Marketeers betere beslissingen nemen

Hoe je als marketeer betere beslissingen neemt in tijden van crisis

Het oude evenwicht is weg. Zaken die tot voorheen altijd werkten, werken niet meer. Algoritmes die we gebruikten zijn niet langer van toepassing. Hoe kun jij als marketeer dan toch de juiste beslissingen nemen? Door je bewust te zijn van menselijke vooroordelen en fouten. Die tijdens een crisis nog eens extra worden versterkt. Dus kijk uit voor deze en andere veel voorkomende en zeer gevaarlijke fouten die we kunnen maken in momenten van stress. En gebruik het handige SOAR framework verderop in deze blog.

Anchoring

Voorbeeld: Als een concurrent haar personeelsbestand met 50% laat krimpen, zullen wij ons bestand dan ook met 50% laten krimpen, of met 40%? In plaats van naar andere opties te kijken, nemen we een beslissing op basis van reeds aanwezige gegevens.

Loss Aversion

Loss Aversion wordt vaak het vaak sunk cost syndrome noemen. Voorbeeld van hoe dit in ons hoofd werkt: Ik heb al zoveel geld geïnvesteerd in dit project, als ik het stop, verlies ik het. Of die voorraad die je voor 100 euro per stuk hebt gekocht en die je gisteren voor 50 euro kon verkopen. Vandaag kun je hem voor 40 euro verkopen, met 60% verlies, dus verkoop je liefst meteen je hele voorraad.

Overmoed

In tijden van crisis en onzekerheid hebben we een neiging, en sommigen geloven het ook echt, dat we heel veel weten.  En of we nu experts zijn of niet, we geloven zeer sterk in onze kennis en capaciteiten, heel vaak ten onrechte. We moeten echter vooral vertrouwen op de echte experts in tijden van crisis.

Confirmation Bias

In plaats van open te staan ​​voor nieuwe informatie zoeken we juist naar artikelen en meningen die onze oude opvattingen kunnen versterken. En zelfs in de totale onzekerheid waarin we nu leven, kunnen we altijd dingen vinden die ons bevestigen in onze eerdere opvattingen, die vervolgens weer tot verkeerde beslissingen kunnen leiden.

Hoe kun je betere beslissingen nemen?

De ‘R&D-modus’ kan op deze momenten van zwakte, onwetendheid en stress helpen bij het nemen van beslissingen. Het gaat hierbij om het formuleren van hypothesen en de voorwaarden van onzekerheid. Testen, feedback ontvangen en vervolgens de hypothese op basis hiervan corrigeren of de hypothese bevestigen, waardoor je jouw kennis van de ‘nieuwe wereld’ uitbreid en op basis hiervan weer verder kunt.

Gebruik het SOAR-framework voor betere beslissingen

Voor het nemen van moeilijke beslissingen als het verhogen of verlagen van je marketingbudget of het wel of niet inzetten van campagnes, kun je het SOAR-framework gebruiken (bron: INSEAD).

SOAR Framework PauwR

Toepassing SOAR Framework

Situatie:
Schrijf op wat je wel weet en wat je niet weet. Sommige elementen van de oude situatie zijn nog steeds aanwezig. Anderen niet. En er zijn nieuwe elementen die een rol spelen. Ben zo volledig mogelijk.

Doelen en Framing:
Wat is de beslissing die je probeert te maken? Bijvoorbeeld “Wat moeten we doen met onze marketing?”. Dat kun je doen door je af te vragen met hoeveel procent je je marketingkosten wilt verlagen, 50, 60 of 80%? Dat is wat er nu vaak gebeurt, maar dat komt pas aan de orde in fase 3. Je slaat fase 2 dus over. Een betere vraag zou zijn: “Wat wil ik met mijn marketingstrategie bereiken?”. Of, “Wat is mijn marketingstrategie de komende 3, 6, 12 maanden”.

Alternatieven:
Voor de korte termijn heb je alternatieven. Voor de langere termijn móet je een marketingstrategie hebben. Die zou nu niet heel veel anders hoeven zijn dan voor de Corona-crisis als er fundamenteel niet veel is veranderd. Als dat wel het geval is, denk aan bijvoorbeeld de reisbranche, dan dien je je marketingstrategie te heroverwegen.

Risico:
Als je meer tijd hebt voor het nemen van een beslissing, dan is het raadzaam om de gevonden alternatieven in te delen op risico, van hoog tot laag. Op basis daarvan kun je uiteindelijk een goede beslissing nemen.

Professor Stanislav Shekshnia van INSEAD gaf hierbij onlangs in een business course van Google Partners aan dat hierbij twee belangrijke observaties te onderscheiden zijn:

1. We springen over op het alternatief zonder naar de situatie te kijken, zonder echt doelen te stellen en de juiste vraag te stellen.
2. We vergeten de tijdshorizon bij het nemen van de beslissing. Voorbeeld: Als het is om een periode van een maand gaat, dan is het wellicht beter om de marketingkosten te beperken. Maar gaat het om een periode van 3 jaar, dan zijn marketingkosten onvermijdelijk en heb je dus een actieve marketingstrategie nodig. Dus houd rekening met de tijdshorizon.

Veel succes bij het nemen van de juiste beslissingen aangaande jouw marketingstrategie in het (post-)Corona tijdperk. Wil je sparren met een ervaren business strateeg of specialist, stuur me een bericht via LinkedIn of neem vrijblijvend contact met ons op

TIP: Meer weten over de ‘Impact van Corona op je (digitale) marketing’? Lees onze blogs hierover hier: deel I, deel II en deel III.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *