Creativiteit Managen

Hoe manage je creativiteit? Ervaringen van Pixar en PauwR

Dit jaar heb ik, Jelena Castelijns, de overstap gemaakt naar een nieuwe functie: Chapter Lead Creation. Oftewel: teamlead van onze creatieve afdeling. Met deze uitdaging heb ik een ontzettend leerzaam jaar achter de rug. Waar liep ik tegenaan en wat heb ik geleerd? Dat deel ik graag met je in onderstaande blog.

Creativiteit is ontastbaar

Hoe manage je creativiteit? Hoe bevorder je creativiteit? Of hoe zorg je ervoor dat het creatief eindproduct overeenkomt met de verwachtingen? Hele studies zijn er voor ontwikkeld en duizenden boeken zijn er over geschreven. Sterker nog, mijn complete master ging over het managen van creativiteit. Maar dat betekende niet dat mijn eerste jaar als Chapter Lead Creation van een leien dakje ging.

Ter inspiratie las ik het boek ‘Creativity Inc.’ (2008) van Ed Catmull. In dit boek beschrijft Catmull hoe hij Pixar heeft opgericht en wat zijn obstakels waren rondom het managen van creativiteit. Een aantal punten waren erg herkenbaar, maar andere totaal niet. Nu runt Catmull natuurlijk een miljoenen onderneming en leid ik een klein team waarbij ik veel met partners schakel.

Wat waren mijn grootste leerpunten en wat heb ik geleerd van meneer Catmull? Dat is heel simpel: ondersteun, laat los, heb en geef vertrouwen en maak het specifiek.

  1. Ondersteun

    Het belangrijkste punt wat ik heb geleerd, is dat je als teamlead je team moet ondersteunen. Op die manier kunnen je teamleden zich het beste focussen op waar ze goed in zijn. Ed Catmull omschrijft dit als: ‘The way I see it, my job as a manager is to create a fertile environment, keep it healthy, and watch for the things that undermine it.’ Lukt het iemand niet om goed te plannen? Dan help je bij het maken van de planning. Is je collega snel afgeleid? Dan ga je samen op zoek naar een manier om dit op te lossen. Loopt iemand ergens op vast? Help ze dan.

    Obstakels kunnen uiteraard ook zorgen voor creativiteit, daar is de huidige crisis een mooi voorbeeld van. Maar soms zorgen obstakels ervoor dat de creativiteit niet vloeit. Dan is het de taak van de manager om deze obstakels weg te halen, zodat je teamleden kunnen doen waar ze goed in zijn.

  2. Laat los

    Het creatieve proces is enorm ongrijpbaar. Voordat je het eerste tastbare voorbeeld te zien krijgt, zijn er al heel wat uren in het project gestoken. Maar hoe meer je je inhoudelijk gaat bemoeien met het proces, hoe minder creatief het eindproduct wordt. Dus zit er maar één ding op: loslaten. En ja, dat betekent dat het af en toe fout gaat. En als het fout gaat, zijn er simpelweg 2 dingen die ik kan doen.

    Eerst ga ik helpen, ondersteunen en zorgen dat we de klant tevreden houden. Daarna kijk ik samen met het teamlid terug op wat er fout is gegaan en zorg ik ervoor dat het de volgende keer niet nog eens gebeurd. Of zoals Ed Catmull zo mooi omschrijft: ‘We must remember that failure gives us chances to grow, and we ignore those chances at our own peril.’

  3. Heb vertrouwen en geef vertrouwen

    Om los te laten heb je natuurlijk veel vertrouwen nodig in je collega’s. Ik blijf mezelf voorhouden: ‘als ik het zelf had moeten doen, was het dan beter geweest?’ En het antwoord is simpel: ‘nee, natuurlijk niet, want daarom hebben we creatives in dienst of werken we samen met partners’. Maar het is nog belangrijker dat je teamleden het gevoel hebben dat ze jou kunnen vertrouwen.

    De band met mijn teamgenoten is ontzettend belangrijk. Ik probeer ervoor te zorgen dat mijn teamgenoten het gevoel hebben dat ze altijd bij me terecht kunnen. Al is het voor het delen van overwinningen, obstakels, om even mee te sparren of wat dan ook. Nog belangrijker; ik probeer ze het gevoel te geven dat ze fouten mogen maken en nieuwe dingen uit mogen proberen. En dat als het fout gaat, ze meteen bij mij kunnen aankloppen zodat we het samen kunnen oplossen.

    Ed Catmull (2008) omschrijft dit ook als ‘It is not the manager’s job to prevent risks. It is the manager’s job to make it safe to take them.’ En daar ben ik het helemaal mee eens.

    It is not the manager’s job to prevent risks. It is the manager’s job to make it safe to take them.

  4. Maak het specifiek

    We kennen allemaal de uitspraak ‘thinking outside the box’. Maar toch zijn grenzen bij creatieve projecten belangrijk. Al helemaal als je aan de bureauzijde werkt. En dan vooral de brief en debrief. Wanneer een klant mailt met ‘ik wil graag een video, wat kost dat?’ zijn grenzen stellen ontzettend belangrijk. Wil de klant dat we met een telefoon filmen hoe hij zijn klanten een fijn nieuwjaar wenst, of wil hij een complete animatie van Disney kwaliteit?

    Hetzelfde geldt voor de briefings die ik aan collega’s of partners geef. Hoe frustrerend is het als je als creative je ziel en zaligheid in een fantastisch project hebt gestopt, en het uiteindelijk niet is wat de klant had gehoopt. Natuurlijk is het niet aan mij of aan de klant om een compleet concept te bedenken en alles voor te kauwen. Maar je kan bijvoorbeeld wel aangeven wat de huisstijl is, wat de deadline is, wat de formaten zijn, wat iets moet uitstralen, waarvoor wordt het gebruikt en ga zo maar door. Hierbij is het de kunst om de juiste randvoorwaarde te briefen, maar de inhoud niet aan te raken.

Al met al heb ik heel wat geleerd het afgelopen jaar. Een deel daarvan heb ik te danken aan mijn master en een deel daarvan aan het boek van Ed Catmull. Maar het meeste heb ik op de ouderwetse manier geleerd: door af en toe gigantisch ‘op m’n bek te gaan’, op te staan en ervan te leren. Maar wie weet kijk ik hier volgend jaar weer heel anders op terug. En dan deel ik dat ook graag weer via een nieuwe blog.

Meer weten over het werk van Jelena en haar team bij PauwR Creative Lab? Neem gerust eens vrijblijvend contact met haar op via jelena@pauwr.nl of 020-262 0332

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *