Diverse handige tools

Er zijn verschillende (gratis) tools die je kunt gebruiken om onderzoek te doen voor je online marketing campagne. Hieronder noemen we er enkele die van pas kunnen zijn, zowel als je de campagnes zelf beheert als wanneer je die hebt uitbesteed aan PauwR of een ander internetmarketingbureau.

Zoekwoordonderzoek tools

Wanneer je wilt weten op welke zoekwoorden of -combinaties het vaakst wordt gezocht en hoeveel de gemiddelde klikprijs voor AdWords ongeveer bedraagt, dan kun je dit nagaan met de Google Verkeerschatter (Traffic Estimator)NB: Deze tool wordt ook wel de verkeersONDERschatter genoemd. Kijk dus vooral naar verhouding en trends en niet naar absolute aantallen.

Met het Hulpprogramma voor Zoekwoorden (van Google) kun je synoniemen en andere gerelateerde zoektermen achterhalen van een bepaald zoekwoord en controleren welke zoektermen populair zijn.

Google Trends geeft je een uitstekend beeld van de populariteit van een zoekterm in het verleden en in de toekomst. Je kunt ook verschillende zoektermen vergelijken op zoekvolume en hiermee bepalen wat de populairste termen zijn voor een product of dienst.

AdWords advertenties checken

Wil je weten of je AdWords advertenties worden vertoond in een bepaald gebied of op een bepaald zoekwoord? Gebruik dan de Google AdWords AdPreview Tool

Je website verbeteren

Zoekmachines zijn gebaat bij goede websites, omdat zij die beter en makkelijker kunnen spideren en indexeren. Daarom helpen ze websitebouwers met allerlei tools die je vindt in onder meer Google Webmasterhulpprogramma’s en Bing Webmaster Tools.

Een sitemap maken

Sitemaps zijn belangrijk voor de zoekmachinevriendelijkheid van je site. Ze zorgen ervoor dat alle pagina’s van de site binnen twee kliks te bezoeken zijn. Sitemaps kun je maken met een Sitemap Generator zoals de Google Sitemap Generator.