Case: Retargeting PSV FANstore

Onderstaande case is als onderdeel van een artikel over Retargeting strategieën gepubliceerd in Twinkle magazine. 

Doel

Salesgericht retargeten op verschillende doelgroepen

Professionele voetbalclubs verdienen tegenwoordig net zoveel geld aan merchandising als aan toegangsbewijzen. En soms zelfs veel meer. “Om dat potentieel nog beter te benutten vroeg PSV ons enkele maanden geleden een retargetingcampagne op te starten voor haar webshop PSVFANstore.nl”, vertelt Pieter Voogt van PauwR Internetmarketing. “Die werd niet alleen gericht op de bezoekers van de eigen webshop, maar ook de bezoekers van andere ‘owned media’. Dat zijn de website PSV.nl, PSV.tv en het officiële YouTube kanaal van de club.” Voor al deze bezoekers moest PauwR daarom apart bepalen welke potentiële waarde zij voor de shop vertegenwoordigen. De hoogte van het bod – op basis van de kosten per klik (CPC) – is daarvan immers afhankelijk.

PSV_leaderboard728x90_shop24-7 (2)

PSV_leaderboard728x90_products

Werkwijze

In het eerste deel van de campagne werden de diverse doelgroepen benaderd met twee statische banner-sets. De eerste set bevatte algemene informatie over de PSVFANstore.nl,  de tweede set toonde een aantal specifieke producten. Zoals te verwachten wezen eerste resultaten de bezoekers van PSVFANstore.nl aan als de veruit de best converterende doelgroep. Dat gold zowel voor de directe conversies, als voor internetgebruikers die binnen korte tijd op eigen initiatief de webshop bezochten (de zogenaamde ‘weergaveconversies’).  Bezoekers van PSV.nl en PSV.tv converteerden iets minder, maar nog steeds ruim voldoende om als doelgroep interessant te blijven. Bezoekers van het YouTube kanaal bleken in verhouding erg weinig te converteren, en vielen daarom af voor het tweede deel van de campagne.

Aangezien banners met producten eerder het beste scoorden, werden in het vervolg van de campagne alleen nog producten gecommuniceerd. Daaronder ook het nieuwe jubileum thuisshirt en de voorinschrijving om dit shirt snel te kunnen kopen. En een vernieuwde statische bannerset met een aantal afgebeelde producten, waaronder het nieuwe jubileum thuisshirt.

PSV100_24-7prod_leaderboard728x90

PSV_leaderboard728x90_24-7kleding