciteit

(3) Aanbieding & focus op verkooppunten

Via de ‘decision based marketing’-methode namen we stapsgewijs de geïnteresseerde doelgroep verder mee de funnel in. Vervolgens werd in stap 3 een aanbieding (incentive) gedaan waarin de focus lag op de verkooppunten. Mensen bleken meer geïnteresseerd in de incentive wanneer ze eerdere Whirlpool campagnes hadden gezien. In deze laatste trigger (de incentive) legden we de nadruk op de aangesloten trade partners van Whirlpool.

blank

Resultaten

Door een mix in kanalen (YouTube, Display, Facebook & Instagram) te combineren met een gelaagde campagne maakten we de meeste impact bij de doelgroep. Mede dankzij het aansturen op de juiste KPI’s per fase wisten we de benchmarks en prognoses te overtreffen. De resultaten waren verpletterend!

De video’s hadden een enorm bereik en grote online zichtbaarheid. Dit zorgde voor een stijging van Whirlpool’s naamsbekendheid en top-of-mind awareness. Door de gelaagdheid in de opvolgcampagnes vlogen zowel de verkopen bij de trade partners als incentive aanvragen door het dak. Dus van Foodfight tot aankoop een geweldig resultaat!

  • 21.2 miljoen impressies binnen de doelgroep

  • Ruim 1 miljoen unieke personen bereikt per collectie en food fight campagne

  • De traffic naar de campagnewebsite (met meer informatie over Whirpool, de Food Fight en collecties) is met meer dan 21.000 toegenomen

  • Sterke uplift in merkbekendheid

  • Een stijging in top-of-mind awareness

  • Last but not least: Honderden aankopen via de trade partners en incentive aanvragen!

We zijn erg tevreden met de kennis en aandacht die jullie in de campagne hebben gestoken. De doordachte campagne strategie wierp direct zijn vruchten af. We zijn meer dan tevreden met de behaalde resultaten!

Jaap Meeldijk – Brand Manager – Whirlpool Corporation

Over Whirlpool

Whirlpool is een toonaangevend bedrijf voor keuken- en wasapparatuur. Al meer dan 110 jaar zet Whirlpool zich in om het beste bedrijf in keuken- en wasapparatuur te zijn. Het constante streven om het leven thuis te verbeteren staat centraal. Whirlpool is het moederbedrijf van onder andere de merken Whirlpool, KitchenAid, Bauknecht en Indesit. In bijna elk land over de gehele wereld is het bedrijf actief!

blank

Start de weg naar online succes vandaag!

Wil jij ook een zinderende digitale campagne voor jouw producten of diensten? Of gewoon een maatwerk advies voor jouw online marketing strategie?

Bel dan vandaag nog voor advies of neem contact op neem contact op met onze specialisten. Zij inspireren je graag! 

Bekijk ook onze andere cases:

CocaCola European Partners
14.000.000 x vertoond
1.400.000 unieke mensen bereikt
32.170 x Fuze Tea verkocht

Fuze Tea – Een hyperlokale campagne rondom 13.000 verkooppunten!

Coca-Cola European Partners Nederland wendde zich tot PauwR voor de lancering van Fuze Tea in Nederland. De vraag was hoe we meer dan 13.000 outlets konden ondersteunen met hun lokale marketing. De outlets moesten centraal staan en de advertenties lokaal relevant zijn. Een hyperlokale, dynamische en schaalbare campagne was het resultaat. Dankzij onze unieke aanpak en succesvolle uitvoering leverde het de campagne zelfs een plaats op in Facebooks wereldwijde success stories!

Melitta
PauwR - Case - Genomineerd
+ 1.937% Meer verkopen
+ 20% Viewrate
+ 1.994 Leads

Melitta: Het geheim van een ‘futureproof’ marketingstrategie

Deze case is een blauwdruk voor de toekomst van marketing: Permission Based Marketing. Consumenten krijgen niet ongevraagd reclame te zien, maar kiezen er zelf voor of zij de boodschap interessant genoeg vinden om deze te bekijken.

Genomineerd voor ‘De Bonk’, ‘Dutch Search Awards’ én ‘Digital Interactive Awards’

Een creatieve aanpak en goede uitvoering van het See-Think-Do-Care model. Mooi voorbeeld van hoe je psychologische theorieën kan gebruiken om je boodschappen aan te passen. (Juryrapport Dutch Search Awards)

Slide backgroundblankblankblankblankblankblank
Slide backgroundblankblankblankblankblankblankblankblankblankblankblankblankblankblankblankblankblank

Super Flexible Layout Builder

Tons of ElementsReal Drag and DropFullscreen OptionUndo/Redo functionallity