Pinterest

Pinterest SEO inzetten als marketingkanaal | Zo doe je dat!

Pinterest SEO inzetten als marketingkanaal?

Wij zien nog te weinig bedrijven content posten op Pinterest en dat is een gemiste kans. Want Pinterest telt wereldwijd ruim 445 miljoen maandelijks gebruikers. Hier kan ook jouw bedrijf een graantje van meepikken. 

Met Pinterest SEO kan jouw bedrijf extra organisch verkeer binnenhalen. Dit heeft te maken met dat de ‘houdbaarheidsdatum’ van een pin op Pinterest. Deze is namelijk ruim 4 maanden, dat is heel lang in vergelijking met andere social media platformen. Op Facebook en Instagram verdwijnt een organische post snel in de massa. Of twitter waar een Tweet slechts achttien minuten zichtbaar is. In deze blog vertellen we waarom Pinterest SEO interessant is voor bedrijven.

Wat is Pinterest SEO?

Pinterest is eigenlijk een visuele zoekmachine voor het vinden van ideeën. Dat is ook precies hoe Pinterest zichzelf omschrijft. Hoewel veel mensen Pinterest zien als een social media platform, heeft het toch meer weg van een zoekmachine zoals Google. Alleen worden in Pinterest de resultaten weergegeven in de vorm van afbeeldingen. 

Gebruikers die actief zijn op Pinterest hebben een heel duidelijk doel: inspiratie. Of je nu op zoek bent naar nieuwe woonkamer accessoires, een lekker recept of informatie over social media marketing. Pinterest staat er vol mee. Hiervoor wordt voornamelijk de zoekbalk gebruikt. Zie je al de overeenkomsten met Google? 

Hoe werkt Pinterest SEO?

Als wij SEO uitvoeren voor onze klanten helpen we in feite de zoekmachines jouw content beter te begrijpen. Ondanks dat zoekmachines steeds slimmer worden, kunnen zoekmachines teksten nog altijd beter begrijpen dan afbeeldingen. Met het inzetten van de juiste zoekwoorden onder een pin bereikt dit de doelgroep op het juiste moment. Pins kan je ook doorverwijzen naar jouw website, dat levert weer extra organisch verkeer op!

Kortom: met Pinterest SEO verrijken we jouw content met de juiste zoekwoorden. Dit doen wij aan de hand van een zoekwoordonderzoek in combinatie met de data uit jouw zakelijke Pinterest account. Benieuwd naar onze Pinterest SEO aanpak? Neem contact op.

Welke doelgroep is actief op Pinterest?

Pinterest telt in Nederland inmiddels 3,5 miljoen gebruikers (november 2019). Ruim 750.000 zijn dagelijks actief. De gebruikers zijn voornamelijk vrouwen tussen 20-39 jaar. Gezien deze is Pinterest SEO voornamelijk interessant voor bedrijven die zich bezighouden met wonen, fashion, beauty, food, sport en reizen.

Waarom is Pinterest SEO interessant voor mijn bedrijf?

Pinterest vergroot niet alleen de zichtbaarheid van jouw bedrijf, het draagt ook bij aan de SEO van jouw website. In tegenstelling tot andere social media berichten, worden pins van Pinterest door Google gevolgd en geïndexeerd. Zowel de beschrijving als de ALT-tag van de afbeelding worden namelijk gecrawld. Jouw pin kan dus ook ranken binnen Google images.

Ook als jouw bedrijf geen fysieke producten verkoopt kan je jouw service visualiseren en Pinterest inzetten als marketingkanaal. 

 

De voordelen van Pinterest SEO ervaren? Onze SEO specialisten staan klaar om samen met jou de juiste strategie op te zetten. Laten we samen sparren.

 

Lees ook onze blog over Pinterest Advertising

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.