brand building strategy

De gemiddelde merkcampagne kan 2,6x effectiever

De gemiddelde merkcampagne kan 2,6 keer effectiever zijn in het stimuleren van merkdoelstellingen. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Universiteit van Oxford. Wil je weten waar en waarom het vaak misgaat en hoe je verspilling van jouw marketingbudget kunt voorkomen? Lees dan snel verder.

Het onafhankelijke onderzoek is gebaseerd op meer dan 1100 campagnes van ruim 500 verschillende merken in tientallen verschillende landen en branches. Daarbij is gekeken naar vier verschillende merkdoelstellingen, namelijk Brand Awareness (merkbekendheid), Association (merkassociaties), Consideration (merkoverweging) en Motivation (een combinatie van merkoverweging en aankoopintentie). 

Het onderzoek toont aan dat veel merkcampagnes niet optimaal worden ingezet. De gemiddelde merkcampagne kan namelijk 2,6 keer effectiever zijn in het stimuleren van merkdoelstellingen. Ongeacht welk merk resultaat het doel was, bleek in 66% van de gevallen de gekozen kanaalmix inferieur of gelijk aan een andere strategie. Er is dus nog veel winst te behalen door merkcampagnes effectiever in te zetten. Het onderzoek komt tot vier interessante conclusies voor succesvollere merkcampagnes in de toekomst:

Focus een merkcampagne op één gewenste merkdoelstelling

In het onderzoek is gekeken naar de vier belangrijkste uitkomsten van merkcampagnes zoals hierboven genoemd. Er is geen gouden formule voor merkcampagnes ontdekt. Uit alle geanalyseerde campagnes bleek er geen enkele goed te presteren op alle vier de merkdoelstellingen. Kies een specifieke merkdoelstelling om op te focussen en daarmee optimale resultaten te behalen. Vooraf de juiste keuzes maken is essentieel, dat is waarom strategie zo belangrijk is

Alloceer minder budget aan TV

Campagnes die ondermaats presteren investeren over het algemeen te veel in 1 à 2 kanalen. Televisie is nog steeds een effectief fundament voor alle vier de merkdoelstellingen, maar in verhouding wordt er te veel budget aan toegekend. Minder gewicht aan TV zorgt voor een effectievere merkcampagne. 

Verschuif budget van TV naar digitaal

Het onderzoek behelst 12 jaar aan campagnes in de periode van 2008 t/m 2019. Daaruit blijkt dat het verplaatsen van budget van tv naar Facebook en/of YouTube gemiddeld 2,3 keer effectiever is. Bovendien zijn Facebook en YouTube sinds 2008 enorm gegroeid en verder ontwikkeld. Het is daarom zeer aannemelijk dat als het onderzoek nog meer op de afgelopen jaren was gericht dat deze uitkomsten nog sterker zouden zijn. 

Meet en optimaliseer naar de belangrijkste merkdoelstelling

Een merkcampagne kan gemiddeld 2,6 keer meer opleveren. Investeer daarom in het meten van de impact van campagnes. Er is nog veel winst te boeken door inzichtelijk te krijgen hoe effectief campagnes zijn. Focus daarbij op echte bedrijfsresultaten. Is het doel van de campagne awareness, meet dan ook de impact van de campagne op je merkbekendheid. Het klinkt logisch, maar campagnes worden geregeld enkel beoordeeld op eenvoudige statistieken zoals bereik en GRPs. Laat bijvoorbeeld een Brand Lift Study meelopen met de campagne, om dit soort resultaten inzichtelijk te krijgen. Dit is één van de drie slimme online marketing tactieken waar we eerder al over schreven.

Het onderzoek is een echte eye-opener voor merken en adverteerders die campagnes nog overwegend traditioneel inzetten. Meer digitaal is effectiever en dat is nu ook wetenschappelijk bewezen. 

Wil jij ook met effectievere merkcampagnes aan de slag? Meld je dan nu aan voor ons nieuwe webinar ‘Groei je (FMCG) merk met Digital Marketing’ waarin we nog meer over dit onderwerp vertellen. Samen met sprekers van onder andere Facebook en Pinterest. 

 

 

 

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *