Psychologie voor verbetering van landingspagina’s
Marketing is het meest effectief wanneer je in de huid van je bezoeker kruipt, begrijpt wat hem of haar drijft, en dat op een juiste manier aanwakkert. Daarvoor moet je zijn gedrag in kaart brengen en achterhalen waarom hij/zij bepaalde keuzes maakt. Psychologie is daarin een onmisbare schakel. Daarom is onze Economisch Psychologe betrokken bij het gehele traject voor HomeMatching. Van onderzoek naar het klantgedrag op de website, om deze te optimaliseren, tot advies in de strategie en welke beïnvloedingsprincipes daarin het beste passen.
Om de website te optimaliseren is het klantgedrag onderzocht. We gebruikten hiervoor heat- en clickmaps, voor zowel de bezoekers- als partner flow, aangevuld met gebruikerstesten (lab-setting) in samenwerking met de designer en developers. Zo konden we kwantitatief toetsen of bestaande elementen op de juiste plek stonden. Terwijl het kwalitatief onderzoek inzichtelijk maakte welke toevoegingen er gedaan dienden te worden om de ervaring sluitend te maken voor de bezoeker.
Psychologie vormde de basis van de website en campagnes om alles naadloos op elkaar aan te laten sluiten en de juiste overtuigingsprincipes in te zetten op de juiste plek in de klantreis. Door te testen met verschillende principes verweven in de copy, onderzochten we wat het beste werkt voor de doelgroep en konden we op basis daarvan verder optimaliseren.