Google Analytics 4: De Toekomst van Web Analytics

Google Analytics ontwikkelt zich razendsnel en heeft onlangs Google Analytics 4 gelanceerd (voorheen Google Analytics Web + App). Deze ontwikkeling gaat op termijn de huidige Google Analytics vervangen. Wat betekent dat jou? En moet je nu al actie ondernemen?

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 is een compleet vernieuwde versie van de huidige Google Analytics (Universal Analytics) en gaat in de nabije toekomst de huidige Google Analytics vervangen. Waar de huidige Google Analytics zijn data baseert op basis van sessies en gebruikers, is het meetmodel van Google Analytics 4 compleet anders. Deze is namelijk primair gebaseerd op gebeurtenissen (events). Dit meetmodel is niet nieuw, het wordt al veelvuldig gebruikt voor het doormeten van apps met Google Firebase. Dat wordt nu geïntegreerd in Google Analytics 4.

Voordelen van Google Analytics 4?


Meer controle over dataverzameling vanwege de ontwikkelingen rondom privacy en cookies

Google Analytics 4 biedt in haar interface meer mogelijkheden om de data te beheren die je verzamelt, bijhoudt en deelt. Een voorbeeld hiervan is het deactiveren van advertentie personalisatie per land. Hierdoor kan data in Google Analytics 4 voor het geselecteerde land niet gebruikt worden voor advertentiedoeleinden.

Completer beeld hoe je klanten interactie hebben met jouw website

Beschik je over een website en app? Met Google Analytics 4 is het mogelijk om zowel je website als app data in één Google Analytics te verzamelen. Zo weet je vanuit welk kanaal een bezoeker binnenkomt op je website, wanneer bezoekers jouw app installeren en of zij daar een aankoop voltooien.

Ingebouwde Machine Learning

De ingebouwde algoritmes zorgen voor het herkennen van trends en genereren automatisch inzichten op basis van het gedrag van jouw klanten.

Uitgebreidere mogelijkheden om klantgedrag te analyseren

Gebruik de hieruit voortvloeiende inzichten voor verschillende marketingdoeleinden. Daarnaast ben je niet gebonden aan de vaste indeling van rapporten, maar is de property meer te customizen naar de behoeftes en situaties van jouw bedrijf.

Moet ik nu overstappen naar Google Analytics 4?

Het is belangrijk om te weten dat je nu (najaar 2020) zeker nog niet volledig over hoeft te gaan op Google Analytics 4. Google is nog volop bezig met het ontwikkelen en optimaliseren van de nieuwe property. Zo is de het bijhouden van e-commerce en het filteren van IP-adressen pas onlangs toegevoegd. Er zijn dus nog enorm veel stappen te zetten voordat de huidige Google Analytics definitief verleden tijd is.

Ben je benieuwd welke concrete stappen je op basis van de nieuwe ontwikkelingen rondom Google Analytics 4 nu al moet zetten? Of zoek je ondersteuning bij jouw webanalytics? Neem vrijblijvend contact op met één van onze data specialisten via advies@pauwr.nl of bel 020-262 03 32.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *