3 slimme online marketing tactieken die jouw FMCG merk versterken

Veel FMCG merken laten online nog een hoop kansen liggen. Zonde, want de online aankopen blijven stijgen, en die consument? Die is de hele dag door online te vinden. Benieuwd naar de efficiëntste tactieken? Je leest er meer over in dit blog.

Wil jij daarnaast meer weten over de mogelijkheden om samen met je merk of retailer extra verkopen te genereren? Lees dan onze Digital Trade Marketing whitepaper!

Online marketing in FMCG: kansrijk, maar onbemind

In de FMCG (Fast Moving Consumer Goods) branche ben je continu hard aan het concurreren om een goede plek te bemachtigen. Zowel in het schap als in het hoofd van de consument. Een flinke uitdaging door het dynamische speelveld vol (nieuwe) spelers en producten. Je doelgroep begrijpen en op het juiste moment benaderen is dan ook essentieel. Met een 6’je ga je het niet redden. 

Ook een sterke online marketing strategie is hierbij onmisbaar.  Zo laat de Thuiswinkel Markt Monitor, 2019 wederom een stijging van de online aankopen zien. Benieuwd hoe jij je merkvoorkeur en relatie met je doelgroep versterkt? Relevanter in beeld komt? En je marketinginzet meetbaar maakt? Onderstaand drie waardevolle tips waarmee je grote stappen zet! 

Creëer merkvoorkeur en speel in op het moment

Om overwogen te worden moet je als FMCG merk zorgen voor een sterke associatie tussen jouw merk en het moment dat je merk wordt overwogen, gebruikt of gekocht. Marketinggoeroe voor de FMCG branche, Byron Sharp, noemt dit mentale beschikbaarheid. 

De associatie tussen moment en jouw product is hierbij essentieel. Als ik met honger in de rij van de kassa sta van de AH en moet kiezen tussen Snickers en Mars, ga ik toch voor een Snickers. Want: Snickers stilt de honger, niet Mars. Snickers heeft zich via uitingen zoals de video hieronder subtiel in het hoofd van jou als consument genesteld en zo vakkundig gebouwd aan merkvoorkeur en associatie.

Tip: Leer hier de merkgroei strategie van Byron Sharp in 6 minuten

Met online creëer  je zichtbaarheid op het moment dat dit voor jouw merk en associatie belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan enkel adverteren voor warme chocomel wanneer het kouder is dan 5 graden of Hero Jam advertenties alleen in de ochtend tijdens het ontbijtmoment tonen. Zo zet je jouw mediabudget zo effectief mogelijk in. Die Hero Jam Insta Story is  ‘s avonds tenslotte een stuk minder relevant. Dan zit mijn hoofd meer bij een zak chips dan bij mijn ontbijt. Slim inspelen dus op micromomenten en omstandigheden. 

Daarnaast biedt online mogelijkheden om hyperlokaal te adverteren rondom supermarkten of andere verkooppunten, zodat je dicht op het aankoopmoment zichtbaar bent.

Online samenwerking met retailers via digital trade marketing

Dat merken en retailers offline samenwerken om producten te verkopen is voor velen bekend. Maar er zijn tegenwoordig ook online verschillende tools beschikbaar, in bijvoorbeeld Facebook en Google Shopping, waarop merk en retailer samen zorgen voor meer traffic naar de (online) winkel en verkopen. Door het slim combineren van budgetten worden gezamenlijke advertenties efficiënter getoond, waardoor merk en winkel elkaar zo online versterken! 

Tip: Meer weten? Lees hier meer of download onze gratis Digital Trade Marketing whitepaper!

Waardevolle inzichten over jouw merk en brand metrics via een Brand Lift Study

Helaas worden online branding campagnes nog veel te vaak afgerekend op de verkeerde KPI’s, zoals websitebezoekers of conversies. Gelukkig bieden online Brand Lift Studies de oplossing. Deze  meten metrics zoals advertentie herinnering en merkvoorkeur onder de doelgroep. De studie ondervraagt een exposed group (video wel gezien) en een control group (video niet gezien) en geeft inzicht in verschillen tussen beide. 

Hierdoor krijg je super interessante inzichten in de belangrijkste brandmetrics waardoor je op verschillende momenten in het jaar inzichtelijk maakt hoe jouw merk ervoor staat. En niet onbelangrijk: of je merk groeit. Deze studies zijn gratis vanaf een bepaald mediabudget. Dit in tegenstelling tot de hoge kosten van naamsbekendheid studies die via onderzoeksbureaus lopen.

Tip:Sterke brand assets in jouw online creaties verhogen de kans dat je als merk top-of-mind bent en merkvoorkeur genereert.

 

Ook biedt online de mogelijkheid voor FMCG merken om te pre-testen. Ben je zoekende in welke USP te gebruiken in de folder? Of twijfel je tussen 2 varianten van brandmovies? Test online op welke creatie jouw doelgroep het beste reageert voordat je de grote budgetten inzet zonder zekerheid. Zo vergroot je de kans op een succesvolle campagne met mooie resultaten aanzienlijk!

Vraag het onze digital FMCG expert

Wil jij ook dat je doelgroep vaker voor jouw merk kiest of gericht en meetbaar bij de juiste mensen in beeld komen? Neem dan eens vrijblijvend contact op met onze senior branding specialist Silvie! Zij denkt graag mee over de aanpak die jouw merk versterkt.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *