GA4 Banner

Filteren met aangepaste dimensies in Google Analytics 4

Er is veel veranderd met de introductie van Google Analytics 4. Misschien heb je al een van de nieuwe functies ontdekt en maak je hier al gebruik van. Het is ook begrijpelijk als je het nog lastig vindt om net de rapportage te vinden die je nodig hebt. In deze blog gaan we samen een belangrijke functie binnen GA4 bekijken. We gaan een aangepaste dimensie aanmaken via een parameter, zodat we op basis hiervan kunnen filteren in Google Analytics 4.


Wat zijn GA4 parameters?

Een parameter in GA4 is een stukje informatie dat doorgegeven kan worden aan een gebeurtenis of een gebruikerseigenschap om zo specifieke details over een gebeurtenis of een gebruiker te volgen.

U kunt bijvoorbeeld een parameter instellen om het type product te volgen dat een gebruiker heeft gekocht. Deze parameter kan dan gebruikt worden om gegevens te segmenteren per producttype en te zien hoe verschillende producten presteren. Een ander voorbeeld is de inlogstatus van de bezoeker. Met behulp van deze parameter kunnen we onderscheid creëren tussen en gebruiker dat wel of niet is ingelogd. 

Parameter: Betaalmethode instellen met GTM

In het onderstaande voorbeeld gaan we de parameter ‘betaalmethode’ instellen vanuit Google Tag Manager. Dit kan bijvoorbeeld als waarde ‘iDeal’ of ‘creditcard’ hebben. Met behulp van een tag wordt deze informatie naar Google Analytics verstuurd. Hierbij geven we aan dat wanneer er een aankoop plaatsvindt (event), de betaalmethode (parameter) wordt verstuurd met de waarde creditcard. Om dit in Google Analytics 4 zichtbaar te maken, maken we een aangepaste dimensie aan. Hiermee is het mogelijk extra kenmerken over uw gebruikers of gebeurtenissen bij te houden. 

Filteren met aangepaste dimensies in GA4

Bovenaan elk rapport kun je kiezen voor ‘Vergelijking toevoegen’. Nadat we hierop klikken opent er aan de rechterzijde een menu waar we kunnen filteren op de aangepaste dimensie die we zojuist hebben toegevoegd. In dit geval is dat ‘betaalmethode’. De dimensie kan uiteraard verschillende waarden hebben, zoals creditcard, ideal of paypal.

blank

Wanneer we de voorwaarden toepassen kunnen we vergelijkingen maken binnen alle standaardrapporten en kunnen we de nieuwe dimensie gebruiken in custom rapporten.

blank

Haal voortaan meer uit je GA4 Data

Het instellen van deze dimensies kan leiden tot veel nieuwe inzichten. In deze blog hebben we een relatief simpele parameter -de betaalmethode – als voorbeeld genomen. Voor onze klanten gebruiken wij nog veel meer parameters. Zo kunnen wij het verschil tussen b2b en b2c klanten inzichtelijk maken of het verschil tussen een bezoeker dat wel of niet is ingelogd.

Ben jij benieuwd naar de extra inzichten en mogelijkheden die wij kunnen bieden in GA4? Neem dan snel contact met ons op voor meer informatie!

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.