De acht (afwijkende) content marketing trends voor 2020

closeDeze post is 3 maanden en 9 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

De nieuwe content marketing trends voor 2020. Ken jij ze al? In dit blog zetten we de belangrijkste trends voor het komende jaar op een rij én wat je ermee kunt. Scheelt jou een hoop zoekwerk én zo weet je direct wat jij en je collega’s komend jaar kunnen verwachten.

Content marketing trend 1: data driven content

Wordt 2020 eindelijk het jaar dat we de aannames overboord gooien en vervangen door data? Het lijkt er zowaar op. En laten we eerlijk zijn, het internet is veel te verzadigd om aan te komen met content die gebaseerd is op gebrekkige of zelfs geen kennis van de doelgroep. Zeker aangezien we weten dat inspelen op de zoekintentie van bezoekers essentieel is om een felbevochten in de Google top 10 te krijgen én een positieve bezoekersbeleving te creëren.

Hoe speel je in op deze content marketing trend?

Duik in je verschillende databronnen of doe onderzoek via exit surveys en gebruikersonderzoeken. Zo achterhaal je waar echt de behoefte ligt. Hoe bied jij die gewenste inspiratie of informatie waarmee je jouw bezoeker echt vooruit helpt? Vaak ligt het antwoord al klaar in de statistieken. Nu alleen nog even achterhalen. En ben je zelf wat minder cijfermatig onderlegd (of heb je er gewoon een hekel aan)? Dan is het ook nog eens een mooie kans om je data minded collega’s te betrekken. 

 

Content marketing trend 2: personalisatie & relevantie

Aansluitend op deze trend zet de wens (of eis) naar personalisatie ook in 2020 door. Bezoekers content voorschotelen die aansluit bij hun wensen en het ‘ik-ben-slechts-een-nummertje’ effect vermindert. En daardoor zowel persoonlijk aanvoelt als de behoefte vervult. Volgens Hubspot werkt bijvoorbeeld content met gepersonaliseerde call to actions maar liefst 202% beter.

Hoe speel je in op deze content marketing trend?

Het begint ook hier weer met data. Achterhalen wie je doelgroep is, met welke problemen ze worstelen en hoe je hen helpt. Waar nodig aangevuld met de benodigde persoonlijke gegevens die je (GDPR proof natuurlijk) hebt verzameld. Breng vervolgens in kaart welke technische mogelijkheden/ tooling je al hebt en wat eventueel nog benodigd is. Voor een website die zich volledig dynamisch personaliseert heb je tenslotte net wat meer techniek nodig dan het personaliseren van je e-mail nieuwsbrieven. 

Bij PauwR spelen we bijvoorbeeld in op personalisatie door gepersonaliseerde marketing automation trajecten, maar ook door de inzet van DMP’s. Zo bundelen we voor Expert verschillende databronnen aan elkaar om dit vervolgens te vertalen naar een persoonlijker webshopbezoek. 

Laat je overigens niet afschrikken door het beeld dat personalisatie complex en duur is. Ook door klein te beginnen kun je mooie stappen zetten.

 

Content marketing trend 3: kwaliteit is geen keuze meer

Ook deze trend zien we al een paar jaar terug: de kwaliteit van je gepubliceerde content moet gewoon sterk zijn. Online bezoekers zijn al druk en overprikkeld genoeg om tijd aan matige content te besteden. Daarnaast zien we ook dat Google hier steeds striktere eisen voor stelt.

De E-A-T update van dit jaar is hier een mooi voorbeeld van en legt nog meer de focus op elementen zoals betrouwbaarheid en expertise. Sterker nog: een hoop sites met content die niet aan de richtlijnen voldeed zagen hun posities ineens kelderen

Hoe speel je in op deze content marketing trend?

Het begint op een echo te lijken, maar je speelt hier het beste op in door content te creëren die aansluit bij de behoeftes van je doelgroep. Daarnaast is bouwen aan je betrouwbaarheid en autoriteit nog belangrijker. Dus of je nu aan de slag gaat met een blog, video, podcast of whitepaper; zorg dat je de randvoorwaarden scherp in beeld hebt. 

 

Content marketing trend 4: de meerwaarde van visuals en video’s

Bloeden jouw ogen ook altijd een beetje als je de duizendste stock photo tegenkomt? Begrijp ik! Weer zo een vergadertafel vol net iets te breed lachende mensen. We geloven er gewoon niet meer in. Tegelijkertijd neemt de populariteit van goede visuals en video’s alleen maar toe. 

Video groeit onverminderd door en zal ook in 2020 nog meer terrein winnen. Hierbij ga je ultrakorte video’s vaker tegenkomen. Denk hierbij aan video’s van maximaal 3 tot 5 seconden. Hele uitdaging om daarin je boodschap te vangen, maar als het je lukt kun je het verschil maken. Daarnaast bieden visuele content uitingen steeds meer mogelijkheden. Kijk bijvoorbeeld naar interactieve advertenties en naar de toename van augmented reality functionaliteiten zoals Snapchat filters. Hieronder een voorbeeld van de Snapchat filter die we voor potentieel talent van Hoppenbrouwers maakten.

Hoe speel je in op deze content marketing trend?

Bepaal op basis van de kennis van je doelgroep en eigen (financiële) mogelijkheden wat voor visuele uitingen relevant en haalbaar zijn. Betrek ook je designers of developers bij de content brainstorms. Vaak is er een hoop mogelijk waarvan je het zelf niet eens wist. Denk ook in een vroeg stadium na over nieuwe formats (bijvoorbeeld video, interactieve advertenties) waar je mee aan de slag wilt .

 

Content marketing trend 5: interactieve content

Ook interactieve content komt dit jaar terug in de trends voor 2020. Denk hierbij aan quizzen, enquêtes en augmented/ virtual reality. Mogelijkheden om de interactie met je doelgroep aan te gaan, zonder dat je er rechtstreeks bij betrokken bent. Iets dat sterk kan bijdragen aan je merkbeleving. En daarnaast is bijvoorbeeld een goed uitgevoerde quiz of augmented reality filter ook nog eens mega goed deelbaar. Hieronder een voorbeeld van een simpele quiz voor Kunstgrasnet.nl die een hoge interactie creëerde.

Hoe speel je in op deze content marketing trend?

Voornamelijk door in kaart te brengen welke mogelijkheden er voor jouw bedrijf liggen. Interactieve content is een middel, geen doel op zich. En simpelweg niet voor ieder bedrijf weggelegd. Net als bij de visuals trend adviseer ik ook hier om design en/ of developer collega’s te betrekken. Lukt het je om een toffe uiting te creëren? Dan kan het zomaar eens zijn dat je jouw naamsbekendheid en/ of merkbeleving een flinke boost geeft.

 

Content marketing trend 6: social selling & shoppable posts

Het aandeel van social selling neemt verder toe. In 2019 is het aantal mogelijkheden al sterk uitgebreid en TikTok heeft inmiddels ook bekend gemaakt in-app aankopen te integreren. Nu al heeft het merendeel van de social platformen dan ook een commercieel element. Een mooi voorbeeld hiervan zijn ook de shoppable posts die inmiddels beschikbaar zijn in Nederland. Deze posts (zoals die van VT Wonen hieronder) creëren een directe link tussen de social post en de te bestellen producten en zullen we in 2020 vaker terug zien.

Daarbij is ook aangekondigd dat ook Whatsapp er toch echt aan moet geloven en ook dit messaging platform opeens een verkoopkanaal wordt. De uitdaging voor bedrijven ligt er in om het inspirerende/ fun karakter van hun social kanaal niet te vernielen met een overload aan commerciële (koop)uitingen.

 

Hoe speel je in op deze content marketing trend?

Social media als extra verkoopkanaal klinkt natuurlijk erg interessant. Zeker in de vorm van shoppable posts die sfeer en productaanbod mooi combineren. Bedenk echter wel dat de meeste mensen om social media zitten voor inspiratie en ontspanning. Zorg er dus voor dat je binnenkort niet als stoorfactor bekend staat. 

 

Content marketing trend 7: het verhaal achter je merk

Mede door de hoge mate van concurrentie kom je op een punt dat de marges steeds dunner worden. Massaal een prijsoorlog voeren resulteert dan ook enkel in verliezers. Een van de trends voor 2020 wordt dan ook dat een sterk verhaal het verschil kan maken om (potentiële) klanten aan je te bieden. Dat betekent dus niet alleen een belangrijke rol voor storytelling, maar ook dat het tijd is om eens binnen de organisatie te graven naar verhalen die het vertellen waard zijn. 

Een andere aanvliegroute is om een relevant topic tot leven te brengen. De NOS Lab specials zijn hier een goed voorbeeld van en nemen bezoekers op een interactieve manier mee in het verhaal. Een mooie inspiratiebron hoe het ook kan. In mijn ogen begint het vaak bij het bedenken van een (met data onderbouwd) concept of thema en creëer je vanuit daar een sterk, inspirerend en meetbaar verhaal. Met mooie resultaten natuurlijk.

Hoe speel je in op deze content marketing trend?

Door je eigen bedrijf eens goed onder de loep te nemen. Bekijk wie je bent en wat je wilt vertellen. En natuurlijk of er al mooie verhalen ronddwalen binnen de organisatie. En heb je een sterk verhaal gevonden/ gecreëerd? Vertaal deze dan dusdanig dat hij ook via digitale kanalen net zo sterk overkomt.

 

Content marketing trend 8: toename populariteit ephemeral content

Met de opkomst van onder andere Snapchat werd tijdelijk zichtbare content opeens een ding. Inmiddels zien we dat ook platformen zoals Instagram en Facebook dit hebben overgenomen met hun Stories element. Voor 2020 neemt de populariteit van deze ‘ephemeral content’ naar verwachting toe en zullen er ongetwijfeld nieuwe varianten geïntroduceerd worden.

Hoe speel je in op deze content marketing trend? 

Bekijk je doelgroepen en bedenk of dat zij wel of juist niet open staan voor vluchtige content. Niet iedereen zit hier tenslotte op te wachten. En belangrijk: zorg dat je boodschap nog steeds goed overkomt!

 

Nog meer content marketing trends voor 2020

Tot zover deze content marketing trends voor 2020. Geïnspireerd of benieuwd naar de mogelijkheden van content marketing voor jouw organisatie? Neem dan eens vrijblijvend contact op met onze creatief strateeg Ben, hij inspireert je graag!

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *