Hoe verkoop ik succesvol op bol.com

Hoe verkoop ik succesvol op bol.com? Alle servicenormen op een rij

Steeds meer ondernemers weten hun weg te vinden naar bol.com. De opkomst en groei van marketplaces zet door en de verwachting is dat marketplaces, zoals bol.com, nog lang niet uitgegroeid zijn. Bol.com biedt ondernemers een groot verkoopplatform. Een platform waar zij producten direct bij potentiële klanten kunnen aanbieden die actief op zoek zijn naar een bepaald product. Voor welke e-commerce speler klinkt dat nou niet aantrekkelijk?

Maar hoe pak je dit aan? Is dit puur een kwestie van een productfeed uploaden en de service leveren zoals je gewend bent? Nee, voor bol.com is echt meer nodig. In deze blog lees je hoe jij kan scoren op bol.com! 

 

Servicenormen van bol.com

Bol.com hecht veel waarde aan haar servicepropositie en eist daarom dat de verkopers op het platform hier ook aan voldoen. Om dit te kunnen waarborgen heeft bol.com de servicenormen in het leven geroepen. Jouw prestaties worden mede beïnvloed door de score op bepaalde servicenormen, namelijk:

  • Op tijd geleverd
    • Minimaal 93% van de producten dienen op tijd geleverd te worden.
  • Annuleringen
    • Mag maximaal 2% van de bestelde artikelen zijn. Bestaande uit annuleringen door kopende of verkopende partij.
  • Track & Trace
    • Er dient altijd een Track & Trace aan je pakketten toegevoegd te worden.
  • Telefonische bereikbaarheid
    • Bij minimaal 90% van de belpogingen dien je op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 op te nemen.
  • Klantvragen
    • Klantvragen dien je binnen 24 uur te beantwoorden.
    • Op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 dien je telefonisch bereikbaar te zijn.
  • Beoordelingen
    • De ondergrens van de gemiddelde beoordeling is een 8.
  • Retouren
    • Dynamische norm: verwachte retourpercentage op basis van je verkopen.
  • Beleidspunten
    • Puntentelling omtrent overtredingen. Je begint met 100 punten, bij 0 punten wordt je account gesloten. Hieronder vallen overtredingen als zelfpromotie (maximaal 20 punten), ontduiken servicenormen (maximaal 20 punten) of het voeren van imitatieproducten (maximaal 100 punten).

Prestatiescore van bol.com

Hoe beter je presteert op bepaalde servicenormen, hoe beter je kunt verkopen. Ook op het verkoopplatform van bol.com zitten jouw concurrenten. Hoe zorg je dat jij als winnaar van het koopblok (Buy-Button) uit de bus komt? De winnaar wordt bepaald door de combinatie van de prijs, levertijd en prestatiescore van alle aanbieders die dit product verkopen. Als je goed scoort sta jij dus bovenaan! Als je structureel minder scoort, heeft dit juist een negatief effect op je concurrentiepositie en kan dit zelfs leiden tot opschorting van je account. Bol.com vat dit samen in de prestatiescore. Momenteel wordt de prestatiescore opgebouwd uit de servicenormen:

  • Op tijd geleverd
  • Annuleringen
  • Track & Trace
  • Beoordelingen.

Wil je weten wat jouw prestatiescore is? Je kan deze vinden onder het kopje prestaties in je verkoopaccount. 

Is jouw organisatie klaar voor bol.com?

Bol.com biedt enorme kansen als extra afzetkanaal! Hoe verleidelijk het ook is, start niet meteen met verkopen op bol.com. Denk eerst goed na over de huidige inrichting van jouw organisatie. Is er bijvoorbeeld voldoende tijd en ruimte beschikbaar om aan de hoge servicenormen te voldoen? Wat moet er eventueel veranderen om dit wel te realiseren? En zijn deze veranderingen de moeite waard? Duik hier van te voren goed in, anders kan jouw bol.com avontuur weleens van hele korte duur zijn.

De specialisten bij PauwR zijn perfect op de hoogte van de richtlijnen van marketplaces zoals bol.com. Overweeg je een stap naar deze of andere platformen? Neem vrijblijvend contact op met een van onze Performance Specialisten via advies@pauwr.nl of 020-262 03 32.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *