Consistent groeien met het vliegwieleffect op Bol en Amazon

Je zag jouw kansen schoon en bent begonnen met verkopen op Bol.com of Amazon. Nu merk je dat jouw verkopen niet van de grond komen of stagneren. Wat nu? Geen paniek. Met deze blog leer ik je de geheimen van het vliegwieleffect en hoe je het vliegwiel aanzwengelt.

 

Wat is het vliegwieleffect

Laten we bij het begin beginnen. Wat is een vliegwiel? Een vliegwiel is een groot en zwaar wiel. Het wiel trekt zichzelf over dode punten heen, waardoor deze voortdurend in beweging blijft. Het vliegwieleffect is gebaseerd op de constante beweging die voortkomt uit het eenmalig aanzwengelen van het vliegwiel. 

 

Nu je weet wat een vliegwiel in de praktijk is, neem ik je mee in hoe het bruikbaar is voor marketplaces, zoals Amazon en Bol.com.

Hoe het vliegwieleffect het algoritme boost

Het algoritme is ´het brein’ achter marktplaatsen als Bol en Amazon. Het analyseert voortdurend gigantisch hoeveelheden data en trekt hier conclusies uit. Hoe beter je uit de beoordeling van het algoritme komt, hoe hoger je in de ranking verschijnt. Om hoog in de ranking te komen is het dus van belang om het algoritme van de data te voorzien die jou boven de concurrentie plaatst.

Stil de honger van het algoritme

Maar met welke data moet je het algoritme dan voeden? Aangezien het algoritme een grote hoeveelheid aan data gebruikt en de exacte berekening niet publiek is, is het onmogelijk om ieder punt te optimaliseren. Gelukkig is dat ook niet nodig. We delen hieronder de belangrijkste variabelen waar het algoritme veel waarde aan hecht tijdens de rangschikking. 

 

De belangrijkste punten voor het algoritme zijn:

 

  • Hoe vaak wordt de productpagina bezocht door een klik vanuit de zoekresultaten
  • Click through rate
    • Welk percentage vertoningen resulteert in een klik.
  • Aantal conversies
  • Conversieratio
    • Welk percentage van deze klikken resulteert in een conversie
  • Aantal productbeoordelingen
  • Aantal verkopersbeoordelingen

 

Zwengel het vliegwiel aan

Leuk die punten, maar hoe werken ze dan in je voordeel? Het algoritme kijkt voornamelijk naar volumes. Het wil meer klikken, meer conversies, want dat betekent een hogere  commissie voor de marktplaats.

 

Het vliegwieleffect ziet er dus als volgt uit:

blank

Overstijg de concurrentie

Je bent er nu van op de hoogte welke factoren bijdragen aan het vliegwieleffect. Nu is het tijd om een zwengel te geven aan het vliegwiel en boven de concurrentie in de ranking te komen. Dit doe je via de volgende stappen

 

Stap 1: Krijg meer klikken of verhoog je click through rate 

Stap 2: Omdat er meer mensen klikken ontvang je meer verkopen (mits de conversieratio minimaal gelijk blijft.)

Stap 3: Aangezien je meer hebt verkocht en jij een geweldige partner bent die zijn leverbelofte waarmaakt, is de klant tevreden. Met meer verkopen, is de kans groter dat ze een (positieve) beoordeling achterlaten. Danwel beoordelen ze het product, danwel jou, als partner. Hoe dan ook: Meer beoordelingen, zeker met positieve cijfers, boosten jouw scores. 

Stap 4: De cirkel is rond. Het algoritme vindt jou te gek! Je hebt jezelf bewezen, krijgt verkopen en positieve beoordelingen. Klanten moeten wel tevreden zijn met jou en het product. Hierdoor word je beloond met een hogere plek in de ranking. Een hogere plek = meer vertoningen = meer klikken… zie daar je vliegwiel!

 

Hoe adverteren op Bol.com het vliegwieleffect aanzwengelt

Zoals je hierboven hebt gelezen begint het vliegwieleffect bij het krijgen van meer klikken. Zodra je meer klikken realiseert en je jouw zaken op orde hebt, gaat de rest mee in de versnelling totdat je bovenaan de ranking staat. Maar klikken beginnen bij vertoningen. Daar zit tevens de uitdaging voor nieuwe verkopers of producten met een lage rangschikking. Hoe krijg je vertoningen tussen concurrenten die al een opmars maken met het vliegwieleffect?

 

Hier kan adverteren je uit de brand helpen. Door te adverteren bemachtig je een prominente plek bovenaan in de rangschikking tussen je grootste concurrenten. Als jouw productadvertentie de voorkeur van de gebruiker krijgt boven de producten van de concurrent, word je beloond met een klik en wie weet wel een verkoop. De klikken en verkopen die voortkomen uit adverteren worden door het algoritme meegenomen in de berekening die leidt tot het vliegwieleffect. Met een goede advertentie wakker je het vliegwieleffect aan en is de eerste stap gezet op weg naar de top. Vliegen maar!

 

Klaar om de volgende stap te zetten?

Yes! Je hebt geproefd van het vliegwieleffect en dat smaakt naar meer. We helpen je graag de volgende stap te zetten om jouw groeiambities te realiseren.

 

We helpen je te profiteren van het laaghangende fruit en helpen je dit te oogsten voor een consistente groei. Samen gaan we in gesprek om alles uit jouw strategie te halen, bespreken we hoe feedmanagement het verschil gaat maken, met bijvoorbeeld Channable, en hoe je nog meer kan halen uit adverteren op Bol en Amazon. We laten geen kans onbenut om jouw groeipotentieel te benutten.

 

Ben jij klaar om de volgende stap te zetten op de grootste eCommerce platformen van Nederland? 

 

Wil jij weten wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van marketplaces? Bel dan vandaag nog 020-262 0332 voor advies of neem contact op met Raoul of één van onze andere marketplace specialisten via advies@pauwr.nl.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.