Adverteren en optimaliseren van Google campagnes in een cookieloze wereld

Privacy van de consument is de laatste jaren een hot topic, ook op digitaal vlak. Verschillende browsers zoals Safari, Firefox en Microsoft Edge laten inmiddels al geen tracking (het ‘volgen’ van websitebezoekers) meer toe op basis van cookies. Ook Google heeft aangekondigd dat het geen 3rd cookies meer gaat plaatsen in 2023. Wat zijn de gevolgen van deze ontwikkelingen op campagnes en hoe ga je daarmee om?

De impact op meetbaarheid

Dit heeft en gaat nog meer impact hebben op de meetbaarheid van Google campagnes. Sterker nog, accurate metingen zijn noodzakelijk om de kwaliteit te waarborgen. Google kan immers minder data en signalen verzamelen, waardoor het algoritme van Google de campagnes minder goed kan optimaliseren. 

Momenteel wordt al meer dan 5% van de conversies uit de zoekcampagnes niet meer verzameld en gerapporteerd. Binnen videocampagnes is dat zelfs 17%. Deze conversies worden nu toegekend aan andere marketingkanalen. Ook het opnieuw benaderen van websitebezoekers wordt op korte termijn niet meer mogelijk. Dit heeft als gevolg dat we hen niet meer kunnen herbenaderen via onze campagnes. Kortom, de performance en bijdrage van de Google campagnes aan de marketingmix worden ondergewaardeerd.

 

De nieuwe werkwijze van Google

Google zou Google niet zijn als het een manier heeft bedacht om het verlies van data zo veel mogelijk te beperken: 

  • Miljoenen mensen in Nederland hebben een Google account.
  • Wanneer de klant een aankoop doet, dient deze vaak een e-mailadres door te geven.
  • Google kan het e-mailadres matchen aan hun database van Google accounts en de aankoop vervolgens toeschrijven aan de campagnes.
  • Het resultaat is dat conversies nauwkeuriger worden gemeten. 

Dit wordt ook wel enhanced conversions genoemd. Enhanced Conversions koppelt klantgegevens, zoals een e-mailadres, aan het Google accounts van de gebruiker. Zelfs wanneer cookies worden geblokkeerd, wat momenteel al gebeurt binnen browsers als Safari en Firefox. Dit bevordert de accuraatheid van metingen binnen de Google Ads campagnes. 

Hoewel het toepassen van verbeterde conversies niet de heilige graal is, is het een flinke stap om het verlies te van data te beperken. 

Implementatie

Om verbeterde conversies te kunnen implementeren dient er dus gebruik te worden gemaakt van e-mailadressen. Deze dienen op de bedankpagina na een aankoop door te worden gestuurd naar Google. De gegevens worden ‘gehasht’ middels het SHA-256 algoritme en zullen dus onherkenbaar zijn voor Google. 

 

Google geeft  aan dat de (gerapporteerde) resultaten steeds minder worden wanneer je nog geen gebruik maakt van enhanced conversions. Kortom, zet je Google Ads campagnes in? Dan dient het implementeren daarvan hoog op je agenda te staan. 

 

Benieuwd hoe wij je kunnen ondersteunen bij de implementatie? Neem dan contact op met onze dataspecialist Ahmet!

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.