Ephemeral Marketing: Activeer je doelgroep met vluchtige content!

Snapchat maakte faam met de uitvinding van ephemeral content en inmiddels is het concept gretig overgenomen door o.a. Instagram. En het is niet alleen leuk voor gebruikers, maar ook razend interessant voor marketeers! In deze blog neem ik je mee door de verschillende platformen en leg ik je uit waarom het slim is om nu te starten met ephemeral marketing.

Wat is ephemeral content? Ephemeral content is kort zichtbare content die op termijn verdwijnt. Denk daarbij aan visuele content als foto’s en video’s in Snapchat, Instagram Stories en Facebook Stories. Ook livestreams en het nieuwe muziek- en dansplatform TIKTOK zien we als ephemeral content.

Hoe werkt ephemeral content op verschillende platformen?

Er zijn veel verschillende platformen die ephemeral content aanbieden. Ieder platform heeft zijn eigen eigenschappen en doelgroepen, die op hun beurt weer andere kansen bieden voor marketeers. Hieronder licht ik vijf van de meest interessante platformen toe:


Snapchat
heeft 4,7 miljoen maandelijkse gebruikers in Nederland (augustus 2019). De app is vooral populair bij Nederlanders onder de 35 jaar en de grootste groep gebruikers is tussen de 18 en 20 jaar oud. Je kunt je doelgroep zeer accuraat targeten en het is een uitstekende manier om je merk te laten zien. Snapchat biedt daarnaast ook zeer krachtige, performance gerichte oplossingen. O
ntdek in onze Kärcher Case hoe succesvol de inzet van Snapchat kan zijn!

Instagram heeft 6 miljoen gebruikers en 2,7 miljoen mensen gebruiken de app dagelijks (augustus 2019)! Onderhand zijn de Instagram Stories de normale ‘insta-feed’ al voorbijgeschoten qua aantal views en eenderde van deze vertoonde content is afkomstig van bedrijven. Razend interessant om in te stappen dus.
Note: De app is bedoeld voor inspirerende ervaringen. Gebruikers zitten niet te wachten op een saai aanbod.

Met Facebook Stories bereik je een wat oudere, maar zeer actieve doelgroep. Dat maakt het heel interessant om erop in te zetten. De content is 20 seconden zichtbaar en verdwijnt na 24 uur. Je merkverhaal krijgt een enorme boost als je goede elementen (van locatiespecifieke tags tot unieke visuals) toevoegt aan jouw story.

Met Facebook Live deel je live video-opnames met het publiek. Het is een ideale manier om directe interactie te krijgen met je merk. Het publiek kan live vragen stellen over producten, maar natuurlijk ook al hun prangende vragen aan hun favoriete sportheld die terugkeert in al jouw marketinguitingen. Een zeer interessante optie voor veel merken.

De app TikTok (voorheen Musical.ly) combineert video’s met muziek, VR-filters en hashtags. Het blijkt een gouden combinatie die de wereld verovert! De app is zeer populair onder tieners en wordt omarmd door influencers met miljoenen volgers. Sinds kort is het mogelijk om te adverteren op TikTok. Ga dus muzikaal aan de slag en bereik jouw doelgroep. Wil je meer weten over adverteren op TikTok? Lees dan onze blog over TikTok Advertising.

Waarom moet ik ephemeral content inzetten?

Ephemeral content is een zeer krachtige marketinguiting die interessant is voor vrijwel ieder merk. Niet alleen omdat mensen online nu eenmaal een kortere aandachtsspanne dan een goudvis hebben, maar zeker ook om de volgende redenen:

#1.  Je maakt gebruik van het schaarsteprincipe

Het is een van de drijvende krachten achter ephemeral marketing: De wetenschap dat iets maar beperkte tijd beschikbaar is maakt mensen ontzettend hebberig. Het schaarsteprincipe heeft zoveel invloed op de waarde die we aan iets toekennen dat marketeers er dankbaar gebruik van maken. De consument moet snel kiezen. Het is immers nu of nooit. En het werkt als een trein! Meer psychologische tips ontvangen? Schrijf je hier in.

#2. Gebruik de Fear of Missing Out en wordt onderdeel van de dagelijkse routine

Grote kans dat je al eens over FOMO hebt gehoord. Het is de angst die je ervaart om iets te missen. Speel hier met ephemeral content op in. Zet dagelijks promoties, kortingscodes of codes voor gratis producten in die 24 uur geldig zijn. Zo maak je jouw content urgent. Je zult zien dat de doelgroep steeds terugkeert om te kijken welke unieke kans zich er die dag weer voordoet. Zo word je onderdeel van hun dagelijkse routine.

#3. Miljoenen micro-ambassadeurs gaan voor jou aan het werk

Met ephemeral marketing tover je bezoekers van locaties en evenementen om tot micro-ambassadeurs. Zo kun je speciale lenzen of filters gebruiken die passen in de context waarin de gebruiker zit. Eet zij een pizza bij Happy Italy, laat haar dan poseren met de beroemde snor. Is hij op de Zwarte Cross die dat jaar het thema ‘leven voor de dood’ voert, bedenk een toffe filter die daarop perfect op inspeelt. Check hier de case!

#4. Het is een ongelooflijk waardevolle manier om je merk te tonen

Deze vorm van content en advertising vult het gehele beeldscherm. De consument kan er dus bijna niet omheen. Daarnaast geeft dit volledige scherm je ontzettend veel toffe mogelijkheden om je merk te tonen. Maak hier dus ook gebruik van. Wij zijn ongelooflijk enthousiast over de mogelijkheden die ephemeral content ons biedt. Mede omdat het het PauwR Creative Lab veel creatieve ruimte geeft. Dat resulteert in mooie designs die veel impact maken bij de klant! Check hier het portfolio van het Creative Lab!

Ben jij overtuigd geraakt van de kracht van ephemeral content en wil je aan de slag met een strategie en/of content? Neem dan contact op met ons content team of bel naar 020-262 0332.

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *