Van data naar context

In 5 stappen van data en context naar ‘plan de campagne’

Dat data een grote rol speelt in marketingland is inmiddels bij de meeste mensen al bekend. Het is misschien nog wel belangrijker om aan deze data context te kunnen geven. Bij verkoopdata zijn er bijvoorbeeld rond de 26e van de maand, op regelmatige basis, pieken in verkoop te zien. Dit is mogelijk te relateren aan het salaris wat net gestort is. Het is dus belangrijk  om geregeld context te geven aan de data die binnen jouw organisatie wordt ingezet. Zo kan je diepgaande conclusies trekken en  verder kijken dan enkel en alleen de data op zich.

Hoe kom je van data naar een actieplan?

Om van data en context naar een conclusie en actieplan te komen, zijn een aantal stappen nodig: 

Stap 1: Bepaal een concreet vraagstuk

Allereerst is het van belang om te beginnen met een concreet en helder vraagstuk. Zonder een concrete vraag of een helder vraagstuk data verzamelen, is als navigeren zonder kompas. Door hiermee te starten,  kom je uiteindelijk tot inzichten die er ook daadwerkelijk toe doen en weet je doelgericht data te raadplegen om zo je vraag / vragen te kunnen beantwoorden.

Stap 2: Bepaal welke bronnen je gaat raadplegen

Na het bepalen van een concreet vraagstuk, onderzoek je  welke bronnen je moet raadplegen om de data te verkrijgen die dit vraagstuk voor jou gaan beantwoorden. Denk bij dit onderdeel ook ‘out of the box’ en raadpleeg externe data die van grote waarde kunnen zijn, in aanvulling op de data die je intern tot je beschikking hebt. 

Aangezien niet elke bron even makkelijk te raadplegen is, is het goed om voor jezelf rekening te houden met mogelijke beperkingen. Denk bijvoorbeeld aan het raadplegen van data achter een zogenaamde ‘paywall’. In een dergelijke situatie  vergt het creativiteit om toch toegang te krijgen tot die informatie. 

Stap 3: Visualiseer en analyseer je data

Na het verzamelen van data, aan de hand van een concreet vraagstuk en de interne en externe bronnen die je tot je beschikking hebt, is het tijd voor het visualiseren en analyseren van deze data. Visualisatie van je data is een cruciaal onderdeel binnen de analyse. Het resulteert in veel gevallen al snel in een eerste overzicht van de situatie. Zie het als een plattegrond die je de weg wijst door het landschap van jouw organisatie. Deze plattegrond kan je gebruiken om verder in te zoomen op dat gedeelte waar jij verwacht dat het antwoord op jouw vraag ligt. 

Stap 4: Geef context aan de uitkomsten van de analyse stap

Zodra je de data hebt geanalyseerd en bent gekomen tot inzichten die helpen bij het beantwoorden van je initiële vraag, is het tijd om aan deze inzichten context te geven. Zoals al omschreven, is een simpel voorbeeld het constateren van een piek in verkopen rond de salarisstorting. Pieken de verkopen van specifieke producten rond het weekend? Onderzoek wat de aanleiding kan zijn waarom mensen deze producten specifiek tijdens het weekend aanschaffen. Pieken jou verkopen tijdens warme dagen? Dan kunnen de weersomstandigheden waarschijnlijk veel context bieden aan jouw verkoopcijfers. 

Logisch redeneren kan vaak context geven aan je cijfers en analyses, maar daarnaast zijn bronnen van het CBS ook van grote waarde. Verkoop jij door heel Nederland, maar komen de meeste orders uit een specifieke regio? Onderzoek aan de hand van bijvoorbeeld geografische en demografische data, wat mogelijk de aanleiding is voor een hoge verkoop in deze specifieke regio’s. Wonen er relatief meer jonge mensen? Is de bevolking in dat gebied vaker aangewezen op online winkelen vanwege de grotere afstanden?  

Stap 5: Plan de campagne

Zodra je de cijfers en de uitkomsten van je analyses hebt samengebracht met de context, is het tijd voor een actieplan. Verkopen jouw producten goed tijdens bepaalde weersomstandigheden? Speel hier met je online en offline promoties op in. Pieken de verkopen in de periode waarin het vakantiegeld wordt gestort? Zorg dat je voor die tijd al extra promotiemateriaal hebt klaarliggen om hier zo goed mogelijk op in te spelen. Worden jouw producten vooral veel verkocht in stedelijke gebieden? Verwerk dit dan in de targeting van zowel je offline als online promoties. 

Van actieplan naar beslissingen

Naast de bovenstaande genoemde voorbeelden, zijn er nog veel meer zaken te bedenken waarin context en data van belang zijn voor het nemen van beslissingen. Bij PauwR houden we ons continu bezig met het analyseren en interpreteren van data aan de hand van context. Dit doen we zowel handmatig als automatisch, met bijvoorbeeld oplossingen als voorspellende verkoopmodellen op basis van externe factoren, geografische en demografische klantclustering. Op deze manier kunnen we ook voor jouw organisatie direct inspelen op veranderingen en laten we geen kansen meer liggen.

Ben jij klaar om middels data en context je ‘plan de campagne’ te ontwikkelen? Neem dan contact op met 1 van onze data specialisten via 020-262 0332 of via advies@pauwr.nl. Wij helpen je graag verder! 

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *