Succesvolle campagnes met behulp van Customer Lifetime Value

Weet jij wat een klant waard is voor jouw bedrijf? Deel je deze informatie ook met je (externe) digital marketeers? Wanneer je niet beide vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden is er een grote kans dat je nieuwe klanten en omzet misloopt!

Klantdata opslaan en analyserenBad-data

Om uit te rekenen wat een klant waard is voor je bedrijf, heb je klantdata nodig. In dit specifieke geval gaat het om simpele orderdata en data met betrekking tot retouren en annuleringen. Zorg ervoor dat je deze data goed opslaat en dat de data klopt. Data van slechte kwaliteit leidt namelijk tot verkeerde inzichten en een verkeerde aansturing van je (externe) digital marketeers.

Customer Lifetime Value berekenen

In deze blog richten we ons op de Customer Lifetime Value (CLV). Je berekent de CLV met een relatief eenvoudige formule: CLV = Gemiddelde winst per bestelling X gemiddeld aantal bestellingen per klant

Heb je ook fysieke winkels? Bereken de waarde van een store visit en neem dit ook mee in de CLV!

De klant voor je winnen door Customer Lifetime Value

Een eerste, simpele stap is het inzetten van de CLV. Het aantal concurrenten op Google Ads stijgt, wat leidt tot hogere kosten per klik. De belangrijkste vraag is hoe je je biedingen bepaalt. Doe je dat op basis van een enkele order? Op basis van gemiddelde marge van een product? Of weet je de Customer Lifetime Value en bepaal je op basis daarvan je bod? Dit kan het verschil maken in de veiling en dus bij het binnenhalen van nieuwe klanten! Bekijk in onderstaand voorbeeld hoe dit verschil in aanpak uitwerkt:

Winst per order Gem. aantal
orders per klant
Winst per klant Doel voor marketeers (CPA) Conversieratio Bod (max. CPC)
Bedrijf X 10 euro ??? ??? 10 euro 2% 0,20 euro
Concurrent Y      10 euro 3 30 euro 30 euro 2% 0,60 euro

In dit voorbeeld wordt duidelijk dat bedrijf X de veiling en dus de klant verliest, omdat zij zich focussen op een enkele aankoop en niet op de CLV. Met een goede CLV-berekening had bedrijf X hoger kunnen inzetten, wat de kans op het winnen van de klant vergroot.

De impact van deze andere aansturing van de campagnes is enorm, maar in de praktijk zijn er maar weinig e-commerce spelers die dit goed op orde hebben.

Klantdata en marketing

Het berekenen en inzetten van de CLV is een simpele toepassing van klantdata in je digital campagnes. Er zijn echter veel meer toepassingen, zoals:

  • Geen budget meer inzetten op klanten die meer dan 50% van de gekochte producten retourneren
  • Bijbehorende producten tonen nadat een klant een bestelling heeft geplaatst (laptop sleeves na aanschaf van een laptop bijvoorbeeld)
  • Agressiever bieden op klanten die gemiddeld 4 keer per jaar bestellen

De mogelijkheden op het gebied van data zijn eindeloos en dat maakt het ook gelijk overweldigend. Het berekenen en benutten van de CLV-berekening is daarom een perfecte eerste stap!

Wil jij inzicht in de totale klantwaarde en jouw mediabudget slimmer inzetten? Bekijk dan onze Customer Lifetime Value (CLV) Analyse!

Deze blog is geschreven door Dennis van de Ven, Senior Account Strategist & Operations Director bij PauwR. Heb je het gevoel dat jij nog kansen laat liggen online omdat je te weinig inzicht hebt in de Customer Lifetime Value? Of heb je andere uitdagingen op het gebied van data? Bij PauwR werken Digital Marketeers nauw samen met Data Scientists om op basis van data impact te maken. Neem contact op en ontdek de mogelijkheden!

No votes yet.
Please wait...