Kwantum is de grootste woondiscounter van Nederland en België en sinds 2014 onderdeel van de Homefashion Group (HFG). Ze zijn marktleider in wand-, raam- en vloerproducten en één van de grootste aanbieders van meubelen, tuinmeubelen, keukendecoratie, woondecoratie, opbergartikelen, gereedschap en verf.
Strategie
Het doel van de campagne voor Kwantum was het promoten van een stoelenactie van Kwantum en de (online) omzet te laten stijgen bij een relevante doelgroep. De campagne werd ingezet op meerdere kanalen, namelijk Televisie, Youtube, Facebook en Instagram. De campagne heeft in het totaal twee weken geduurd. Voor Kwantum was de volgende doelgroep relevant: vrouwen tussen de 25 en 55 jaar met een interesse in verhuizen, verbouwen of het vernieuwen van hun interieur. Verder is gebruik gemaakt van een custom intent doelgroep (geselecteerd door Google om de beta versie uit te testen). Dit is een doelgroep waar mensen in vallen als zij hebben gezocht op relevante zoekwoorden. De doelgroep bevatte zoekwoorden zoals: “aanbieding stoelen”, “eetkamer stoelen” en “woonkamer meubels”.
De focus in de strategie lag op het zo laag mogelijk maken van de aankoopdrempel en de TV commercial te versterken met digitale campagnes. Dit werd gedaan door gebruik te maken van een routebeschrijving binnen de Facebookadvertentie, waarbij direct de dichtstbijzijnde Kwantum werd geselecteerd. In een andere Facebookadvertentie werd gelinkt naar de online verkooppagina waar de stoelen direct konden worden besteld. In de YouTube campagne is ook gewerkt met locatie-extensies om potentiële klanten direct naar de winkel te begeleiden.
Bijkomend gevolg was dat door deze advertenties het grote en brede aanbod van Kwantum gecommuniceerd kon worden. Kwantum is voornamelijk bekend van vloeren, gordijnen en behang. Met deze campagne werd ook het aanbod van meubels uitgelicht.
Uniek
Wat deze campagne vooral speciaal maakt, is dat er tijdens deze campagne dezelfde stoelenactie (3+1 gratis) liep voor een andere Kwantum stoel (Stoel Soho). Stoel Soho is normaal gesproken veel populairder dan stoel Lugano en daarom koos Kwantum ervoor om deze stoelenactie niet digitaal en niet in de folder te promoten, maar alleen op TV. Beide campagnes werden dus uitgezonden op TV, maar stoel Lugano werd ook via de folder en digitaal gepromoot. De verschillen in verkoop tussen de twee waren enorm: stoel Lugano werd vijf keer vaker verkocht dan stoel Soho!
Indrukwekkende resultaten
- 2.603.288 x online in beeld geweest met de reclame van Stoel Lugano
- 294 reacties onder de advertentie op sociale media (exclusief reacties van Kwantum op vragen)
- De online omzet voor stoel Lugano was 11x zo groot ten opzichte van de verkoop van stoel Lugano twee weken vooraf aan de campagne.
- 14% kocht stoel Lugano online (Normaal ligt dit percentage voor stoelen tussen de 5% en 10%)
- 5x zoveel stoel Lugano verkocht ten opzichte van stoel Soho