Jan Linders – de (vakantie)supermarkt
Jan Linders is een supermarktketen met ruim 60 vestigingen in het zuiden van Nederland. Twee van de belangrijkste kenmerken waarmee de supermarkt zich onderscheidt zijn de grote hoeveelheid streekproducten en de lokale betrokkenheid. Daarnaast is de keten al meerdere jaren door GFK uitgeroepen tot uitblinker op het gebied van versproducten, brood en (speciaal)bier.
De toerist als online doelgroep
Een supermarkt met een (familie)verhaal dus die met succes groeit in de zwaar beconcurreerde supermarktbranche. Eén van de ambities voor 2019 was om meer uit het zomerseizoen te halen. Aan onze PauwR rangers de uitdaging om vakantiegangers in de buurt van Jan Linders vestigingen naar de supermarkt te krijgen en hen (digitaal) te verleiden om daar hun boodschappen te halen.
Lokaal adverteren met de lekkerste vakantieboodschappen
Hiervoor bedachten we een lokale campagne die zich toespitst op de toeristen in de buurt van een van de Jan Linders supermarkten. Binnen deze lokale Google Ads campagnes keken we zowel naar locatie als naar het tonen van de juiste producten. Zo lag de focus in de advertenties op typische vakantielekkernijen zoals barbecue producten, broodjes en tapas. Mooi in lijn ook met de campagneslogan “dé supermarkt voor al je vakantieboodschappen!”.
Qua kanaleninzet stond vanwege het vakantiekarakter natuurlijk ‘mobile’ centraal. Zo waren de advertenties te zien via het Google Zoeknetwerk, het Google Display Netwerk, Google Maps en YouTube.
Een schaalbaar model voor (betaalbaar) lokaal adverteren
De keuze om de lokale campagne op deze manier op te zetten heeft twee belangrijke voordelen:
- Het laat zien dat lokale advertentiecampagnes wel degelijk met een klein budget en gedurende een specifieke periode geweldige resultaten kunnen opleveren
- Het model is meteen schaalbaar voor toekomstige campagnes