Ideeën voor SEO tijdens en na Corona

Permanente online zichtbaarheid zonder campagnes? Schrijf Evergreen content!

Een grote boost in het aantal bezoekers en een aanzienlijk aantal contactaanvragen of bestellingen, welke website wil dat nou niet? Door te investeren in een online advertising campagne is dit binnen enkele dagen, of zelfs binnen enkele uren te realiseren. Het is echter goed om ook verder te kijken dan alleen dit soort campagnes. Je wilt natuurlijk niet alleen blijven investeren in een kanaal dat tijdelijk resultaat oplevert. Hier komt SEO, Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie om de hoek kijken.

Denk niet alleen aan de korte termijn. Stel doelen!

Het investeren in een online campagne kan dus veel opleveren op een korte termijn. Maar heb je ook nagedacht over de lange termijn? Wat als er geen budget meer is voor een Facebook of Google Ads campagne? Zoals regelmatig is gebeurd tijdens de Corona crisis. Dan ligt je online resultaat ook stil. Het is daarom verstandig om ook naar de lange termijn te kijken. Kijk niet alleen naar morgen maar ook naar volgende maand, het volgende kwartaal en komende jaren. Het is goed om je website eens grondig onder de loep te nemen en te bekijken wat het doel is van je website. Is deze puur om te informeren of ben je vooral gericht op de verkoop van je producten? Stippel een route uit samen met je team of bureau om deze route te gaan bepalen.

Neem dit serieus. Dit gaat namelijk het fundament bepalen voor de toekomst van je website. Resultaten worden getoetst aan deze doelstellingen.

Creëer instappunten voor je doelgroep 

Op basis van je doelstellingen ga je kijken of je website is ingericht voor intentie van de bezoeker. Als iemand de intentie heeft om een product te kopen en jij dat product verkoopt, dan dient de pagina in kwestie hier ook te worden ingericht. Een lijst met producten en filters is eigenlijk niet voldoende. Sluit de content op deze pagina ook aan bij de zoekopdracht van de bezoeker? Is het voor de bezoeker (en dus ook zoekmachines) in één opslag duidelijk waar deze pagina over gaat?

Door een zoekwoordonderzoek uit te voeren komen er belangrijke inzichten naar voren over de vragen en informatie die je doelgroep heeft over een product of je bedrijf. Door content te schrijven die aansluit bij de vraag van een klant creëer je een instappunt voor deze doelgroep. Deze doelgroep was anders niet met je in contact gekomen. 

Voorbeeld:
Stel, je hebt een E-commerce website en je hebt twee producten die erg op elkaar lijken. Uit je zoekwoordonderzoek komt naar voren dat veel mensen zoeken naar het verschil tussen Product A en Product B. Schrijf in dit geval content waar je haarfijn uitlegt wat het verschil is tussen deze twee producten. Hiermee bereik je mensen die aan het oriënteren zijn om één van deze producten te gaan kopen. Zij komen in contact met je merk of webshop, je creëert een positieve associatie en de klant (en de zoekmachine) kan je gaan beschouwen als autoriteit op het gebied van deze producten. De eerstvolgende keer dat een klant aan deze producten denkt zal hij/zij meteen naar jouw merk of webshop gaan!  

Vergeet de bezoeker niet te verwijzen naar de juiste producten! Anders is deze niet in staat om het product ook daadwerkelijk te gaan kopen! ;)

Evergreen Content voor SEO

Begin met het schrijven van Evergreen Content

Denk verder dan vandaag… en Corona. Denk Evergreen.

We adviseren om altijd te kijken naar de actualiteiten en hoe je bedrijf of product hierop aansluit. Er is altijd een dunne lijn wat wel en niet kan. Je wilt je product of dienst natuurlijk niet té positief naar voren brengen bij erg negatief nieuws. 

Ik wil daarom deze blog niet beginnen met “Waarom je tijdens Corona juist moet investeren in SEO”. Deze koppen heb je wellicht al eens voorbij zien komen op LinkedIn. Er is meer dan Corona! Denk Evergreen! Met ‘Evergreen’ wordt bedoeld dat het onderwerp of de content op je pagina niet alleen vandaag, niet morgen, niet volgende maand maar altijd relevant is om te lezen!

Zeker als je beperkte capaciteit hebt qua tekstschrijvers of juist nu wat meer tijd hebt om zelf te schrijven is het goed om klanten te informeren over je product of dienst. Wees je ervan bewust dat teksten die nu je nu schrijft over Corona alleen relevant zijn tijdens Corona. Deze teksten zijn (hopelijk) volgend jaar niet meer relevant en zal op langere termijn (enkele jaren) geen tot weinig verkeer opleveren. Door dit te schrijven spreek ik mezelf dus eigenlijk al tegen ;-)

Gebruik een zoekwoordonderzoek of vragen die je krijgt vanuit je klanten als input om content voor langere termijn, Evergreen content, te gaan schrijven!

Dit kost tijd…

Het schrijven van deze content kost tijd. Bedenk wel, de tekst die je vandaag schrijft kan volgend jaar nog duizenden mensen bereiken! Denk niet in Corona, denk Evergreen!

Hulp nodig bij het schrijven van Evergreen Content, het bepalen van je doelen of een zoekwoordonderzoek? Neem dan contact op met PauwR!

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *