Sportbranche scoort nog niet op internet

Meer dan de helft van de organisaties werkzaam in de sport, laat internet momenteel nog links liggen als onderdeel van hun marketingmix. Onder de sportorganisaties die wel gebruik maken van internetmarketing blijkt zoekmachinemarketing het populairst. Social Media Marketing wordt nog maar door 10% van de organisaties ingezet, zo blijkt uit een onderzoek onder ruim 80 marketeers in de sportbranche, uitgevoerd door PauwR Internetmarketing uit Tilburg. In 2015 is internet volgens de deelnemers het belangrijkste medium om hun sportmarketing te activeren.

Sportmarketing vs Internet | Onderzoek PauwRPlay

De verschillen tussen de diverse spelers in deze dynamische branche zijn groot. Zo zijn bonden en BVO’s (betaald voetbal organisaties) nog maar op kleine schaal bezig met internetmarketing, terwijl de meeste retailers en producenten (sportmerken) hierin al forse stappen hebben gezet. Het beter bereiken van hun doelgroep en hogere ROI (return-on-investment) zijn voor deze partijen de belangrijkste redenen om internetmarketing in te zetten.

Tijdgebrek en onduidelijkheid
Wanneer organisaties nog niet actief bezig zijn met internetmarketing, is dat in grote mate het gevolg van tijdgebrek, de onbekendheid met- en onduidelijkheid over dekosten en mogelijkheden van deze vorm van marketing. Uit het feit dat maar liefst 24% van de verstuurde uitnodigingen voor het onderzoek in een ingevulde enquête resulteerde, kan worden geconcludeerd dat het onderwerp in ieder geval leeft in de sportbranche. Naast zoekmachines zullen de komende jaren naar verwachting ook YouTube (uitzenden en adverteren in en rond filmpjes) en sociale media zich in de aandacht van de sportmarketeers mogen verheugen. De deelnemers geven aan dat ze verwachten hier gespecialiseerde bureaus voor in te gaan schakelen.
Op het sportmarketingcongres, dat op 27 mei 2010 werd gehouden op Papendal, voorspelde kersverse NOC*NSF directeur Gerard Dielissen al dat  social media, video on demand, mobiel en social tv de ‘trending topics’ zijn in de sport. Niet toevallig allen internet gerelateerd en dus volop kansen voor internetmarketing.

Over PauwR
PauwR is een gespecialiseerd internetmarketingbureau met 12 medewerkers. Sinds april 2010 richten zij zich met het merk PauwRPlay geheel op de sportbranche. Binnen PauwR zijn zes oud-SPECO-studenten werkzaam (Sporteconomie, CE-studie), die allen ook een Google Qualification achter hun naam hebben staan. Inmiddels werkt PauwRPlay aan opdrachten voor sportgerelateerde opleidingen, sportbonden en andere sportorganisaties.

Over het onderzoek

Het onderzoek “Sportmarketing vs. Internet” is uitgevoerd in opdracht van PauwR Internetmarketing / PauwRPlay en Fontys Economische Hogeschool Tilburg. Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Pieter Voogt via 013-5821592 of pieter@pauwr.nl