Adverteren op TikTok? Doen!

Adverteren op TikTok? Doen!

Adverteren op TikTok? Doen! TikTok is razend populair en vanaf nu kan jij op dit platform ook jouw doelgroep bereiken. TikTok is afgelopen jaren exponentieel gegroeid; onder jongeren heeft dit platform in dagelijks gebruik social media gigant Facebook zelfs al ingehaald. Reden genoeg om te onderzoeken welke advertising opties TikTok  biedt en hoe merken dit platform kunnen inzetten om hun doelgroep te bereiken. Benieuwd naar alle TikTok advertising tips en tricks? Check ze hieronder!

In het kort: Wat is TikTok?

Voordat we een deepdive maken in alle advertising mogelijkheden, is het goed om te weten wat TikTok precies voor platform is. Ja, het is een sociaal medium waar gebruikers content kunnen maken, maar TikTok is daadwerkelijk vernieuwend en een uniek platform. Wat het onderscheid van een Instagram of Snapchat, is dat TikTok draait op de creativiteit en content output van haar gebruikers. Hierbij gaat het juist niet om het maken van het perfecte plaatje, maar om het etaleren van je kennis, talent en creativiteit en het interacteren met je volgers. Gebruikers kunnen korte video’s van 15 seconden tot 3 minuten maken, waarbij de inhoud enorm verschilt: van jongeren helpen met hun literatuur vraagstukken tot het posten van comedy sketches en het creëren van awareness voor mentale gezondheid. Een groot voordeel voor gebruikers is dat je op TikTok ook met minder volgers viral kunt gaan. Je hebt dus geen grote achterban nodig om een groot bereik te realiseren.  

Wat je wél nodig hebt, is kennis van het platform, de communicatiestijl en de huidige trends – welke per week kunnen verschillen. Waar je op andere social media platformen grote successen kunt behalen met gelikte brand-movies, draait het op TikTok om het opbouwen van een band met je doelgroep. Hoe je dit doet? Door te luisteren naar hun input en het relatable maken van je merk aan de hand van content wat inspeelt op de interesses van je doelgroep en populaire TikTok trends. Dit stelt je als merk uiteindelijk het beste in staat om je doelgroep goed te bereiken. TikTok’s tip voor adverteerders is dan ook: don’t make ads, make TikToks.

TikTok adverteren

Nederlandse TikTok gebruikers

Om te bepalen of het interessant is voor je merk om op TikTok te adverteren, is het belangrijk om te weten of je jouw doelgroep kunt bereiken via dit platform. In juli 2021 had TikTok 4,4 miljoen gebruikers in Nederland. Het merendeel van deze gebruikers is tussen de 18 en 24 jaar (48%), gevolgd door 25 t/m 34 jaar (21%), 35 t/m 44 jaar (12%) en 13 t/m 17 jaar (9%). 

Over het algemeen zijn TikTok gebruikers een betrokken audience die graag op zoek zijn naar nieuwe, unieke trends en merken. Onderzoek laat zien dat 42% van de TikTok gebruikers het platform gebruikt om nieuwe dingen te ontdekken, waarbij 83% van de gebruikers aangeeft dat TikTok een rol heeft gespeeld in het maken van aankoopbeslissingen. In contact komen met je doelgroep via TikTok kan dan ook serieuze impact hebben op de omzet van je merk!

Adverteren op TikTok

Nu denk je vast: maar wat kan ik dan allemaal op TikTok? We zetten de belangrijkste advertentiemogelijkheden hieronder voor je op een rij.

Targeting mogelijkheden

De targeting mogelijkheden binnen TikTok zijn afgelopen periode flink uitgebreid. In december 2021 biedt TikTok de volgende targeting mogelijkheden:

  • Land – in Nederland nog niet beschikbaar per regio of stad
  • Leeftijdscategorie – vanaf 13 jaar
  • Geslacht
  • Taal
  • Interesses en gedrag
  • Apparaat, besturingsysteem en netwerk
  • Aangepaste doelgroepen (retargeting)
  • Lookalike doelgroepen

Plaatsing

TikTok biedt daarnaast verschillende plaatsingen waar jouw advertenties worden weergegeven:

  • In-Feed Ads
    De In-Feed Video Ads zijn te zien door gebruikers op hun ‘For You’ pagina. Hierdoor lijken ze op organische TikTok’s en mengen ze met de organische content. De video’s mogen maximaal 60 seconden duren en spelen automatisch af. Gebruikers kunnen interactie tonen met je video advertentie door te liken, reageren, delen.

  • One Day Max
    Wees de eerste advertentie die gebruikers zien op hun ‘For You’ pagina. De videoadvertentie wordt in de meeste gevallen gepositioneerd na de eerste 3 organische TikToks. Deze advertentie ruimte kun je voor 24 uur claimen.
  • Topview
    Grijp meteen de aandacht wanneer gebruikers de app openen middels een full screen video. Per dag kan maar één adverteerder deze ruimte claimen.
  • Branded Hashtag Challenge
    De Branded Hashtag Challenge is een krachtige methode om viral te gaan door middel van een hashtag. De hashtag wordt middels TopView advertenties onder de aandacht gebracht bij jouw doelgroep.
  • TikTok Branded Effects
    Deze advertentievorm is een leuke en creatieve manier om jouw merk onder de aandacht te brengen. Branded Effects richt zich op speciaal voor jouw merk ontwikkelde deelbare stickers, filters of speciale effecten. Deze mogelijkheden kunnen TikTok-gebruikers toevoegen aan hun eigen video’s.

Best practices

Op de hoogte zijn van de verschillende advertising mogelijkheden op TikTok is één ding, maar deze ook een succesvolle invulling geven is weer iets anders. Er zijn ontzettend veel manieren om je advertenties vorm te geven, maar het is aan te raden om zo veel mogelijk van de onderstaande elementen in je advertentie content te verwerken:

  • Gebruik het juiste formaat & voeg geluid toe aan je video
    Het liefst een muziekje wat energie geeft en de aandacht trekt: 100% van de video’s worden immers afgespeeld mét geluid aan. Gebruik daarnaast een verticaal formaat (1080×1920) voor maximale impact.
  • Pak direct de aandacht
    Zorg ervoor dat de boodschap van je video gelijk duidelijk is in de eerste 3 seconden: 63% van de video advertenties met het hoogste doorklikpercentages belichten in de eerste 3 seconden hun key message.
  • Zet TikTok creators in
    Wanneer mogelijk, zet bekende TikTokkers in om een hoog uitkijk percentage te behalen: 53% van de video advertenties met de hoogste uitkijk percentages bevatten beelden van of samenwerkingen met populaire creators.
  • Participeer in trends
    Speel in op de nieuwste trends, maak gebruik van populaire sounds of geef vorm aan je video door gebruik te maken van trendy visuele effecten en overgangen: 21% van de video advertenties met de hoogste uitkijk percentages maken gebruik van populaire trends, effecten of sounds.
  • Zoek de balans tussen authenticiteit en entertainment
    Content waar je doelgroep zich in kan herkennen is key! 47% van de videoadvertenties met de hoogste uitkijk percentages worden gecategoriseerd worden als “oprecht” en tegelijkertijd “entertaining”.
  • Hou het persoonlijk en direct
    Zorg dat je niet alleen je boodschap wilt zenden: video advertenties die gebruikers op een toegankelijke en conversationele manier benaderen hebben gemiddeld gezien hogere uitkijk percentages.

Merken die deze elementen goed in hun content weten te verwerken zijn bijvoorbeeld Innocent Drinks en Scrub Daddy. Deze FMCG merken hebben een flinke follower base weten op te bouwen door middel van meerdere viral video’s, waarbij vaak twee of meer van de bovenstaande elementen in hun content naar voren komt. In Nederland doen Het Rijksmuseum en Prime Video NL het erg goed: deze twee organisaties liggen qua content inhoud ver uit elkaar, maar weten op hun eigen manier te participeren in trends en hun video’s authentiek en ‘entertaining’ te houden. Daarnaast wordt de content die beide organisaties organisch in hun feed zetten óók succesvol ingezet als advertentiemateriaal: don’t make ads, make TikToks

TikTok voor jouw FMCG merk

Bevindt jouw doelgroep zich op TikTok? Dan is TikTok hét platform om te gaan uitproberen! Het platform is met name geschikt voor FMCG merken, aangezien je op TikTok in vergelijking met andere social platformen relatief makkelijk een groot bereik kan realiseren. Daarnaast ligt de focus voornamelijk op het creëren van merkbekendheid en staat storytelling middels video centraal. 

Benieuwd naar FMCG merken die je al voor gingen? Lees hier de case van Danio, Pringles en Capri Sun. Op zoek naar meer inspiratie voor jouw TikTok campagne, bekijk de TikTok inspiratie pagina voor verschillende cases.

Meer lezen over hoe je de positie van jouw FMCG merk kan versterken? Lees hier onze 3 slimme online marketing tactieken!

 

Wil je graag meer informatie over de mogelijkheden van adverteren op TikTok? Neem dan vrijblijvend contact op met onze TikTok specialisten Evelien Everts en Estin Quaedackers via 020 – 262 0332.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *