Jouw producten gratis tonen in Google Shopping? Zo doe je dat!
Groot nieuws vanuit Google: webwinkels kunnen binnenkort gratis producten tonen in de Google Shopping tab binnen de zoekresultaten. Voor de Amerikaanse markt is dit vanaf eind april al mogelijk, in andere landen zal deze gratis optie beschikbaar zijn voor het einde van dit jaar. In dit artikel zetten we de belangrijkste zaken op een rij en hoe jij het instelt.
Wat zijn de voordelen voor jou?
Gratis producten in de Google Shopping tab. Klinkt leuk, maar waarom wil je dat? Nou, het biedt de volgende voordelen:
- Retailers: gratis vertoningen onder miljoenen mensen die op Google zoeken naar producten
- Consumenten: mogelijkheid om een groter aantal producten van meer winkels te ontdekken, inclusief winkels waar zij anders nooit van zouden hebben gehoord
- Adverteerders: Betaalde campagnes worden aangevuld met gratis vertoningen
Interessant dus voor alle partijen. Maar hoe ziet zo’n gratis vermelding binnen Google Shopping er dan uit?
Verandering binnen de Google Shopping tab
Het gratis tonen van producten verloopt via de Google Shopping tab. Ondanks dat veel mensen dit Shopping tabblad niet kennen, is het al enkele jaren mogelijk om hier je producten te presenteren:
Binnen de Google Shopping tab kunnen consumenten verschillende producten met elkaar vergelijken op basis van een feed (xml uitdraai van producten op de website) die is ingeladen in het Google Merchant Center. De Shopping tab wordt straks dus gebruikt om organische Shopping resultaten aan consumenten te presenteren. Wel staan boven- en onderaan de pagina nog steeds betaalde advertenties. Alle resultaten daartussen zijn echter organisch. Een flinke verandering dus qua insteek van de normaliter volledig betaalde Google Shopping tab.
Voor de Shopping resultaten bovenaan de ‘gewone’ zoekresultaten zul je als adverteerder wel nog moeten betalen. Wanneer je dus zoekt naar bijvoorbeeld tv’s, dan blijven die resultaten (product listing ads) bovenaan betaald. Om die reden blijft paid Google Shopping zeer belangrijk. Vooral omdat de meeste mensen vanuit de standaard zoekresultaten zoeken in plaats van via de Shopping tab.
Hoe kan ik mijn producten gratis tonen in de Google Shopping tab?
Natuurlijk wil jij dit ook. Daarom onderstaand een korte uitleg hoe je dit instelt:
- Ga naar het Google Merchant Center account
- Klik op het veld ‘groei’
- Ga vervolgens naar ‘programma’s beheren’
- Binnen de ‘Platforms van Google’ schakel je deze gratis optie in
Vanaf dat moment zijn alle producten in je Merchant Center beschikbaar om gratis vertoond te worden binnen de Google Shopping tab.
Zonder goede productfeed verlies je de strijd
De verwachting is dat deze gratis resultaten worden gerangschikt op basis van relevantie. Vergelijkbaar dus met andere marketplaces als Amazon en Bol.com. Hierbij is het essentieel dat je de productfeed optimaliseert zodat je aanbod zo goed mogelijk aansluit op de vraag (zoektermen) van jouw (potentiële) klanten.
Denk daarbij aan relevante elementen zoals de titel, afmetingen van je producten, afbeeldingen etc. Wil je dus zo goed mogelijk gevonden worden binnen deze organische resultaten, dan is het van essentieel belang om je feed te optimaliseren. Nu meer dan ooit!
Vraag het onze Google Shopping expert
Wil je meer weten over de mogelijkheden om jouw producten gratis in de Google Shopping tab te tonen of hoe je het maximale resultaat uit Google Shopping haalt? Neem dan vrijblijvend contact op met onze Google Shopping specialisten. Zij denken graag met je mee!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!