3 tips om storytelling succesvol in te zetten

Storytelling is een techniek die je dagelijks tegenkomt in marketing, Niet gek, want niets is zo krachtig als een goed verhaal. Benieuwd of het ook iets voor jouw bedrijf of merk is? In dit artikel vertellen we je alles dat je wilt weten én geven we tips voor een succesvolle inzet.

Het bekendste verhaal op aarde

Storytelling is dus niet nieuw, maar wel nog steeds een uitdaging. De beste campagnes nemen ons mee in een emotionele reis en doen een beroep op onze wensen, behoeften en verlangens. Tegelijkertijd vertellen ze over een product of dienst. En het is die combinatie die het geheel zo interessant voor bedrijven maakt. Ga maar eens na wat voor impact het verhaal van de Bijbel heeft gemaakt. Misschien is dit wel het oudste en beste voorbeeld wat je kunt vinden.  

Nu heeft jouw bedrijf vast niet de Bijbel als core business, dus wat kun jij ermee? Onderstaand lichten we de drie belangrijkste elementen uit storytelling toe en geven we tips hoe jij dit succesvol inzet.

1.     Storytelling vermindert weerstand

Afgelopen jaren preekten honderden wetenschappers tegen onze eigen illusie dat we goed nadenken over elke beslissing die we nemen. Helaas zijn we niet zo rationeel als we denken. Maar liefst 95% van onze beslissingen maken we namelijk in ons onderbewuste brein. Daarin laten we ons voornamelijk leiden door emotie en zijn onze beslissingen dus niet bepaald rationeel. 

Storytelling sluit hier perfect op aan. Dit is te verklaren door de manier waarop iets wordt verteld. Als ik zou zeggen ‘Zwarte Piet moet verboden worden in Nederland’, weerlegt het menselijk brein mogelijk automatisch het standpunt. Maar wanneer je een standpunt verpakt in een verhaal, komen er stofjes vrij in je brein. Hierdoor neem je alles in het verhaal veel sneller voor waar aan. Heeft er ooit iemand na het zien van The Lion King weerstand geboden tegen het standpunt dat Simba koning moet worden? 

Voor jou dus de uitdaging om jouw merkwaarden ook te vertalen naar een sterk verhaal en zo je merk geloofwaardiger te maken.

2.     Identificatie met de personages

Een ander krachtig middel van verhalend vertellen, is dat het personages bevat. Onbewust vergelijken en identificeren we onszelf constant met anderen. Het liefst vergelijken we ons met iemand die voor ons beeld net wat minder is dan onszelf. Net als Harry Piekema van de Albert Heijn. Een beetje klunzig en daardoor een sterk personage.

blank

Ook is het super krachtig om het hoofdpersonage in jouw merkverhaal (in eerste instantie) te laten falen. Hiermee kunnen we ons goed identificeren, omdat het realistisch is. Uiteindelijk gaat het om de lessen die het personage leert en de normen en waarden die het verhaal en daarmee jouw merk kracht bijzetten. 

3.     Meer aandacht voor verhalen

Een laatste voordeel van Storytelling is de mogelijkheid die het biedt om voor een langere tijd de aandacht van je publiek vast te houden. We zijn zo gewend aan de eeuwenoude verhaalstructuur van Aristoteles, dat onze hersenen informatie makkelijker verwerken wanneer we deze structuur herkennen. 

In de huidige digitale wereld is het een gigantische uitdaging om iemands aandacht te trekken, laat staan erbij te houden. Sterke verhalen krijgen dit vaak wel voor elkaar. Denk maar aan de Netflix serie die je al weken aandachtig volgt.

Tip: denk aan de Peak-end Rule

Wanneer je start met storytelling, denk dan aan het psychologisch fenomeen de Peak-end Rule van Daniel Kahneman. Mensen beoordelen een ervaring of verhaal op basis van de twee belangrijkste punten: de piek/ climax en het einde. Ook wel de Peak-end Rule. Op het moment dat die iets positiefs laten zien, dat goed bij het merk past, is de kans op een succesvolle campagne groter. 

Pas je dit echter slecht toe, bijvoorbeeld door sombere- afgunstige gezichtsuitdrukkingen op de piek of het einde van een verhaal, dan is de kans groot dat je de plank misslaat. 

Een goed voorbeeld waarbij zowel de Peak-end Rule als identificatie met personages faliekant misgaat, is de welbekende reclame van Blokker. Nederlandse huisvrouwen kunnen zich niet alleen slecht identificeren met Sarah Jessica Parker in haar luxe huis in SoHo, maar zien ook telkens bedenkelijke en niet-blije gezichtsuitdrukkingen op het piekmoment van het verhaal. Hierdoor heeft de reclame niet alleen veel geld gekost, maar ook nog eens eerder merkschade dan een positief effect veroorzaakt.

Succesvolle storytelling voor jouw bedrijf?

Ben jij benieuwd welke mogelijkheden storytelling voor je bedrijf of merk biedt en hoe je het wel goed aanpakt? Neem dan contact op met Silvie of de creatives van ons Creative Lab. We inspireren je graag!

 

 

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *