Facebook iOS update

De gevolgen van de iOS 14.5 Update voor Adverteren op Facebook

De langverwachte update van Apple naar iOS 14.5 is per 26 april doorgevoerd en gefaseerd uitgerold. Voor adverteerders op Facebook kan dit direct tot problemen leiden, van beperkte data tot campagnes die plots stil liggen. Hoe kun je het beste met de veranderingen door de iOS update omgaan en wat is de impact nu echt op je Facebook campagnes? Head of Social Roel Derksen geeft antwoord.

In het kort houdt de iOS 14.5 update in dat Apps in de App store expliciet toestemming moeten vragen aan gebruikers om hun gedrag in andere (3rd party) apps en websites te meten. Als standaard optie zal dit voor alle Apps in de App store op ‘opt-out’ staan, waardoor hier dus geen standaard toestemming meer voor is. De gevolgen gelden voor alle apps in de App store, waar Facebook er slechts een van is. Voor alle bedrijven en apps die gebruik maken van het Facebook advertentieplatform heeft dit consequenties.

Apple voert deze wijzigingen door in het kader van privacy voor haar gebruikers. Facebook heeft hier snel op geanticipeerd en een nieuwe manier van dataverzameling en conversie registratie doorgevoerd om zo goed mogelijk over data te beschikken binnen de nieuwe voorwaarden van Apple. Hiervoor moet je als adverteerder concreet twee stappen doorvoeren binnen de Facebook Business Manager. Campagnes die nog op de oude manier conversies en/of doelen meten worden automatisch onderbroken. Voer de volgende twee stappen door om dit te voorkomen:

  1. Domein verificatie op Facebook: verifieer je domein binnen Facebook en koppel het aan je Facebook advertentieaccount. Facebook biedt drie mogelijkheden om je domein te verifiëren. Ga hiervoor naar ‘Brand Safety / Merkveiligheid’ binnen de Facebook Business Manager en volg de stappen.
  2. Facebook conversies prioriteren: vervolgens stel je de belangrijkste conversies van je domein in (maximaal 8), waarbij de eerste de belangrijkste is. Dit is de enige website conversie van opt-out gebruikers die we nog kunnen meten. Maak je op dit moment gebruik van meer dan 8 conversies dan zul je keuzes moeten maken. Het prioriteren van conversies doe je bij de pixel door naar ‘events manager / gebeurtenis beheer’ te gaan.

 

Wat verandert er voor Facebook adverteerders?

De data die adverteerders van iOS gebruikers ontvangen is beperkt. 

  • Van alle gebruikers die hun instelling op ‘opt-out’ laten staan voor de Facebook App, kunnen we via de Facebook pixel op de eigen website nog maar één conversie / gebeurtenis meten, bijvoorbeeld een aankoop via een webshop.
  • Van gebruikers die wel naar ‘opt-in’ gaan, wordt het aantal conversie metingen beperkt tot 8. 
  • Daarnaast beperkt de update de toekenning van conversies tot maximaal 7 dagen na een klik en 1 dag na een vertoning. Voorheen was dit 28 dagen voor een vertoning en een klik. 
  • Bovendien heeft de data die je in het Facebook advertentieplatform ziet een vertraging tot maximaal 72 uur.

Wat merken we van deze veranderingen?

  • De doelgroepen die we opbouwen van websitebezoekers worden kleiner, omdat we iOS gebruikers met ‘opt-out’ hierin missen. Met name remarketing campagnes ondervinden hier hinder van. 
  • De campagneresultaten die we meten zijn minder nauwkeurig. We bereiken nog steeds dezelfde doelgroep, maar zien hier door deze beperking in de rapportage minder van terug. Van de ‘opt-out’ gebruikers kunnen we enkel de belangrijkste conversie (vaak het plaatsen van een bestelling of doen van een aankoop) nog meten. Voordat we deze conversie in Facebook terugzien kan het al drie dagen later zijn. Alles tussen de klik naar de website en de conversie valt weg. Als er geen conversie plaatsvindt weten we bijvoorbeeld niet meer of de producten/diensten zijn bekeken of dat het bestelproces is gestart.  

Facebook Advertising na de iOS 14.5 Update

De veranderingen als gevolg van de update hebben impact op Facebook campagnes en het rapporteren en evalueren daarvan. Hoe kun je hier nu het beste mee omgaan? Wij adviseren het volgende:

Facebook campagne evaluatie: Kijk naar het grote plaatje

Bij een evaluatie was, is en blijft ons advies om naar het grotere geheel te kijken. Beoordeel de campagne niet per medium, omdat ze ondersteunend aan elkaar zijn. Focus niet enkel op de resultaten die je in Facebook ziet, want deze data is beperkt en niet meer te vergelijken met voorgaande periodes. Voorkom micromanagement op basis van onvolledige data, maar stuur op basis van overkoepelende KPI’s als merkbekendheid, marktaandeel, omzet, marge en customer lifetime value. 

Facebook Marketingstrategie: Groei je eigen database

Het belang van een eigen database van klanten/gebruikers neemt verder toe. Deze ontwikkeling staat niet op zichzelf. Naar verwachting zijn er na 2022 ook geen cookies meer. Zorg ervoor dat je zelf over data beschikt om je doelgroepen te bereiken. Enerzijds om ze direct te contacten via bijvoorbeeld e-mail, maar anderzijds ook om die data juist weer te gebruiken om binnen Facebook de doelgroep te kunnen bereiken. 

Nieuwe Facebook campagne tactieken

Tot slot adviseren we om aangepaste campagne tactieken te overwegen. Wil je je doelgroep gedurende de gehele customer journey kunnen bedienen, dan is dat nog steeds mogelijk. Ten eerste kun je in een eerder stadium om contactgegevens vragen (eigen database groeien), zodat je de doelgroep ook op andere manieren kunt bereiken. Ten tweede kun je het platform van Facebook optimaal benutten. Zodra een gebruiker de app verlaat en bijvoorbeeld doorklikt naar een website, kan Facebook de gebruiker niet meer volgen. Maar zolang deze binnen Facebook actief is nog wel. Denk aan het bekijken van (een deel van) een video, reageren op een post of het invullen van een formulier. Door campagnes te bouwen op basis van gedrag binnen de Facebook omgeving, kun je nog steeds een hele klantreis vormen. 

Wat is de impact van de iOS update op mijn Facebook Campagnes?

Maar voordat je met compleet nieuwe campagne tactieken aan de slag gaat is het belangrijk om te weten hoe groot de impact is. Misschien wel de belangrijkste vraag die we veel terug krijgen van onze klanten: hoe groot is de impact van die update nu echt op onze campagnes? Met een kleine analyse van het Facebook advertentieaccount door onze gecertificeerde Facebook Blueprint specialisten krijg je hier een goed beeld van.

Ben je benieuwd hoe groot de impact is voor jouw merk of organisatie? Vraag dan gratis de Facebook iOS 14.5 Impact Check aan! Neem contact op met Roel Derksen of een van onze andere gecertificeerde Facebook specialisten via advies@pauwr.nl of bel 020-262 0332.

PauwR behoort tot het selecte gezelschap van Premium Facebook Marketing Partner Agencies

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *