Draai maximale omzet op commerciële feestdagen

closeDeze post is 2 maanden en 10 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Black Friday, Cyber Monday en Singles Day staan al bijna voor de deur! De omzetcijfers tijdens deze dagen zijn gigantisch. Als jij daarvan wil profiteren, moet je direct beginnen met plannen. In deze blog lees je precies welke commerciële feestdagen eraan komen en hoe jij de allerbeste dagomzet ooit realiseert.

Sinds 2017 kun je bijna niet meer om Black Friday, Cyber Monday en Singles Day heen. Deze buitenlandse ‘feestdagen’ zijn de laatste jaren bezig aan een sterke opmars op de Europese markt. Over de authenticiteit valt te twisten, maar de omzetcijfers liegen er niet om. Je kunt er uitstekende resultaten mee bereiken.

Populariteit Black Friday en Cyber Monday

Black Friday en de oorspronkelijke online variant Cyber Monday worden steeds populairder. In 2017 groeide in Nederland het zoekverkeer rondom Black Friday met 84 procent ten opzichte van 2016. Afgelopen jaar steeg het volume opnieuw met 51 procent naar 500.000 zoekopdrachten in één week. Dit jaar verwacht Google een groei van 33 procent. Genoeg kansen dus.

Singles Day: Een extra piekmoment voor retailers

miljard euro zette Alibaba op Singles day 2018 om. Wat als feestdag voor Chinese studenten begon, evolueerde dankzij Alibaba naar een commerciële superfeestdag. Ook in Nederland wint de dag aan populariteit. Zo speelden bol.com en Expert vorig jaar er al op in. Zij verdrievoudigden hun omzet ten opzichte van een jaar eerder.

Hoe draai ik een maximale omzet op commerciële feestdagen?

Om je allerbeste dagomzet ooit te realiseren zijn er een paar zaken die je op orde moet hebben. Hieronder leggen we kort per onderdeel uit hoe jij jouw organisatie optimaal voorbereidt: 

1. Stel een marketingplan op voor feestdagen

Een sterk marketingplan zorgt ervoor dat je van nu tot november stap voor stap je campagnes kunt uitvoeren om je doelen te bereiken. Wijs vervolgens een specifiek team aan dat verantwoordelijk is voor het succes en maak een strakke planning. 

2. Zorg voor hoge kortingen

Al deze feestdagen hebben een ding gemeen: het draait vooral om kortingsacties. Hoge kortingen zijn dan ook nodig om de aandacht van de consument te trekken. Anders kun je succes vergeten.

3. Reserveer voldoende mediabudget

Vaak zien we dat bedrijven op het laatste moment nog budget vrij moeten maken voor piekmomenten. Het mediabudget blijft daardoor laag en om 9 uur ’s ochtends is het dagbudget al op. De omzet die je daardoor misloopt, vloeit rechtstreeks naar je concurrenten. Een gemiste kans dus.

4. Gebruik je data

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen! Je hebt de afgelopen jaren zoveel relevante data verzameld, zorg dat je er gebruik van maakt. Door slimme analyses kun je veel leren over populaire producten, productmarges en interessante productcombinaties. Die kun je vervolgens gebruiken om je biedstrategie en kortingen zo efficiënt mogelijk in te richten.

Baseer jij je CPC nog steeds op één productaankoop? Dan loop je omzet mis! Leer precies wat één klant jou gemiddeld oplevert met een customer lifetime value analyse. Wil jij weten hoe het werkt en wat het je oplevert? Lees er alles over in deze blog.

5. Denk Mobile First

Het grootste deel van het zoekverkeer voorafgaand aan de e-commerce feestdagen komt van mobiele apparaten (zie tabel). Het is dan ook van groot belang om jouw app en mobiele website goed te laten werken. Altijd al eens willen weten hoe mobile proof jouw website is? Neem vrijblijvend contact op met onze CRO-specialist!

6. Speel in op Sinterklaas en Kerst

De gemiddelde consument zoekt al twintig weken voor Kerstmis naar geschenken (Google Retail Summit, 2019). Voor Sinterklaas gebeurt dat vijf weken van tevoren. De commerciële feestdagen in november zijn dus een ideaal moment om de eerste kerstinkopen te doen. Informeer het publiek daar dus ook over!

7. Richt speciale nieuwsbrieven in

Stuur al jouw klanten een serie nieuwsbrieven met de gigantische kortingen die je aanbiedt tijdens een commerciële feestdag. Hint daarin alvast naar de kerstinkopen die ze kunnen doen. Zo plant je al zaadjes voordat de feestdagen überhaupt beginnen. Wil je weten hoe jij jouw nieuwsbrieven zo efficiënt mogelijk inricht? Plan een vrijblijvende call in met een van onze contentspecialisten.

8. Zorg dat je opvalt

Er zijn gigantisch veel merken die graag hun graantje willen meepikken van de commerciële feestgekte. Jouw acties moeten dus echt opvallen tussen de rest. Dat kan bijvoorbeeld met interactieve banners en flitsende visuals. Ben jij benieuwd hoe ons Creative Lab jouw creatives naar een hoger niveau kan tillen? Neem contact op met onze Creatief Strateeg.

Uiteraard kunnen we ook jouw offline omzet stimuleren op deze commerciële feestdagen! Hoe dat in zijn werk gaat? In deze blog over Google Store Visits leer jij hoe we digitale campagnes inzetten om jouw offline verkopen te boosten! 

9. Bouw doelgroepen op

Hoewel kortingen de grote trekker zijn tijdens deze feestdagen, gaat het ook om de perceptie van korting. We hebben ook klanten zonder speciale deals die topomzetten draaien. Maar daarvoor moet je zorgen dat het kooplustige publiek je al kent.

Zorg ervoor dat ze jouw pushnotificaties ontvangen bijvoorbeeld, jouw nieuwsbrief zien of dat ze al jouw social media kanalen volgen. Allemaal mogelijkheden om hen in aanloop naar de feestdagen en op de dag zelf te attenderen op jouw aanbod en acties. Bedenk dus hoe je in de weken en maanden voor de feestdagen al actief kunt zijn in het opbouwen van doelgroepen.

Meer weten over digitale strategie? Download onze See.Think.Do-whitepaper!

Profiteer van onze ervaring met feestdagencampagnes

Afgelopen jaar draaiden we al veel succesvolle campagnes op commerciële feestdagen. Natuurlijk staat ons feestdagenteam ook dit jaar voor je klaar. Profiteer van maximale aandacht en neem zo spoedig mogelijk contact met ons op!

Wil jij ook jouw graantje meepikken van de miljarden die op Black Friday, Cyber Monday of Singles Day over de (online) toonbank gaan? Neem dan vrijblijvend contact op met jouw strateeg! Nog geen klant, maar wel geïnteresseerd? Mail naar advies@pauwr of bel naar 020 262 0332 en vraag naar Rudolf!

Rating: 5.0/5. From 3 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *