De 7 copywriting fouten in websiteteksten

De 7 meest gemaakte copywriting fouten in websiteteksten

Yes, we hebben eindelijk die mooie nieuwe website! Alleen wat doen we met de content voor de website? Meestal wordt dit door iemand uit jouw bedrijf opgepakt die schrijven heel erg leuk vindt en ook nog eens ‘wel leuke teksten’ kan schrijven. Maar, copywriting doe je niet zomaar even erbij. Er komt wel wat meer bij kijken dan even een leuk tekstje schrijven. In deze blog lees je welke fouten je NIET moet maken in je websiteteksten. Ben je er klaar voor?

#1. Te veel vakjargon gebruiken

Maar al te vaak zien we op websites veel vakjargon terugkomen. Voor de schrijver van de tekst is alles binnen zijn vakgebied gesneden koek, maar grote kans dat dat voor de bezoeker niet het geval is. Vermijd daarom het gebruik van vakjargon als je aan de slag gaat met websiteteksten, een blog of social media posts. Op deze manier begrijpt de bezoeker je altijd en verlies je niet onnodig zijn of haar aandacht. 

#2. Verschillende aanspreekvormen gebruiken

Je verwacht het misschien niet, maar het komt nog best vaak voor. Webteksten waarin de bezoeker eerst met ‘u’ wordt aangesproken om vervolgens verderop met ‘jij’ aangesproken te worden. Het maakt niet uit voor welke aanspreekvorm je kiest, zolang je ervoor zorgt dat je consistent bent. Kies je voor ‘je’, trek dit dan op de hele website door.

#3. Geen scanbare tekst schrijven

Wanneer een bezoeker op jouw pagina komt, heeft deze vaak al binnen een paar seconden gezien of een tekst interessant is en antwoord geeft op waar hij/zij naar op zoek is. Als de bezoeker een lange lap tekst ziet, die niet scanbaar is, kun je je voorstellen dat deze snel afhaakt. Zonde natuurlijk! Zorg er daarom voor dat je tekst scanbaar is door gebruik te maken van (tussen)titels. Zo kunnen bezoekers snel zien welke antwoorden op de pagina te vinden zijn.

#4. Clichés gebruiken

“De koffie staat klaar” is een voorbeeld van een cliché dat je gewoon niet in je teksten wil hebben. Het zijn nietszeggende stukken tekst die de bezoekers eigenlijk alleen maar meer van je afstoten. Het overtuigt ze namelijk in de verste verte niet om nu juist voor jouw bedrijf te kiezen. Zorg er daarom voor jouw unieke eigenschappen op een originele manier te verwoorden.

#5. Teksten vol zoekwoorden proppen

Natuurlijk is het slim om in jouw teksten gebruik te maken van de juiste zoekwoorden. Je wil natuurlijk gevonden worden in zoekmachines. Maar denk er dan wel aan dat je deze subtiel gebruikt en niet overdrijft. Niets is meer vervelend voor een bezoeker dan een onleesbare tekst die vol met zoekwoorden staat. Oh ja, en Google wordt er trouwens ook niet vrolijk van. 

#6. Samengestelde woorden verkeerd schrijven voor SEO

Is het nu ‘schilder cursus’ of ‘schildercursus’? Vaak zie je in een zoekwoordenonderzoek een verkeerd geschreven woord met meer zoekvolume dan het juist gespelde woord. Een valkuil is om je tekst te optimaliseren met het verkeerd gespelde woord. Deze heeft immers meer zoekvolume. Opzettelijk woorden fout schrijven is over het algemeen niet de bedoeling en kan daarnaast heel onprofessioneel overkomen. Leesbaarheid gaat dus voor SEO. 

#7. Vierogenprincipe niet toepassen

Een foutje kan gebeuren. Laat daarom altijd je tekst controleren door iemand anders. Je voorkomt hiermee niet alleen dat een spel- of grammaticale fout je ontglipt, een frisse en kritische blik van iemand anders kan ook zorgen voor nieuwe inspiratie en scherpe aanvullingen.

Professionele copywriting skills nodig?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van content? Schakel een van onze contentmarketeers in! Meer weten? Neem dan contact op met PauwR!

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *