3 slimme online marketing tactieken die jouw FMCG merk versterken
Veel FMCG merken laten online nog een hoop kansen liggen. Zonde, want de online aankopen blijven stijgen, en die consument? Die is de hele dag door online te vinden. Benieuwd naar de efficiëntste tactieken? Je leest er meer over in dit blog.
Online marketing in FMCG: kansrijk, maar onbemind
In de FMCG (Fast Moving Consumer Goods) branche ben je continu hard aan het concurreren om een goede plek te bemachtigen. Zowel in het schap als in het hoofd van de consument. Een flinke uitdaging door het dynamische speelveld vol (nieuwe) spelers en producten. Je doelgroep begrijpen en op het juiste moment benaderen is dan ook essentieel. Met een 6’je ga je het niet redden.
Ook een sterke online marketing strategie is hierbij onmisbaar. Zo laat de Thuiswinkel Markt Monitor, 2019 wederom een stijging van de online aankopen zien. Benieuwd hoe jij je merkvoorkeur en relatie met je doelgroep versterkt? Relevanter in beeld komt? En je marketinginzet meetbaar maakt? Onderstaand drie waardevolle tips waarmee je grote stappen zet!
Wil je daarnaast weten hoe je als marketeer in de FMCG branche je merk gestructureerd verder kan laten groeien? Klik dan op de knop hieronder en je kunt direct aan de slag!
Creëer merkvoorkeur en speel in op het moment
Om overwogen te worden moet je als FMCG merk zorgen voor een sterke associatie tussen jouw merk en het moment dat je merk wordt overwogen, gebruikt of gekocht. Marketinggoeroe voor de FMCG branche, Byron Sharp, noemt dit mentale beschikbaarheid.
De associatie tussen moment en jouw product is hierbij essentieel. Als ik met honger in de rij van de kassa sta van de AH en moet kiezen tussen Snickers en Mars, ga ik toch voor een Snickers. Want: Snickers stilt de honger, niet Mars. Snickers heeft zich via uitingen zoals de video hieronder subtiel in het hoofd van jou als consument genesteld en zo vakkundig gebouwd aan merkvoorkeur en associatie.
Tip: Leer hier de merkgroei strategie van Byron Sharp in 6 minuten
Met online creëer je zichtbaarheid op het moment dat dit voor jouw merk en associatie belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan enkel adverteren voor warme chocomel wanneer het kouder is dan 5 graden of Hero Jam advertenties alleen in de ochtend tijdens het ontbijtmoment tonen. Zo zet je jouw mediabudget zo effectief mogelijk in. Die Hero Jam Insta Story is ‘s avonds tenslotte een stuk minder relevant. Dan zit mijn hoofd meer bij een zak chips dan bij mijn ontbijt. Slim inspelen dus op micromomenten en omstandigheden.
Daarnaast biedt online mogelijkheden om hyperlokaal te adverteren rondom supermarkten of andere verkooppunten, zodat je dicht op het aankoopmoment zichtbaar bent.
Online samenwerking met retailers via digital trade marketing
Dat merken en retailers offline samenwerken om producten te verkopen is voor velen bekend. Maar er zijn tegenwoordig ook online verschillende tools beschikbaar, in bijvoorbeeld Facebook en Google Shopping, waarop merk en retailer samen zorgen voor meer traffic naar de (online) winkel en verkopen. Door het slim combineren van budgetten worden gezamenlijke advertenties efficiënter getoond, waardoor merk en winkel elkaar zo online versterken!
Tip: Meer weten? Lees hier meer of download onze gratis Digital Trade Marketing whitepaper!
Waardevolle inzichten over jouw merk en brand metrics via een Brand Lift Study
Helaas worden online branding campagnes nog veel te vaak afgerekend op de verkeerde KPI’s, zoals websitebezoekers of conversies. Gelukkig bieden online Brand Lift Studies de oplossing. Deze meten metrics zoals advertentie herinnering en merkvoorkeur onder de doelgroep. De studie ondervraagt een exposed group (video wel gezien) en een control group (video niet gezien) en geeft inzicht in verschillen tussen beide.
Hierdoor krijg je super interessante inzichten in de belangrijkste brandmetrics waardoor je op verschillende momenten in het jaar inzichtelijk maakt hoe jouw merk ervoor staat. En niet onbelangrijk: of je merk groeit. Deze studies zijn gratis vanaf een bepaald mediabudget. Dit in tegenstelling tot de hoge kosten van naamsbekendheid studies die via onderzoeksbureaus lopen.
Ook biedt online de mogelijkheid voor FMCG merken om te pre-testen. Ben je zoekende in welke USP te gebruiken in de folder? Of twijfel je tussen 2 varianten van brandmovies? Test online op welke creatie jouw doelgroep het beste reageert voordat je de grote budgetten inzet zonder zekerheid. Zo vergroot je de kans op een succesvolle campagne met mooie resultaten aanzienlijk!
TIP: Lees ook de andere blogs uit onze speciale serie ‘FMCG Digital Marketing’!
- Lees onze blog over het targeten van consumenten op het juiste moment
- De 5 belangrijkste ontwikkelingen in FMCG volgens McKinsey
- En lees over de ideale verhouding tussen merkbouw en merkactivatie!
- Fris je geheugen op met De Merkgroei strategie van Byron Sharp in 6 minuten
Ben je benieuwd hoe jouw merk het beste op deze ontwikkelingen kan inspelen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze strategen Lies Jansen of Roel Derksen via 020 – 262 0332.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!