Vindbaarheid verbeteren met seo voor afbeeldingen 2019

Verbeter je vindbaarheid met SEO voor afbeeldingen

closeDeze post is 2 maanden en 28 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Volgens Google worden afbeeldingen in de toekomst een steeds belangrijkere factor voor SEO. Via deze blog brengen we je op hoogte van de laatste ontwikkelingen in het Google medialandschap en bereiden we je voor op de aanstaande aanpassingen.

Het is duidelijk dat Google steeds meer van zijn ontwikkelingsbudget in het optimaliseren en analyseren van media steekt. Onlangs liet Gary Illyes, trendanalist bij Google, al op Reddit doorschemeren dat “er massive potential in Google Images en Google Video zit“. Volgens hem negeren SEO’ers de optimalisatie van media (waaronder afbeeldingen) en benutten zij daardoor lang niet alle mogelijkheden van media search-optimalisatie.

Om het tij te keren zet de techgigant steeds meer developers in om image SEO prioriteit te geven. Dit zorgt voor interessante ontwikkelingen op SEO-gebied:

Maakt Cloud Vision Image Recognition alt-teksten overbodig?

Invloed van Cloud Vision Image Recognition op SEO

Op 10 april 2019 updatete Google zijn Cloud Vision API.  Deze web app leest emoties, objecten, labels en nog veel meer af van afbeeldingen. Ook kan de tool een lijst met weergeven met de locaties waarop de afbeelding op het internet te vinden is.

Voor de Game of Thrones fans onder ons gebruik ik Jon Snow als voorbeeld. Zoals je kunt zien, herkent de Google Cloud Vision API verschillende eigenschappen uit de foto. De tool registreert bijvoorbeeld zijn haar, baard en kleding. Pas wel op als je op het kopje ‘Web’ drukt. Hierin willen nog wel eens spoilers van het laatste seizoen naar voren komen ;)

Het zou dus zomaar kunnen dat Google al slim genoeg is om aan de hand van deze data uit te lezen wat er op de afbeelding te zien is. In dat scenario zijn alt-teksten dus overbodig. En dat is zeker iets om scherp in de gaten te houden!

Laat Google jouw afbeeldingen beter begrijpen met structured data

Verbeter je vindbaarheid met structured data

Je kent het wel: je zoekt iets, tikt het in op Google en voordat je ergens op klikt, verschijnt het antwoord al. Dit antwoord is afkomstig van een website die gebruik maakt van structured data. De website stuurt de tekst rechtstreeks naar de Google zoekresultaten. Met structured data help je Google dus om de content van je website beter te begrijpen.

Als je de productnamen en afbeeldingen op je website met structured data verrijkt, dan neemt Google Images deze content over. Zo is het mogelijk om nog meer zichtbaarheid te creëren buiten de reguliere zoekresultaten om.

 

 

Deze resultaten zijn vooral zichtbaar op mobiel. Zoals je kunt zien, neemt Google ook de prijs, voorraad en de beschrijving mee. Je herkent dit soort resultaten aan het labeltje “product” dat je in Google Images bij de afbeelding ziet. Natuurlijk superrelevant bij producten die je vooral visueel beoordeelt, zoals sneakers en meubels!

Wil jij weten hoe je jouw afbeeldingen optimaliseert voor SEO? In deze PauwR Quick Win lees je precies hoe je dat aanpakt!

Ben jij enthousiast geworden van deze blog en wil jij ook aan de slag met SEO voor afbeeldingen? Neem contact op met onze specialisten via advies@pauwr.nl of bel naar 020-262 0332 en vraag naar Jorg!

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *