Hoe haal je het maximale uit je Google Ads campagnes?

Het antwoord geven we alvast weg. Maak gebruik van Smart bidding! In deze blog leggen we je uit welke stappen je moet doorlopen om het algoritme voor je te laten werken. 

 

Stap 1 Zorg dat je metingen op orde zijn

Voordat we dieper in de materie duiken, eerst een korte uitleg over Smart bidding. Je Google Ads campagnes kun je aansturen met een biedstrategie. De biedstrategie die je kiest kan handmatig zijn of automatisch. Smart bidding is een andere term voor een automatische biedstrategie. 

 

Automatische biedstrategie 

Een automatische biedstrategie optimaliseert de biedingen op basis van machine learning. Dit in tegenstelling tot een handmatige biedstrategie. Bij het bepalen van de bieding kijkt het algoritme van de biedstrategie naar diverse signalen zoals aangegeven in onderstaande afbeelding.

blank

Conversies bepalen

Hoe goed het algoritme op je opgegeven doel (bijvoorbeeld ROAS of CPA) kan sturen, is afhankelijk van de toevoer aan conversiedata. Hoe meer conversiedata, des te beter het algoritme kan optimaliseren. De minimumvereiste is 15 conversies in 30 dagen per campagne. Om Google hierin te voorzien is het belangrijk om zowel je harde- als je soft conversies door te meten.

 

Voorbeelden van harde conversies zijn:

  • transacties
  • brochure downloads/ whitepaper downloads
  • klikken op telefoonnummer of e-mail 
  • ingevulde contactformulieren

 

Voorbeelden van een soft conversies zijn:

  • Check-out pagina bezocht
  • winkelwagen pagina bezocht
  • add to cart
  • Contactpagina bekeken 

 

Zodra je deze stap hebt gezet, kan het algoritme alvast de bijbehorende data gaan verzamelen.

Stap 2 Voorzie het algoritme van voldoende data

De volgende stap is om te zorgen dat elke campagne voldoende conversies heeft om het algoritme voor je te laten werken.

Campagnedoelen

blank

De eerste stap om dit te doen is door op campagneniveau een campagnedoel in te stellen.

TIP: Maak in het tabblad Tools & instellingen > conversies’ een aangepast doel aan als je de campagne op specifieke conversies wilt laten sturen in plaats van op alle account doelen. Hiermee kun je zorgen dat je de campagne op de juiste doelen kan sturen. 

 

Minder campagnes 

Een andere manier om voor meer conversiedata binnen een campagne te zorgen, is door campagnes te bundelen. Met andere woorden, consolideren van de structuur. Een belangrijke ontwikkeling die je hierbij kan toepassen is Hagakure

 

Bij Hagakure zorg je ervoor dat je zo min mogelijk campagnes hebt, waardoor het beschikbare budget en conversies binnen een campagne aanzienlijk hoger ligt. Om toch relevant te blijven is het advies om de campagne uit te splitsen in advertentiegroepen op basis van landingspagina’s. 

 

Stap 3 Beïnvloedt het algoritme

Je hebt bovenstaande stappen doorlopen, maar toch behaal je niet het gewenste resultaat? Niet getreurd, in deze stap ga je het algoritme sturing geven om wel je beoogde resultaten te behalen. 

 

Kijk naar de gerealiseerde conversiedata 

Je bent inmiddels een tijdje onderweg en je ziet dat je veel conversies binnenhaalt met je campagne, maar dat het aantal ingevulde contactformulieren(voorbeeld) achterblijft. 

 

Bepaal aan de hand van de data hoe de verhouding is tussen de harde conversies (je einddoel) en de soft conversies. Je campagne heeft bijvoorbeeld 100 contactformulier gerealiseerd bij 5000 bezoeken aan de contactpagina. 2% van de mensen die de contactpagina bezoekt, vult daadwerkelijk het contactformulier in. 

 

Bepaal de strategie

Nu je de verhoudingen inzichtelijk hebt tussen je harde en zachte conversies, kun je ervoor kiezen welke biedstrategie bij kan dragen aan het verbeteren van de resultaten. 

 

In het genoemde voorbeeld wil je uit je contactpagina bezoekers meer ingevulde contactformulieren realiseren. Een strategie kan zijn door te werken met de biedstrategie conversiewaarde maximaliseren. Hierbij ga je fictieve conversiewaarden toekennen. De waarden voor de soft conversies bepaal je op basis van de verhouding tussen de harde conversie (ingevuld contactformulier) en de soft conversie (contactpagina bekeken). 

 

Bijvoorbeeld:

  • Contactformulier €100,-
  • Contactpagina bekeken €2,-

 

Je komt tot bovenstaande conversiewaarden als volgt. Je bepaalt een conversiewaarde voor het einddoel (bijvoorbeeld €100,-). Vervolgens heb je uitgerekend dat 2% van de contactpagina bezoekers een contactformulier invult. 2% van €100,- is €2,-. Met deze waarden kun je gaan spelen afhankelijk van de resultaten. 

 

Monitor en stuur bij

Vervolgens laat je de strategie minimaal 4 weken lopen voordat je hier een conclusie aan verbindt. In de eerste 2 weken zal het algoritme namelijk moeten leren aan de hand van de nieuwe signalen die je toegevoegd hebt. 

 

Na 4 weken kijk je wat de resultaten zijn en bepaal je de vervolghypothese en het bijbehorende actieplan. Dit doe je als volgt:

 

  1. Signaleren: Welke resultaten zijn er behaald?
  2. Reflecteren naar doelstelling: Zijn de resultaten zoals ik ze wil hebben?
  3. Doel bepalen: Je wilt kijken hoe je meer ingevulde contactformulieren genereert.
  4. Actieplan bedenken: Ik wil meer contactformulieren realiseren. Dit ga ik doen door te kijken wat de conversiewaarde/kosten verhouding is met de huidige cijfers. Vervolgens kun je een hogere verhouding instellen door een ROAS doelstelling toe te voegen aan de biedstrategie.

 

Wij helpen je graag bij het toepassen van de strategie. Mocht je vragen hebben, neem contact op via info@pauwr.nl of bel 013-5821592.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *