Kanaalstress digital marketing

Kanaalstress? Houd rekening met deze 4 factoren bij het kiezen van jouw marketingkanaal!

Tegenwoordig heb je de keuze uit talloze media om aandacht voor jouw merk te krijgen. De keuze wordt steeds lastiger, want het medialandschap is meer versnipperd dan ooit. Door de toename aan online kanalen kampen adverteerders steeds vaker met kanaalstress. In mijn rol als digital marketeer krijg ik vaak vragen als ‘moet ik display advertenties inzetten?’ of ‘moet ik adverteren op Facebook of LinkedIn?’. Het juiste antwoord op deze vraag ligt, zoals bij alles in marketing, aan een aantal factoren. Weg met die kanaalstress! In dit blog belicht ik de belangrijkste factoren die je helpen de juiste marketingkanalen voor jouw bedrijf te kiezen.

Factor 1: Doelstelling

Begin met het einde voor ogen! Wat wil je met digital marketing bereiken?

Bouwen aan je brand awareness?

Leadgeneratie voor de zakelijke markt?

Keiharde sales voor je webshop?

De verschillende digital marketing kanalen verschillen enorm in de advertentiemogelijkheden, het karakter en de doelgroep (daarover meer in het volgende punt).

Je doelstelling moet daar naadloos op aansluiten! Onze specialisten weten overigens alles over de diverse marketingkanalen en sparren graag met je over de verschillende mogelijkheden.

NB. Naast je doelstelling is het ook belangrijk om de juiste KPI’s voor elk kanaal op te stellen. Een videocampagne beoordeel je niet op het aantal directe winkelbezoeken maar op het gerealiseerde bereik en het aantal uitgekeken video’s. Ook hier kunnen onze specialisten je bij helpen.

Selectie Nederlands elftal in Zeist

Zo beoordeelt een coach zijn linksback ook niet op het aantal gemaakte doelpunten.

Factor 2: Doelgroep

Of een marketingkanaal geschikt is voor jouw business ligt echt aan de doelgroep die je ermee bereikt. En dat verschilt flink per kanaal! Een aantal voorbeelden:

De mediaconsumptie van bepaalde segmenten binnen je doelgroep verschuift op jaarbasis en is dus iets om goed in de gaten te blijven houden.

Ook is het slim om meerdere kanalen in te zetten als je een breed bereik wilt realiseren. Jongeren zitten bijvoorbeeld veel minder op Facebook dan ouderen maar zijn meer actief op Instagram en Snapchat. Met een campagne op zowel Facebook, Instagram en Snapchat bereik je de volledige doelgroep zeer efficiënt!

Social media gebruik naar leeftijd. Bron: Newcom, Social media in Nederland 2018

Je kanaalkeuze hangt sterk af van de doelgroep die er actief is. In dit overzicht het gebruik van social media in Nederland naar leeftijd.

Factor 3: Type content

Stel, je hebt bepaald dat jouw doelgroep perfect te bereiken is op LinkedIn omdat je ze dat allemaal hebben verteld (zou dat niet geweldig zijn?). Vervolgens heb je een advertentie gelanceerd op dit kanaal.

1 week later…

0 leads.

Wat gaat er mis? Waarom werkt dit niet?

Na een korte duik in de statistieken blijkt dat een groot deel van je doelgroep LinkedIn alleen op hun mobiel checkt en je gebruikte afbeelding enkel op desktop leesbaar is. Daarnaast is je website minder goed op de mobiele telefoon bereikbaar. Kortom: je content sluit niet aan op het kanaal.

Een gemiste kans!

Kortom: zorg dat je content en een aanbod hebt dat geschikt is voor het kanaal en de plaatsingen die je inzet.

Tip: jouw verhaal optimaal vertalen naar digitaal? Creëer jouw formule samen met ons Creative Lab!

Factor 4: Timing

Wat zo tof is aan digital marketing in vergelijking met print, is dat je volledig in controle bent over het kanaal en de instellingen. Je weet precies waar en wanneer je welke doelgroep bereikt. Je weet ook precies hoeveel personen je van deze doelgroep hebt bereikt.

Lekker meetbaar dus!

Toch is timing iets dat veel mensen vergeten. Zelfs als je je doelgroep hebt geïdentificeerd (essentieel!) en de juiste content paraat hebt staan, kun je de plank compleet misslaan als je timing verkeerd is. Bijvoorbeeld als je product seizoensgebonden is of het niet binnen de beslissingsperiode valt. Denk bijvoorbeeld aan zorgverzekeringen waarmee in de zomer nog (bijna) niemand bezig is.

Zoek en test dus met het beste moment om jouw content te verspreiden.

Dus: Hoe kies ik het juiste online kanaal?

Het is lastig om een schilderij te maken met een hamer.

Hetzelfde principe geldt voor digitale campagnes. Het is lastig om resultaten te realiseren met een kanaal dat niet geschikt is voor de campagne die je voor ogen hebt. Denk dus goed na over de doelgroep die je wilt bereiken en de waarde die je ze wilt geven. Zo maak je een weloverwogen keuze voor jouw online kanalen inzet en is de kans op mooie online resultaten een stuk groter.

Vraag het onze digital marketeers

Wil jij meer weten over het kiezen van je online kanalenmix of bijvoorbeeld over het creëren van een ijzersterke digitale strategie? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten, zij vertellen je graag meer!

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *