Gebruik van internetmarketing bij het MKB

PauwR heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd naar de bekendheid van de verschillende vormen van internetmarketing onder (marketing)medewerkers uit het MKB. Meer dan de helft van de bedrijven uit het MKB zegt wel bekend te zijn met het fenomeen zoekmachinemarketing, maar het (nog) niet in te zetten binnen hun marketingmix. Dat blijkt uit het onderzoek Internetmarketing en het MKB van internetmarketingbureau PauwR uit Tilburg. Opvallend is verder dat bijna 60% het ‘essentieel’ vindt om via zoekmachines gevonden te worden.

Binnen het MKB is 80% van de bedrijven bekend met de term zoekmachinemarketing. Een kwart van alle bedrijven zet zoekmachinemarketing ook daadwerkelijk in. Onder zoekmachinemarketing wordt in dit geval verstaan het adverteren in de zoekmachines met bijvoorbeeld Google AdWords. Voor deze groep is de no-cure, no-pay constructie de belangrijkste reden om te kiezen voor zoekmachinemarketing.

Prijs struikelblok
Voor de bedrijven die niet adverteren in de zoekmachines, blijkt juist de onduidelijkheid over de prijs de reden om dit niet te doen. Terwijl ze het belang ervan zeker inzien. Van de deelnemende bedrijven aan het onderzoek vindt 58% het essentieel om goed gevonden te worden via de zoekmachines. Nog eens 22% vindt dit ‘belangrijk’.

E-mail marketing
Bijna alle bedrijven zijn bekend met e-mail marketing (86%) en zo’n 80% zegt dit ook daadwerkelijk in te zetten om (potentiële) klanten te bereiken. E-mail blijkt tevens één van de meest gebruikte kanalen om contact met een bedrijf te zoeken naar aanleiding van de website. Acht van de tien bedrijven krijgt via e-mail contact met klanten naar aanleiding van een bezoek aan de website. Dat is iets meer dan het aantal bedrijven dat zegt telefonische reacties via de site te krijgen, dat is namelijk 70%.

Gebruik internet
Toegang tot internet blijkt voor praktisch iedereen onmisbaar of ten minste ‘belangrijk’. Totaal is dit zo’n 95%. Toch geeft driekwart van de bedrijven aan de mogelijkheden die het internet biedt om marketing te bedrijven, ‘niet voldoende’ te benutten.

Over het onderzoek

Het onderzoek ‘Internetmarketing en het MKB 2007″’ is uitgevoerd in opdracht van PauwR Internetmarketing en Fontys Economische Hogeschool Tilburg. Er deden 144 bedrijven mee aan het onderzoek. De deelnemende bedrijven zijn vooral afkomstig uit de regio Tilburg. Gezien de opbouw van de bedrijven in deze regio kan het onderzoek als representatief worden beschouwd voor het MKB in Nederland. De resultaten van het onderzoek werden eerder al gepresenteerd tijdens het seminar “Internetmarketing en het MKB” dat op 25 mei 2007 in Tilburg werd gehouden.