Loop geen omzet mis in Google Ads! Maak gebruik van margecampagnes

Marge genereren wordt steeds lastiger

De laatste jaren zien we in Google Ads en andere marketingplatformen steeds meer concurrentie. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de kosten per klik en hogere kosten per conversie. Dit is natuurlijk niet gek. Online advertising wordt steeds groter waardoor de concurrentie toeneemt. Daar komt nog bij dat momenteel het sentiment voor de consumentenmarkt door de hoge inflatie en spanningen in het buitenland op een alltime dieptepunt ligt.

 

Maar wat betekent dit voor jouw bedrijf als online retailer? Grote kans dat dit de omzet en/of winstgevendheid van je marketingkanalen gaat beïnvloeden of al aan het beïnvloeden is. Bij een grote omzet zal je winst lager worden, want je hebt meer kosten door de hoge concurrentie. Maar wanneer je doel een hoge ROAS is dan ga je minder producten verkopen. En minder producten verkopen gaat natuurlijk ten koste van je totale marge en uiteindelijk de winst die je behaalt. 

 

Dé oplossing voor het vergroten van je omzet zonder je winst te saboteren is door te adverteren op basis van de marges van je producten. Hoe je dit doet voor Google Ads lees je hieronder!

Gebruik margecampagnes

Waarom gebruik je margecampagnes

Het weten van de algemene marge op je producten is een van de belangrijkste dingen die je moet weten als ondernemer. Op basis van de marge weet je namelijk hoeveel je moet vragen voor de kostprijs. 

 

In Google Ads is het belangrijk je marges te weten voor het vaststellen van de doel-ROAS. Dit is de verhouding tussen de conversiewaarde en de kosten van je campagnes. Hoe hoger je het doel-ROAS zet, hoe minder omzet je zult genereren. Google zal namelijk zoekers uitsluiten op basis van je ROAS-doel.

 

Maar het zou zomaar kunnen dat je op bepaalde producten door een hogere marge een veel lagere ROAS kan behalen om winstgevend te zijn. Door voor deze producten met hoge marge gebruik te maken van een lagere doel-ROAS zal je meer omzet genereren, wat je totale marge hoger maakt dan wanneer je een hogere ROAS zou hebben met minder omzet. Het is dus een must om te weten wat de marges zijn voor je producten. Hiermee kan je namelijk campagnes creëren op basis van de margegroepen. 

Wat zijn margecampagnes

Margecampagnes zijn zoals de naam zegt campagnes die onderverdeeld zijn op de marge van je producten. De onderverdeling baseer je onder andere op het aantal producten dat je hebt. Zo kun je bijvoorbeeld een onderverdeling maken voor drie groepen aan marges:

  • Één tot vijftien procent marge
  • Zestien tot dertig procent marge
  • Groter dan dertig procent marge

Hoe zet je margecampagnes in

Margecampagnes kan je het makkelijkst inzetten via de Performance max. campagne in Google Ads. Via de feedkoppeling in deze campagne kan je producten gaan toevoegen met een bepaalde marge op basis van labels. Dit doe je als volgt:

  1. Bereken de marge van je producten.
  2. Verdeel je producten over de margecategorieën.
  3. Maak labels aan via Channable op basis van de margecategorieën.
  4. Categoriseer je producten onder de juiste labels in Channable.
  5. Maak margecampagnes aan in Google ads op basis van de labels.
  6. Geef de campagne met een lage marge een hoog doel-ROAS en de campagne met een hoge marge een lager doel-ROAS.

Begin nu met je marge te vergroten

De online-advertentiemarkt wordt steeds concurrerender en duurder om in te adverteren. Door je doel-ROAS te verhogen worden je campagnes steeds sneller geknepen waardoor je je winstgevendheid verhoogd, maar je omzet laag blijft. Door het gebruik van ROAS-doelen op basis van marges zorg je dat je de maximale omzet voor de concurrerendste ROAS behaalt.

Het maken van margecampagnes doe je via Channable op basis van margecategorieën die in Google Ads hun eigen ROAS-doel hebben. Producten met een lage marge hebben de hoogste doel-ROAS en campagnes met een hoge marge de laagste. 

De volgende stap voor margecampagnes is om gebruik te maken van een POAS-doelstelling. Bij POAS stuur je op je realistischte marge. Dit doe je door al je overige kosten mee te nemen. Denk aan de algemene retourkosten per transactie, verzendkosten, transactiekosten, btw-kosten en assemblagekosten. Over POAS kan je alles lezen in dit blog.

 

Wil je meer weten over margecampagnes of over het berekenen van je eigen marges op je producten? Neem dan snel contact op via info@pauwr.nl of bel 013-5821592.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.