De Ultieme Bol.com Partner Checklist

Voor een knallende start🚀


Bol.com is de eCommerce marktleider in Nederland en België. De online winkel heeft meer dan 13 miljoen actieve klanten in Nederland en België en een groeiend assortiment van meer dan 41 miljoen producten. Deze indrukwekkende cijfers behaald Bol samen met haar 47.000 partners die goed zijn voor 60% van het aanbod. 

 

Ook jij kan jezelf aansluiten als partner (verkoper) en binnen ogenblikken je aanbod vertonen aan miljoenen gebruikers. Maar hoe kom jij in de etalage van Bol.com? Met deze ultieme checklist geven we je alles om een knallende start te maken op het grootste ecommerce platform van Nederland.

 

Start met vinken

Ben jij klaar om te verkopen via Bol? Start met vinken en ontdek het nu.

 

Sta je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Ja / Nee

Heb je een BTW-nummer? Ja / Nee

Hebben je artikelen een uniek EAN-nummer of ISBN-nummer? Ja / Nee

Passen je producten in een van de bestaande categorieën bij Bol.com? Ja / Nee

Voldoe je aan de algemene servicenormen van Bol.com? Ja / Nee

Kun je binnen 1 tot 8 werkdagen leveren? Ja / Nee

Kunnen klanten je artikelen binnen 30 dagen retour sturen, als ze dat willen? Ja / Nee

Kun je vragen van klanten binnen 24 uur beantwoorden? Ja / Nee

Ben je op de hoogte van de commissie die wordt betaald per verkoop? Ja / Nee

Hanteer je een concurrerende verkoopprijs? Ja / Nee

Hanteren concurrenten betere verkoopvoorwaarden? Ja / Nee

Hanteren concurrenten betere logistieke voorwaarden? Ja / Nee

Weet ik welke bemiddelingskosten Bol in rekening brengt? Ja / Nee

Zijn de verzendtarieven en verpakkingskosten bekend? Ja / Nee

Als ik een voorbeeldberekening maak, blijft er dan voldoende marge over? Ja / Nee

 

*is op een van deze vragen je antwoord ‘nee’. Dan adviseren wij om eerst dat specifieke onderdeel op te lossen voordat je verdere stappen zet richting bol.com.

 

Mis niets op weg naar de top

Wil je er zeker van zijn dat je niets over het hoofd hebt gezien? Download dan nu de Ultieme Bol.com Checklist. Deze lijst bevat aanvullende vragen en informatie, zodat niets jouw succes in de weg staat.

Heb je overal ‘Ja’ op geantwoord? Gefeliciteerd! Je bent klaar om te verkopen op Bol.com. Zodra je actief wordt met verkopen via het platform, zal je merken, zal je merken dat je niet de enige verkoper bent en concurrentie altijd op de loer ligt. Iedereen strijdt immers om de aandacht van dezelfde gebruiker. Hier begint dan ook de strijd, de strijd om het koopblok.

 

Hoe krijg je een ‘koopblok’ op Bol.com

Het koopblok wordt behaald door de verkooppartner met het meest relevante aanbod. De relevantie wordt bepaald op basis van:

  • Laagste prijs
  • Korte levertijden
  • Verkopersbeoordeling

 

Laagste prijs

Het zal je vast niet verrassen dat prijs een groot aandeel heeft in de veiling van het koopblok. Zodra je goedkoper bent dan de concurrentie vergroot je jouw kansen op het koopblok. Echter is prijs niet alles bepalend.

 

Korte levertijden

Je ziet het maar al te vaak. Producten tegen een goede prijs, maar twee weken wachten… nee bedankt. Juist om deze reden neemt Bol.com levertijden mee meegenomen in de veiling om het koopblok. 

 

Wanneer je een product wiltl verkopen waar stevige concurrentie op is, het van belang dat levertijden maximaal twee werkdagen of korter zijn, bij voorkeur binnen 24-uur. Kun je niet voldoen aan korte levertijden? Bekijk dan eens of logistiek via bol.com een uitkomst biedt.

 

Verkopersbeoordeling

De consument heeft steeds hogere verwachtingen en verwacht dat jij snel beschikbaar bent bij vragen en dat je na aankoop het product tijdig levert. Bol.com meet jouw prestaties wekelijks via de volgende servicenormen:

 

  • Annuleringen (max. 2%)
  • Artikelen op tijd geleverd (min. 93%)
  • Responstijd (min. 90%)
  • Verzonden met Track&Trace (min. 100%)
  • Retouren (max. 5%)

 

Behaal je wekelijks deze servicenormen dan neemt je prestatiescore toe tot maximaal 100 punten. 

 

Meer over de servicenormen lees je in onze eerdere blog.

 

Als startende verkoper begin je met een neutrale verkopersbeoordeling. Houd er rekening mee dat je met een nieuw account zonder verkoophistorie concurreert met accounts die zich al bewezen hebben. Het algoritme zal je, indien prijs en levertijd concurrerend zijn, zo nu en dan de kans geven op het koopblok om ook jou te leren kennen. Geef je eerste verkopen daarom tijd en verwacht niet dat het vanaf dag één storm loopt. 

 

Er is een winnaar!

Uiteindelijk berekent Bol.com de prijs, levertijden en verkopersbeoordeling. De verkoper die het beste uit de beoordeling komt mag zich winnaar prijzen en krijgt het koopblok toegewezen.

Groei, groei, groei

Yes! Je hebt het koopblok gewonnen en krijgt dagelijks verkopen via Bol. Je assortiment is inmiddels uitgebreid en je wilt doorpakken. Echter ben je onbekend met de mogelijkheden. 

 

We helpen je te profiteren van laaghangend fruit en helpen je dit te oogsten voor een consistente groei. Samen gaan we in gesprek om alles uit jouw strategie te halen, bespreken we hoe feedmanagement het verschil gaat maken, met bijvoorbeeld Channable, en hoe adverteren op Bol.com jouw omzet een boost geeft. We laten geen kans onbenut om jouw groeipotentieel te benutten.

 

Ben jij klaar om de volgende stap te zetten op het grootste eCommerce platform van Nederland? 

 

Wil jij weten wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van marketplaces? Bel dan vandaag nog 020-262 0332 voor advies of neem contact op met Raoul of één van onze andere marketplace specialisten via advies@pauwr.nl.

 

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *