Segmenteren op productniveau
Bij deze methode segmenteren we klanten aan de hand van de productcategorieën van de producten die zij aanschaffen. Een supermarkt heeft bijvoorbeeld verschillende productcategorieën. Denk daarbij aan categorieën als vleesproducten, vleesvervangers, wijn en babyvoeding.
Door productsegmentatie weten we wie van vlees houdt, wie vleesvervangers lekker vindt en wie de wijnliefhebber is. In onze vervolgcampagnes ziet de vegetarische wijnliefhebber geen vleesproducten meer, maar targeten we hem juist met vleesvervangers en wijnaanbiedingen.
Segmenteren op postcode
Je kunt je klanten ook segmenteren op basis van algemene en demografische kenmerken. Dit is bijvoorbeeld handig voor een verkoper van zitmaaiers. Hij wil graag een doelgroep creëren aan wie hij hopelijk meer zitmaaiers kan verkopen. Daarvoor kijkt hij eerst naar zijn huidige klanten.
Door de postcodes van huidige klanten en leads te verrijken met data van het CBS (omgevingsadressendichtheid en gemiddeld woonoppervlak), ontstaat er een waardevol geheel. Een lage omgevingsadressendichtheid en groot woonoppervlak wijzen op grote tuinen. En juist die mensen kunnen wel een zitmaaier gebruiken. Die inzichten zetten onze marketeers vervolgens in voor betere targeting.