Het belang van een goede productfeed

In het huidige digitale landschap, met een grote diversiteit aan kanalen en platformen, is de kwaliteit van de feed uiterst belangrijk voor een succesvolle digitale campagne. Maar waarom is een goede productfeed van belang? En wat maakt nu een goede productfeed? In dit artikel zetten we de belangrijkste zaken op een rij.

Wat is een productfeed?

In feite is een productfeed niets anders dan een export van alle producten en haar kenmerken/eigenschappen vanuit de website van een adverteerder, verzameld in bijvoorbeeld een CSV of Excel bestand. Veel voorkomende kenmerken zijn:

  • Titel
  • Omschrijving
  • EAN/GTIN
  • Prijs

Deze feed kan vervolgens gebruikt worden om advertenties te creëren en wordt voor verschillende toepassingen gebruikt. Je kunt hierbij denken aan campagnes op Google Shopping of Facebook, maar ook op Amazon of Bol.com. Let alleen wel op! Per advertentiekanaal worden verschillende eisen aan producten en productfeeds gesteld. 

Waarom een goede productfeed belangrijk is?

Een productfeed van hoge kwaliteit is om verschillende redenen belangrijk: 

  1. Er zijn de afgelopen jaren steeds meer spelers op de markt gekomen die de mogelijkheid bieden om jouw producten online onder de aandacht te brengen. Waar traditioneel Google de grootste was, zien we nu bijvoorbeeld ook Microsoft Advertising, Bol.com, Marktplaats, eBay en de verschillende social media kanalen. Ook Amazon timmert flink aan de weg en verovert een steeds groter marktaandeel in Europa. Natuurlijk heeft elk platform zijn eigen vereisten qua productinformatie. Zo kan het zijn dat Google andere eisen stelt aan een feed dan Amazon.
  2. Daarnaast  wordt de content van de advertentie  geheel gegenereerd op basis van de informatie uit de feed. Waar oorspronkelijk advertenties handmatig aangemaakt werden, worden advertenties op basis van productfeeds nu vaak automatisch gegenereerd. Het is daarom van belang om naast alle verplichte velden ook alle voor de doelgroep unieke en belangrijke productkenmerken te presenteren. Je wilt tenslotte gevonden worden op de productkenmerken die de doelgroep belangrijk vindt.
  3. Als laatste zorgt een hoge kwaliteit productfeed voor een sterkere concurrentiepositie. De kwaliteit van de feed staat of valt met de hoeveelheid relevante informatie die per product wordt weergegeven. Dit heeft een direct effect op prestatie indicatoren als vertoningen, klikkosten en uiteindelijk je conversies. 

Wat maakt een goede productfeed?

Je vindt hieronder een voorbeeld van een aantal belangrijke attributen.

blank

Tools voor feedmarketing

Dat klinkt allemaal mooi, maar hoe ga je hier nu mee aan de slag? Moet je de data voor alle verschillende kanalen apart opmaken en beheren? Dien je zelf de gehele tijd met de webbouwer te schakelen om wijzigingen door te laten voeren?

Nee dat hoeft niet! Gelukkig zijn er tools beschikbaar die het mogelijk maken om vanuit één master feed verschillende export feeds te maken voor de betreffende kanalen. Zo maken wij gebruik van Channable. Dit is de tool voor feed management en SEA automatisering. Middels deze tool kun je items naar meer dan 2500 vergelijkingssites, marktplaatsen en affiliate netwerken sturen. PauwR is zelfs Channable Gold Partner, we zijn gecertificeerd om met deze tool te werken en hebben er enorm veel ervaring mee. We helpen je graag!

Vraag het onze Feed Specialisten

Wil je meer weten over de mogelijkheden omtrent het optimaliseren van jouw productfeed of hoe je meer rendement uit jouw feed management haalt? Neem dan vrijblijvend contact op met onze feedspecialisten via tom@pauwr.nl of bel direct 020-262 03 32. Zij denken graag met je mee.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *