SEO voor afbeeldingen door Google 2019

PauwR Quick Win: Zo optimaliseer je afbeeldingen voor SEO

closeDeze post is 4 maanden en 23 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Met onze PauwR Quick Wins delen we kennis met partners en collega’s. Samen tillen we jouw digitale marketing naar een hoger niveau!

Gary Illyes van Google kondigde het al aan: afbeeldingen worden in de toekomst een steeds belangrijkere SEO-factor. In deze PauwR Quick Win vertellen we je precies hoe jij je afbeeldingen het beste optimaliseert voor Google Images.

Lees ook onze blog over het belang van SEO voor Afbeeldingen!

Voor het optimaliseren van je afbeeldingen heb je gelukkig geen technische kennis nodig. Er zijn wel een aantal factoren waar je rekening mee moet houden:

Alternative Text voor afbeeldingen (alt-tekst)

De alt-tekst is één van de belangrijkste factoren die bijdragen aan de SEO van je afbeeldingen. De alt-tekst is een beschrijvende tekst. De zoekmachine gebruikt hem om je afbeelding te kunnen indexeren. Mocht de afbeelding niet meer werken dan zal Google deze alsnog indexeren, mits er een alt-tekst aanwezig is. Zorg er dus voor dat jouw afbeeldingen de content ondersteunen en relevant zijn voor de pagina.

Zorg ervoor dat de alt-tekst het zoekwoord van de pagina bevat, wanneer die relevant is voor de afbeelding. Google ziet al snel of hetgeen wat op de afbeelding staat overeenkomt met de alt-tekst. De zoekmachine geeft zelf een aantal voorbeelden van goede alt-teksten:Voorbeeld van goede alt-tekst

Image Title (Img title)

De Img title van een afbeelding speelt vooral een rol in de user experience van een webpagina. Je kent het wel: Je gaat met de muis over een afbeelding en er komt een klein tekstje te staan. Dit is de titel van de afbeelding. De websitebouwer wil hiermee laten zien wat er op de afbeelding te zien is. De titel van een afbeelding draagt alleen niet veel bij aan de vindbaarheid van je afbeelding. In principe mag de titel hetzelfde zijn als je alt-tekst. Vul hem gewoon in voor net dat extra beetje gebruikservaring.

Bestandstype

Het bestandstype is ook belangrijk bij het optimaliseren van je afbeeldingen. Vaak hangt dit samen met de bestandsgrootte van de afbeelding (zie volgend kopje). Grote formaten als .gif kun je beter vermijden. Die vertragen namelijk de laadtijd van je pagina. Probeer in plaats van gifjes een .jpg of een .png formaat aan te houden. Deze formaten zijn vaak een stuk kleiner. Google heeft ook haar eigen image formaat, het WebP format. Dit bestandstype zou nog kleiner zijn dan de bestaande .jpeg en .png formaten.

Bestandsgrootte

Zoals al eerder genoemd speelt het bestandstype ook een rol in de bestandsgrootte. We hebben het dan niet zozeer over de afmetingen in pixels, maar over de bestandsgrootte in kb’s of mb’s. Het doel is om de afbeeldingsgrootte te verkleinen, zonder dat er kwaliteit verloren gaat. Dit is te doen via programma’s als Photoshop, maar het is ook mogelijk om geüploade afbeeldingen te comprimeren voor WordPress met plugins als Optimus of Smush. Er zijn ook websites die dit voor je kunnen doen, zoals TinyPng. Genoeg opties dus!

Ben jij enthousiast geworden van deze Quick Win en wil jij ook aan de slag met SEO voor afbeeldingen? Neem contact op met onze specialisten via advies@pauwr.nl of bel naar 020-262 0332 en vraag naar Jorg!

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *