poas

Doei ROAS, welkom POAS!

Een term die je steeds vaker voorbij hoort komen is POAS, maar wat houdt die term nu eigenlijk in? In deze blog lichten we toe wat POAS is, waarom je hier beter mee op winst kan sturen in vergelijking met een ROAS strategie en hoe je dit kan implementeren. 

Wat is POAS?

POAS is de afkorting van Profit On Ad Spend. Oftewel: hoeveel winst maak je per euro die je investeert in een advertentiekanaal. In deze blog zoomen we in op POAS en de toegevoegde waarde hiervan voor Google Ads. 

Waarom helpt POAS hier beter bij dan ROAS?

POAS en ROAS; het lijkt op elkaar. Het grote verschil zit hem erin dat POAS stuurt op winstgevendheid per geïnvesteerde euro binnen Google Ads. ROAS daarentegen stuurt op zoveel mogelijk omzet per geïnvesteerde euro binnen Google Ads. POAS gaat dus dieper. Bij POAS houd je namelijk ook rekening met andere kosten die je maakt behalve advertentiekosten. Om het verschil visueel te maken hanteren we onderstaand voorbeeld met 2 verschillende producten.

Product A Product B
Verkoopprijs €100,- €50,-
Inkoopprijs €75,- €10,-
Verzendkosten €0,- €5,-
Advertentiekosten  €10,- €10,-
Bruto winst €25,- €35,-
Netto winst  €15,- €25,-
ROAS 1000% 500%
POAS 250% 350%

 

In bovenstaand voorbeeld zie je op basis van het behaalde ROAS doel dat product B een stuk minder aantrekkelijk lijkt dan product A. Echter is de POAS aanzienlijk hoger op product B. Op basis van een ROAS benadering had je mogelijk product B onderbroken en meer ingezet op product A. Dat blijkt als winstmaximalisatie je doel is een verkeerde keuze. 

 

Bij een ROAS doelstelling worden belangrijke pijlers, zoals de variabele kosten per product, niet meegenomen ten opzichte van een POAS doelstelling. Hierbij valt te denken aan:

  • inkoopprijs
  • verzendkosten
  • fullfilment kosten
  • transactiekosten 

 

Met deze benadering heb je een beter beeld bij de winstgevendheid van een product of campagne. 

Hoe kan ik POAS inzetten?

Allereerst heb je een tool nodig waar je de winstberekening in kan verwerken. Een bewezen tool waarmee dit gedaan kan worden is Profitmetrics.io. Afhankelijk van het CMS van je webshop kun je een rechtstreekse koppeling maken met Profitmetrics.io om je producten en bijbehorende inkoopkosten en verkoopprijs te importeren. In de tool kun je vervolgens de variabele kosten toevoegen zoals bijvoorbeeld transactiekosten, fullfilmentkosten en verzendkosten. Maar bijvoorbeeld ook de BTW. 

 

Stap 2 is de koppeling leggen van Profitmetrics.io naar je specifieke advertentiekanaal, bijvoorbeeld Google Ads of Facebook. Vanuit hier kun je vervolgens het aangemaakte doel (winst) importeren naar je advertentiekanaal. 

 

Stap 3: verzamelen van data. Zodra de winst inzichtelijk is binnen je advertentiekanaal, is het van belang om voor de duur van minimaal één maand de data te verzamelen en te analyseren. Zo heb je een 0-meting om mee aan de slag te gaan. Je ziet daadwerkelijk hoe winstgevend je account is, de winstgevendheid van de campagnes maar ook van de diverse productgroepen en producten. 

 

Stap 4: vanuit je 0-meting kun je je campagnestrategie op gaan zetten. Met de input kun je bepalen hoe je je campagne-indeling wilt hebben. Vervolgens kun je de campagne(s) gaan sturen op het aangemaakte POAS doel. 

 

Eenmaal onderweg is het monitoren en bijsturen. Met als absolute einddoel de winst uit het advertentiebudget te vergroten.

Is POAS interessant voor mijn bedrijf?

POAS is interessant voor bedrijven die willen sturen op winstmaximalisatie. Winst is een wezenlijk andere metric om op te sturen dan omzetmaximalisatie. Het hangt er dus vanaf aan welke bedrijfsdoelstelling de Google Ads campagnes bij moeten dragen. 

 

Mocht je vragen hebben, wij helpen je graag bij de implementatie van een POAS strategie. Neem contact op via info@pauwr.nl of bel 013-5821592.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.