Programmatic TV: televisiecampagnes met de krachtige targeting van digital

Persoonlijk relevante reclames op de televisie: Programmatic TV is de droom van iedere adverteerder. De hoge impact van TV in combinatie met programmatic targeting biedt gigantische mogelijkheden voor veel merken. Wanneer het komt is nog onduidelijk, maar met deze blog bereiden programmatic specialisten Silvie en Pim je alvast voor op de toekomst.

Wat is programmatic TV?

Programmatic TV (ook wel addressable TV genoemd) is het online geautomatiseerd inkopen van TV-advertenties. Hierdoor wordt het mogelijk om gepersonaliseerde advertenties te tonen op traditionele televisie. De ene persoon krijgt een andere TV-commercial te zien dan de ander. Dit doen we op de verschillende online platformen natuurlijk al jaren.

Wat betekent programmatic TV voor jouw toekomstige campagnes?

Op het moment dat we TV-commercials geautomatiseerd inkopen, profiteren we van de vele voordelen die online advertising ons biedt:

Bereik specifieke regio’s en doelgroepen

Dankzij programmatic TV zet jij jouw video-advertentie regionaal in. Het kan dat een Amsterdammer na het 8 uur journaal een andere commercial ziet, dan iemand in Maastricht. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om je commercial relevanter te maken door deze alleen te tonen aan een bepaalde doelgroep, zoals Venus scheermesjes aan vrouwen. 

Adverteer met elk budget

Op dit moment is adverteren op televisie voornamelijk nog weggelegd voor A-merken. Het gaat vaak om miljoenendeals. Door de specifieke targeting mogelijkheden van programmatic TV worden televisiecommercials mogelijk voor adverteerders met elk budget. Hierdoor is televisie niet langer het onbereikbare platform dat het ooit was.

Herbenader je doelgroep

Ook kun je iemand die je TV-reclame heeft gezien, herbenaderen op andere platformen, zoals Facebook of Nu.nl. Dat geeft je nog meer de gelegenheid om jouw potentiële klant in verschillende fases van het aankoopproces te bereiken.

Meet het effect van je commercial

Een laatste, bijkomend voordeel van programmatic TV is dat we het effect van TV-commercials beter kunnen meten. Daarmee wordt A/B-tests uitvoeren mogelijk en weten we welke commercial het best aanslaat bij de doelgroep.

Wanneer kan ik aan de slag met Programmatic TV?

Helaas is het momenteel nog niet mogelijk om TV-commercials programmatic in te kopen, maar de ontwikkelingen zijn volop in gang. Hierdoor zal in de toekomst de groei in programmatic advertenties nog harder stijgen. Die markt groeide in 2018 al met 17 procent tot een totale omzet van 292 miljoen euro. Bijna die hele groei is te danken aan de sterke stijging van programmatic video (+35%) (IAB Nederland, 2018).

3 tips om je voor te bereiden op de komst van Programmatic TV

Wij adviseren je om je alvast voor te bereiden op de komst van programmatic TV. Hiervoor hebben wij 3 tips:

Tip 1: Doe onderzoek naar het kijkgedrag van jouw doelgroep. Wat voor content kijkt jouw doelgroep? Op welke momenten? En op welke devices?

Tip 2: Denk na over een optimale video content strategie. Video productie hoeft helemaal niet duur of ingewikkeld te zijn! Ons eigen Creative Lab helpt je graag bij het maken van een online video.

Tip 3: Start alvast met het pre-testen van video op huidige online kanalen zoals Facebook, YouTube of Display.

Ben jij enthousiast geworden van deze blog en wil jij meer weten over programmatic TV of video adverteren? Neem contact op met onze specialisten via advies@pauwr.nl of bel naar 020-262 0332 en vraag naar Pim of Silvie!

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *