Google Analytics data klopt (meestal) niet meer voor Safari gebruikers

Google Analytics data klopt (meestal) niet meer voor Safari gebruikers

Als je in je Google Analytics account duikt, is het goed om te weten dat data van Safari gebruikers anders wordt gemeten en hierdoor niet helemaal klopt. In september 2019 lanceerde Apple Intelligent Tracking Prevention (ITP) versie 2.3. Deze wist niet alleen 3rd party cookies, maar ook 1st party cookies. Na 7 dagen worden ook client-side geplaatste cookies gewist. 

Apple neemt hiermee het voortouw in betere bescherming van de gebruikersprivacy, zowel voor mobiel als desktop versies. De werking centreert zich op het onschadelijk maken van tracking-cookies waarmee gebruikers na bezoek aan een website gevolgd worden op andere sites. Deze cookies hebben het doel gedrag- en voorkeursprofielen op te bouwen om advertenties op specifieke doelgroepen te targeten. Hoe meer data er getrackt wordt, hoe meer privacy alarmbellen gaan rinkelen. Een persoon is dan bijna individueel te identificeren.

Wat betekent de cookiewijziging voor Google Analytics?

Aan de hand van onderstaand voorbeeld zijn de gevolgen voor Google Analytics het beste te zien.

Safari ITP Google Analytics voorbeeld

Kortom, Linda is onbekend wanneer zij niet binnen 7 dagen terugkeert. Ook de kanaalattributie wordt anders verwerkt. Die attributie is niet perse fout, maar anders. Het laatst gebruikte kanaal voor een direct bezoek wordt niet meer aangehouden, waar dit eerder wel het geval was. Het non-direct last click attribution model, waarbij direct verkeer buiten beschouwing wordt gelaten, vervalt als dezelfde bezoeker niet binnen 7 dagen terugkeert.

Is er een oplossing?

Er zijn er verschillende oplossingen bedacht. Helaas maken geüpdatete versies van Apple’s ITP systeem deze telkens ongedaan Een alternatieve manier om data op te slaan, de localstorage van de browser, zorgt voor trackingmogelijkheden. Echter wil Apple dit voorkomen en wissen ze bij nieuwe updates deze alternatieve opslagplaatsen. 

  1. Er is nog 1 workaround mogelijk, maar de vraag is hoe lang die overeind blijft. Deze oplossing zet een client-side geplaatste cookie om naar server-side cookie die onder de radar blijft van Apple’s ITP. De hands-on oplossing komt vanuit een gedeeld initiatief door Simo Ahava en Charles Farina. Zie hier het artikel: oplossing voor ITP probleem met cookie rewrite service.
  2. Een andere voor de hand liggende oplossing is om je data te scheiden en los van elkaar te analyseren. Je doet bijvoorbeeld A/B testing en gebruikt Google Analytics als je analysetool, dan bestaat er kans dat dezelfde Safari gebruiker meerdere varianten ziet. Dat gebeurt wanneer de bezoekretentie laag ligt en dus langer is dan 7 dagen. Splits daarom je Safari data en segmenteer bijvoorbeeld de gebruikers met een hogere bezoekretentie.
  3. Browser fingerprinting. Dit is de meest ‘louche’ techniek waarbij gebruikers toch herkend kunnen worden aan hun specifieke combinatie van apparaat, besturingssysteem, browser en andere technische details. De gebruiker heeft hiermee dus weer geen controle over wat er wordt vastgelegd en wordt zo individueel herkend Google haalt daarom uit naar Apple’s ITP dat het wissen van cookies het probleem niet oplost. Het stimuleert juist technieken als fingerprinting toe te passen.
  4. De laatste optie is wachten op een oplossing vanuit Google. Ze beloven er binnen 2 jaar mee te komen. 

Meer weten?

Is bovenstaande toch niet helemaal duidelijk? Neem dan contact op met 1 van onze data specialisten via 020-262 0332 of via advies@pauwr.nl. We leggen je het graag in begrijpelijke taal uit!

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *