Spotify Campagne case Nationale Opera & Ballet

Vergroot bereik via Spotify voor Nationale Opera en Ballet

Met miljoenen gratis geregistreerde gebruikers is Spotify inmiddels uitgegroeid tot een grote online speler. Spotify heeft dagelijks een zeer groot uniek bereik waarbij de gebruikers gemiddeld 104 minuten per dag naar muziek luisteren (Spotify, november 2013). Binnen Spotify hebben we voor Nationale Opera & Ballet de advertenties specifiek gericht op het genre klassieke muziek, wat perfect aansluit bij de doelgroep.
Doel van de displaycampagne was branding, het verhogen van de naamsbekendheid van Nationale Opera & Ballet onder de doelgroep. Daarnaast was het belangrijk om het aantal websitebezoekers te vergroten.

Spotify campagne case

Werkwijze

Na een pilot op diverse muziekgenres is duidelijk geworden dat het muziekgenre klassieke muziek het best aansluit bij de uitingen van Nationale Opera & Ballet. Voor deze campagne zijn een skyscraper en leaderboard ingezet.

Resultaten

Naast de inzet van Spotify zijn er diverse banners ingezet in andere netwerken (onder andere het Google Display Netwerk). Wanneer we deze vergelijken is de CTR van de uitingen binnen Spotify twee keer zo hoog. Daarnaast zien we een bouncepercentage van slechts 5% terug in Google Analytics. Het gemiddelde boucepercentage van de diverse Google AdWords campagnes was ruim 20%.
Er is geen verschil in CTR waargenomen tussen de twee verschillende uitingen (skyscraper en leaderboard).

Spotify Adverteren case

Conclusies

Met de inzet van Spotify adverteren hebben we het campagnebereik kunnen uitbreiden en een nieuwe doelgroep weten te bereiken. Ruim 95% van de Spotify bezoekers waren nieuwe bezoekers.
Naast deze nieuwe bezoekers, tonen de bezoekers vanuit Spotify een hoge betrokkenheid. Zij verlaten aanzienlijk minder vaak direct de website in verhouding tot de overige website bezoekers.
Een krachtige campagne die een nieuwe doelgroep heeft aangesproken en heeft geresulteerd in kwalitatieve bezoekers!

Over Spotify

Spotify is een populaire digitale muziekservice die je on-demand toegang geeft tot meer dan 20 miljoen nummer. Onze droom is om alle muziek in de wereld constant toegankelijk te maken voor iedereen, waar en wanneer zij ook willen. Spotify maakt het makkelijker dan ooit om muziek te ontdekken, te ordenen en te delen met je vrienden, en tegelijkertijd te zorgen voor een eerlijke deal naar de artiest toe.

Spotify is beschikbaar in 55 landen: Andorra, Oostenrijk, België, Bolivia, Bulgarije, Denemarken, Cyprus, Tsjechië, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, IJsland, Ierland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Slowakije, Spanje, Zweden, Zwitserland, Turkije, Verenigd Koninkrijk, Argentinië, Chili, Colombia, Costa Rica, Dominicaanse Republiek, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Mexico, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Uruguay, Verenigde Staten, Australië, Nieuw-Zeeland, Hong Kong, Maleisië, Singapore en Taiwan, met meer dan 24 miljoen actieve gebruikers en meer dan 6 miljoen abonnees.

Sinds de lancering in Zweden in 2008 heeft Spotify meer dan een miljard aan US dollars aan de rechthebbenden uitgekeerd. Spotify genereert inmiddels al de op één na grootste omzet in digitale muziek voor Europese labels (IFPI, 2011) en is de grootste en meest succesvolle muziek streamingdienst wereldwijd.