Content stdc-model

Hoe breng je structuur aan in jouw contentstrategie?

closeDeze post is 3 maanden en 27 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Content is eigenlijk alles wat je op je beeldscherm ziet. Dit kunnen afbeeldingen, webteksten, nieuwsbrieven maar ook bijvoorbeeld aanvraagformulieren zijn. Het draagt bij aan alles wat jij als organisatie uit wil dragen, een zeer belangrijk onderdeel dus! Daarom helpen we je graag op weg om structuur aan te brengen in je contentstrategie.

Jouw content op het juiste moment delen met je doelgroep

Naast dat het belangrijk is dat de content jouw organisatie op de juiste manier uitdraagt, is het ook heel belangrijk dat je de juiste content op het juiste moment deelt met je doelgroep. Hiervoor is het See-Think-Do-Care-model (STDC-model) het perfecte hulpmiddel! Hoe dan?

Dit model helpt je om je product of dienst zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de fase van het aankoopproces waarin je doelgroep zich bevindt. Dit zorgt op zijn beurt weer voor meer succes voor je organisatie. Het zorgt bijvoorbeeld voor meer verkeer naar je website, maar ook voor meer betrokkenheid bij je content. Omdat wij van mening zijn dat we het wiel niet elke keer opnieuw uit hoeven te vinden, geven we je graag per fase van het STDC-model voorbeelden van content die daar goed bij aansluit.

Content voor elke fase van het STDC-model

See-fase

De eerste fase van het aankoopproces is oriëntatie, dit noemen wij ook wel de See-fase. In de See-fase is je doelgroep zich vaak nog niet duidelijk bewust van zijn probleem, doel of uitdaging. Dit is voor jou dus de uitgelezen kans om je doelgroep zich hiervan bewust te maken en ze iets te leren!

Door direct je product of dienst aan te bieden, sla je de plank gigantisch mis. De doelgroep is namelijk nog helemaal niet klaar voor jouw oplossing. Kies daarom dus voor informatieve en entertainende content. Wij zetten een aantal van de meest gebruikte content voor de See-fase graag voor je op een rij!

  • Entertainende online quizzen
  • Blogs die een probleem, doel of uitdaging uitlichten
  • Infographics die een probleem, doel of uitdaging overzichtelijk in kaart brengen
  • SEO webteksten die de lezer laten kennismaken met een specifiek onderwerp
  • Entertainende social media content
  • Whitepapers met leuke, entertainende content
  • Informatieve en entertainende video’s 

Think-fase

De Think-fase volgt de See-fase op. In deze fase van het aankoopproces is je doelgroep alweer een stapje dichter bij de aankoop van je product of dienst, maar hij is er nog niet. In deze fase is het belangrijk om oplossingen aan je doelgroep aan te bieden zonder direct de pijlen op jouw bedrijf te richten. Hij wil namelijk eerst onderzoeken wat alle mogelijkheden zijn en welke stappen ondernomen dienen te worden. Onderstaand kun je een aantal voorbeelden van content vinden die uitermate geschikt zijn voor deze fase:

  • E-mailserie met inspiratie
  • Whitepapers met technische informatie over een product
  • Infographics met overtuigende content
  • Chatbots die de bezoeker helpen de best passende oplossing te vinden

Do-fase

De eerste twee fases zijn ervoor om je doelgroep te informeren en aan te sporen om een oplossing te vinden. In de Do-fase is het dan eindelijk tijd om jouw product of dienst te introduceren. Dit is dan ook het moment dat je content deelt waarmee ze een voorproefje krijgen op jouw product of dienst. Voorbeelden van content voor deze fase zijn:

Care-fase

Yes! De klant is binnen. Denk je dat je nu geen aandacht meer hoeft te besteden aan deze klant? Nee, dat zou zonde zijn! Door content te blijven delen met je klanten, is de kans groter dat ze de volgende keer weer een aankoop bij jou doen. Daarnaast zorgt de aandacht die klanten na een aankoop krijgen voor een positieve ervaring en voor loyaliteit ten opzichte van jouw bedrijf. Wanneer je klanten loyaal zijn is de kans erg groot dat ze jouw bedrijf gaan aanbevelen bij anderen. Dit leidt dan op zijn beurt weer tot nieuwe klanten. Het is dus belangrijk om deze fase niet over te slaan! Soorten content die goed bij de Care-fase passen zijn bijvoorbeeld:

  • Nieuwsbrieven met tips voor gebruik
  • Chatbots die 24/7 de meest voorkomende vragen beantwoorden

Ga aan de slag met een scorende contentstrategie

Door strategisch met je contentmarketing aan de slag te gaan kun je jouw doelgroep perfect helpen tijdens het aankoopproces en daarna. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het uitstippelen en/of bij de creatie van scorende content? Neem dan contact op met ons Content Team via advies@pauwr.nl of 020 262 03 32. Een van onze personal marketeers gaat samen met jou aan de slag om jouw doelgroep met de juiste content op het juiste moment te bereiken!

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *