Google Analytics 4: Doen of niet? 

Als je het online marketinglandschap goed in de gaten houdt, dan heb je vast al vaak de termen GA4 of Google Analytics 4 voorbij zien komen. Dat is met een goede reden want we kunnen binnenkort niet meer om GA4 heen! GA4 is namelijk de opvolger van Universal Analytics met flink wat nieuwe functionaliteiten.

GA4? 

Elke paar jaar brengt Google een nieuwe update uit van Google Analytics. Het is begonnen in 2005 toen Google het bedrijf Urchin overnam. In 2007 lanceerde Google de eerste versie van Google Analytics. In de tussentijd zijn er verschillende updates geweest, waarbij in 2012 Universal Analytics gelanceerd werd. Dit is de variant waar de meeste marketeers en bedrijven nog steeds gebruik van maken. Google Analytics wordt over de hele wereld gebruikt om inzicht te krijgen in de marketingkanalen die een bedrijf inzet, de doelgroep die de website bezoekt en hoe bezoekers zich gedragen als ze op de website geland zijn. Vragen die je met Google Analytics beantwoord zijn bijvoorbeeld wat de opbrengst uit het organisch Google verkeer deze maand is. En welke belangrijke webpagina een hoog uitstappercentage heeft dat kan worden verbeterd. 

 

In 2018 kwam er een grote verandering in de manier hoe dit soort metrics en dimensies werden doorgemeten. Say hello to the beta versie van GA4! Het slimmere broertje van Universal Analytics volgens Google. Sinds 2020 is GA4 voor iedereen beschikbaar, maar de adoptie van GA4 zit nog in de beginfase. 

Hoe komt dit en wat zijn de overwegingen om de overstap wel of niet te maken? In dit blog lees je wat de voordelen en nadelen zijn van GA4 voor jouw bedrijf en of je moet overstappen of niet!

Waarom zou je overstappen?

De belangrijkste reden om over te stappen naar GA4 is het feit dat Google een deadline heeft afgegeven tot wanneer Universal Analytics te gebruiken is. Vanaf 1 juli 2023 stopt Universal Analytics namelijk met data verzamelen. Wanneer je vanaf dit moment niet gebruik maakt van GA4 heb je dus geen manier meer om je websitedata door te meten. Ook zal je vanaf dit moment nog maar zes maanden hebben om je historische data in te kunnen zien in Universal Analytics. Daarna is er geen mogelijkheid meer om deze data in te zien en is er geen mogelijkheid om deze data naar GA4 te importeren.

 

Een positieve reden om over te stappen is dat GA4 beter is in het opslaan en verwerken van persoonsgegevens. Zo worden IP-adressen via een optie in GA4 direct geanonimiseerd, wordt persoonlijk identificeerbare informatie zoals e-mail en telefoonnummer niet verzameld en zijn de mogelijkheden voor data-opslag versimpeld. Met de strengere wetgeving voor privacy wordt dit steeds belangrijker voor elk bedrijf dat met data werkt. Google zal in de toekomst in zijn webbrowser, Google Chrome, 3rd party cookies zelfs gaan blokkeren om de privacy van websitebezoekers te garanderen. Dit zien we nu al terug bij Firefox en Safari. 

 

Deze privacyverbetering zorgt er aan de andere kant voor dat Google waardevolle data verliest om op te sturen. GA4 ondervangt dit door het modelleren van conversies. Het modelleren van conversies geeft inzicht in hoeveel extra conversies er zijn geweest die normaal niet meer worden waargenomen. Dit komt bijvoorbeeld door privacyredenen, technische beperkingen, of doordat een gebruiker van apparaat wisselt. GA4 maakt deze conversies betrouwbaar door ze alleen toe te voegen wanneer er voldoende verkeer is.

 

Ook maakt GA4 gebruik van voorspellende statistieken via machine learning. Deze nieuwe functie geeft het programma een voorspellend vermogen over de verwachtingen van bijvoorbeeld de aankopen, opbrengst of churn. Deze statistieken worden gebaseerd op eerdere perioden en moeten altijd een minimum aantal gebruikers hebben zodat de voorspellingen van voldoende kwaliteit zijn.

 

GA4 geeft je ook de mogelijkheid om op een totaal andere manier te meten, je data te ordenen en informatie te bekijken. Cross-platform analyse is bijvoorbeeld mogelijk. We kunnen nu de data binnen een app en de website in één property meten! Dit komt door het gebruik van datastreams.

 

Een belangrijke toevoeging van GA4 is daarnaast het attributiemodel. Er kan in GA4 bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van data driven attributie wat in Universal Analytics niet mogelijk is. Voor Universal Analytics is de enige attributiemogelijkheid zonder het gebruik van modelvergelijking het ´last click´ model. Hier krijgt de laatste interactie honderd procent van de waarde van bijvoorbeeld een verkoop.

 

Maar waar GA4 écht verschilt vergeleken met Universal Analytics is de custom reports mogelijkheid. Wat de mogelijkheden hiervan zijn bespreken we straks. Het is namelijk belangrijk om eerst te weten hoe GA4 precies werkt. 

Hoe werkt GA4?

Als we kijken naar de structuur van GA4 in vergelijking met Universal Analytics zien we gelijk een verschil. In Universal Analytics is er de mogelijkheid voor verschillende weergaves. Denk hierbij aan een masterweergave, een testweergave en een ongefilterde weergave. In GA4 zijn weergaves vervangen door data streams. In deze datastreams bepaal je zelf welke data je toevoegt. Hiermee is het mogelijk om appdata en websitedata samen te brengen in één overzicht. Appdata was eerder alleen te zien in Firebase. 

 

Ook worden in GA4 verschillende data onder de noemer ´event´ geplaatst. Een metric zoals pageviews, en een zelfgemaakt doel, zijn nu beide een event. GA4 geeft je daarbij direct de keuze om automatisch events in te stellen zoals scrolldiepte, video clicks en PDF-downloads. 

Maar in de tool zelf is er misschien wel het meest veranderd. Google Analytics is met GA4 van een inzichtentool naar een analysetool gegaan. Dit is te zien aan de vernieuwde en versimpelde interface binnen het programma. Je hebt standaard de volgende rapportageopties:

 

  • Homepagina
  • Rapporten
  • Ontdekken
  • Advertenties
  • Configureren

 

Hierin is best veel te vinden, maar wie uitgebreide analyses wil maken die kan, en moet, gebruik maken van de custom reports. GA4 geeft dus van zichzelf meer standaard informatie weer dan Universal Analytics. Maar de mogelijkheden om zelf reports te maken voor analyse zijn in GA4 eindeloos. Enkele standaard custom reports die je kan selecteren en aanpassen zijn:

 

  • Cohort 
  • Funnel 
  • Customer lifetime 

Maar waarom gebruikt nog niet iedereen GA4?

Veel bedrijven maken nog steeds gebruik van Universal Analytics. Dit komt omdat Universal Analytics nog steeds een goed analyseprogramma is en op sommige vlakken simpeler is dan GA4. De inzichten in Universal Analytics bieden direct een duidelijk beeld van de situatie. Bij GA4 ga je snel de diepte in via een custom report of heb je via de standaard rapporten alleen een basisoverzicht van de situatie. Dit maakt dat GA4 in bepaalde gevallen meer geschikt is voor de echte Analytics beginners, of juist de doorgewinterde specialist. 

 

Ook is er in GA4 geen optie voor verschillende views zoals een test view. Als je in één van de datastreams een filter aanmaakt die niet werkt, zal de data van die periode dus niet accuraat zijn. Als oplossing hiervoor zou je in plaats verschillende GA4 properties kunnen maken voor de verschillende weergaves. Wat hier een nadeel aan is, is dat je niet alleen dubbel gaat meten, maar ook dat een property die later is gemaakt minder data bezit dan een eerder gemaakte property.

 

Een andere belangrijke reden dat GA4 nog niet wordt gebruikt is simpelweg dat het door een groot deel van de marketeers nog onbekend terrein is. Nu moet iedereen er wel aan gaan geloven omdat er anders geen mogelijkheid meer is om straks je data door te meten.

Volledig overstappen?

GA4 heeft een flink aantal nieuwe mogelijkheden gekregen zoals modellering en machine learning. Ook wordt er beter gebruik gemaakt van persoonsgegevens binnen de privacyregels, kan app- en websitedata in één datastream worden geanalyseerd en biedt GA4 een versimpelde rapportageweergave en een uitgebreidere custom rapportage. Hiermee is GA4 een tool die meer opties biedt voor de beginnende of juist gespecialiseerde analist. Maar moet je met deze kennis dan overstappen naar GA4? 

 

Onze conclusie is dat je nu zeker al een GA4 property aan zou moeten maken. Al is het maar om de reden dat je oude Universal Analytics data niet kan importeren in GA4. Doe dit dus in ieder geval voordat Universal Analytics geen gegevens meer verzamelt. Het meest optimale scenario is om dit zo snel mogelijk te doen. Dan kun je nu data gaan verzamelen die je volgend jaar als vergelijkingsmateriaal kan gebruiken vergeleken met Universal Analytics. 

 

Ook raak je op deze manier vertrouwd aan de nieuwe omgeving van GA4 en ben je klaar om te gaan werken met de nieuwe functionaliteiten die dit tool te bieden heeft zodra Universal Analytics niet meer wordt ondersteund. Je hoeft daarbij nu dus niet volledig over te stappen. Want Universal Analytics biedt voor de meeste gebruikers nog steeds genoeg mogelijkheden om impactvolle analyses te maken. Ook zal GA4 de komende periode steeds verder uitgebreid worden waardoor de overstap makkelijker zal worden.

 

Ben jij benieuwd naar alle inzichten en mogelijkheden die we je kunnen bieden in GA4 via custom reports? Of vraag jij je nog steeds af of GA4 wel echt iets voor jou is? Neem dan snel contact met ons op voor meer informatie!

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.