Vind de juiste zoekwoorden in Google Analytics & Google Search Console

Een zoekwoordonderzoek, dat doe je al maar je weet het misschien nog niet.

Om de juiste content te creëren waar je doelgroep naar op zoek is, kun je een zoekwoordonderzoek doen. Dit kost tijd en hiervoor heb je de juiste middelen nodig. Door te kijken naar platformen die je al gebruikt, kan je op korte termijn impact maken. Hier kun je de intentie van de bezoeker achterhalen, een betere gebruikservaring bieden en je organisch bereik vergroten.

Verkrijg meer inzicht in je zoekwoorden middels Google Ads 

Als je een Google Ads campagne gebruikt om je doelgroep te bereiken dan heb je de eerste stap van je zoekwoordonderzoek al gedaan. Je Google Ads campagnes en zoekwoorden genereren data over de CTR, engagement, impressies en wat de meeste conversies oplevert. Hierdoor krijg je goed inzicht in welke zoekwoorden je kunt gebruiken in je titels, headers en teksten. 

Neem de tijd om je zoekwoorden te inventariseren en bekijk kritisch welke zoekwoorden het beste converteren. Gebruik deze converterende woorden vervolgens in je titels, headers en teksten. Zorg ervoor dat je een 0-meting doet voordat je hiermee start. Hiermee breng je het resultaat van je optimalisaties in kaart. Tip: Download ook onze gratis SEO Checklist!

Zodra je optimalisaties z’n vruchten hebben afgeworpen kun je samen met je team of agency bekijken of het nog nodig is om te adverteren op het betreffende zoekwoord. Je organische posities zijn immers gestegen en goed zichtbaar op de eerste pagina van de zoekresultaten in Google. Mocht je een beperkt budget hebben, dan kun je besluiten om je budget te verschuiven naar een andere doelgroep die je graag wilt bereiken.

Voor meer inzichten kun je het rapport ‘Betaald en organisch’ gebruiken. In dit rapport kun je in één opslag zien hoe vaak zoekwoorden zijn vertoond voor je advertenties en hoe vaak deze organisch zijn vertoond. Hiervoor dien je wel Google Search Console te koppelen aan je Google Ads account. 

 

Google Ads - Betaald en Organisch Rapport

Achterhaal de zoekintentie van jouw bezoekers in Google Analytics

Dit platform zal niet als een verrassing komen, maar we zien nog vaak dat er weinig met deze inzichten wordt gedaan. 

Veel websites maken gebruik van een zoekfunctie. Je kunt de resultaten van al deze zoekresultaten opvangen in Google Analytics. Je kunt dit gemakkelijk inschakelen onder de ‘Beheerder’ sectie in Google Analytics en door hier de juiste search parameter in te stellen. Gebruik het rapport ‘Zoekopdrachten op site’ onder ‘Gedrag’ om deze zoekopdrachten in te zien.

Veel voorkomende zoekopdrachten over een langere periode kunnen wijzen op een matige gebruikservaring of de bezoeker is naar iets op zoek wat niet op de website aanwezig is.

Zijn bezoekers vaak op zoek naar ‘’contact’ of naar een specifieke dienst die je aanbiedt, dan is dit niet voldoende zichtbaar in het design of de navigatie van je website. Als bezoekers deze content al niet goed kunnen vinden, dan is dit voor zoekmachines helemaal een opgave.

Als je een webshop hebt waar vaak naar een specifiek product wordt gezocht, maar dit product is niet meer leverbaar. Geef je bezoeker dan een alternatief of zorg ervoor dat dit product opnieuw leverbaar is.

Insights uit de Google Search Console

Google Search Console wordt volop gebruikt onder SEO-specialisten. Deze tool biedt precieze inzichten over de prestaties van je website in Google. Je vindt hier voornamelijk zoektermen en zoekwoorden waar je al op gevonden wordt. 

Maar biedt het nieuwe inzichten? Jazeker! Als je al een pagina hebt ingericht rondom een bepaald onderwerp zul je dit hoogstwaarschijnlijk terugzien in Google Search Console. Onder ‘Prestaties’ is te zien op welke zoekwoorden of zoektermen deze pagina het meest wordt gevonden. In veel gevallen zul je zien dat er een aantal zoektermen tussen zitten die je nog niet hebt verwerkt in je teksten. Sluiten deze zoektermen aan bij de intentie van de pagina? Dan is het verstandig om deze toe te voegen om het aantal vertoningen en klikken op deze pagina’s nog verder te verhogen. Het is dus vooral van toepassing om je huidige content verder te verrijken.

Het is daarnaast verstandig om Google Search Console te koppelen aan Google Analytics. Zo kun je je data uit Google Search Console gemakkelijk inzien en vergelijken met de data in Google Analytics.

Vind zoekwoordaen in Google Ads, Google Analytics en Search Console

Aan de slag met zoekwoordonderzoek! 

Gebruik de bovenstaande platformen en doe er je voordeel mee. Het is goed om eens kritisch te kijken naar de verzamelde data en of je deze al toepast. Maar om echt de grote massa te bereiken werkt een ouderwets zoekwoordonderzoek het allerbeste ;).

Hulp nodig bij het bovenstaande of op zoek naar een uitgebreid zoekwoordonderzoek? Neem contact op met PauwR!

 

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *