[Onderzoek] Flinke toename omzetaandeel e-commerce, social shopping & leasen

De e-commerce branche staat nooit stil. Ook niet ten tijde van een (Corona) crisis. Misschien wel juist het tegenovergestelde! Snel op de hoogte zijn wat er speelt? In dit blog lees je de laatste trends over o.a. social shopping, product leasing en data uit recente onderzoeken.

Wil jij daarnaast meer weten over de mogelijkheden om samen met je merk of retailer extra verkopen te genereren? Lees dan onze Digital Trade Marketing whitepaper!

De status van e-commerce binnen Nederland

E-commerce is al jaren bezig aan een snelle opmars, zowel binnen Nederland als daarbuiten. Zo blijkt uit GFK onderzoek dat e-commerce in de categorie elektronische apparaten momenteel een omzetaandeel van 28,3% heeft. Nederland is wat dat betreft voorloper met een e-commerce omzetaandeel in elektronische apparaten van maar liefst 40,3%. Een flink aandeel dus.

GFK onderzocht ook de belangrijkste retail categorieën in Nederland. Ook hierin zien we binnen elk segment een stijgende lijn:

  • Media & Entertainment – 55% 2018 –> 58% 2019
  • IT – 51% 2018 –> 55% 2019
  • Telecom – 42% 2018 –>  43% 2019
  • Shoes & Lifestyle – 37% 2018 –>  42% 2019
  • Consumer Electronics – 34% 2018 –>  37% 2019

Overzicht statistieken e-commerce en online shopping in Nederland

Learning: het hoge omzetaandeel en de stijgende percentages zijn een duidelijk signaal dat je je e-commerce strategie op orde moet hebben om mee te (blijven) doen. Nu niet goed inhaken kost je niet alleen omzet, maar potentieel ook een sterke concurrentiepositie voor de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan het herzien van je kanalen mix in het vlot veranderende digitale medialandschap of het investeren in naamsbekendheid in onzekere tijden. 

Social shopping groeit!

Steeds meer social platformen integreren koopmogelijkheden en vergroten daarmee de commerciële kansen. Denk aan Shoppable images, afrekenen binnen de eigen social omgeving en koopadvertenties in allerlei soorten en maten.

De impact is duidelijk. Onderzoek toont aan dat social shopping steeds vaker gebruikt wordt. Zo blijkt dat:

  • 16% van alle Nederlanders heeft ooit gebruik gemaakt van ‘Buy’ buttons op sociale netwerken
  • 13% van alle Nederlanders heeft ooit geklikt op ‘shoppable posts’ op sociale netwerken
  • 57% van alle Nederlanders respondenten heeft nog nooit iets gekocht op sociale netwerken
  • 17% van alle Nederlanders respondenten gebruikt geen social media

De tijd dat social media puur voor vermaak of informatie was, ligt dus echt wel achter ons. Hierbij loopt Facebook t.o.v. social shopping met 17% duidelijk voorop, gevolgd door Instagram (7%), YouTube (4%) en Pinterest (3%). Dit gaat de komende jaren sterk toenemen. 

Learning: bekijk de mogelijkheden van social shopping voor jouw organisatie. Wat past bij je organisatie en wat is haalbaar? Ga hier tijdig mee aan de slag en voorkom dat je concurrent alle prominente posities wegkaapt.

De toekomst: kopen of leasen we producten?

De kans is groot dat je bij leasen denkt aan een auto. Het leasen van producten komt echter in steeds meer categorieën voor. Dit is in lijn met trends zoals de circulaire economie en deeleconomie etc., maar krijgt nu ook echt vorm. Zo geeft ruim 15% van de Nederlanders nu aan te overwegen om een product te leasen i.p.v. deze te kopen. De voornaamste redenen hiervoor zijn:

  • Bezorgdheid over het milieu
  • Hoge initiële aankoopprijs
  • Geen zorgen over de onderhoud en reparatie van het product

En welke producten we dan het vaakste leasen? Dit dus:

  • Wasmachines – 5%
  • Laptops – 5%
  • Tv’s – 5%
  • Wasdrogers – 5%
  • Vaatwassers 5%
  • Koelkasten – 4%
  • Bedden 3%

Learning: de consument is steeds vaker overtuigd van de voordelen van producten leasen. Voor ondernemers met een high-end product is dit een interessante optie, aangezien die ‘dure’ producten opeens voor een breder publiek toegankelijk zijn. Dit geldt ook voor producten waarbij het ‘gewoon fijn is’ dat je niet naar het onderhoud en eventuele reparaties hoeft te kijken en ontzorgd wordt. Overweeg dus voor jouw organisatie of leasing binnen je businessmodel past. Ontdek welke kansen er liggen om je klanten beter van dienst te zijn en tegelijkertijd je doelgroep te verbreden. 

Vraag het onze e-commerce specialisten

Wil jij een toekomstbestendige e-commerce marketing strategie, meer uit je social shopping halen of gewoon eens sparren over de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact op met onze e-commerce specialisten, zij denken graag met je mee!

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *