Van pitch naar partner: 9 vragen die je móét stellen voor je in zee gaat met een digital marketing agency

Als adverteerder wil je een bureau dat de beste diensten levert voor jouw organisatie of merk. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig. Terwijl de indrukwekkende pitches, vele beloftes en omzetgaranties je om de oren vliegen, vraag jij je af wat daar na afloop nog allemaal van overblijft. Door het stellen van de volgende vragen kom jij tot de beste keuze:

Bij PauwR vinden we het belangrijk dat onze potentiële klanten weten waar ze aan toe zijn. Om die reden vertellen we alvast wat ons antwoord is op de vragen die je volgens ons zou moeten stellen. Uiteindelijk beslis jij natuurlijk wat voor jouw bedrijf of merk het belangrijkst is in een samenwerking met jouw marketing agency.

1. Hoe representatief is het pitchteam ten opzichte van het daadwerkelijke team?

Natuurlijk schuiven bedrijven bij een pitch hun sterkste troepen naar het front. Daar is op zich niets mis mee, want dat geeft aan dat ze jou serieus nemen als potentiële klant. Toch is het altijd goed om te vragen of deze mensen ook daadwerkelijk voor jou gaan werken. En als dat niet het geval is, vraag dan hoe ze garanderen dat de mensen die wel aan de knoppen draaien dezelfde ervaring en expertise delen.

Wat ons antwoord zou zijn?
Voor iedere pitch wijzen we een strateeg aan wiens specialisme en ambities het best aansluiten bij de klant(vraag). Als de klant akkoord geeft, krijgen onze marketeers de kans om intern te solliciteren voor deze nieuwe klant. Zo garanderen we een gemotiveerd team met hetzelfde energielevel en kennisniveau als die je in onze pitch hebt ervaren! De strateeg bewaakt de KPI’s, denkt na over kansen voor ‘morgen’ en blijft altijd onderdeel van het team!

2. Hoe zit het met behoud van jullie personeel? Is er veel verloop?

Gemiddeld werkt een marketeer in deze branche maar 13 maanden voor dezelfde baas. Gemiddeld! Er zijn dus bureaus waarbij dat verloop nog hoger ligt. En als je ergens niet op zit te wachten als bedrijf dan is het dat je in één jaar met drie verschillende accountmanagers te maken krijgt.

Hoe dat bij PauwR is?
Bij PauwR houden we onze goede mensen in huis. Dit bereiken we door constant kritisch naar ons werkklimaat te kijken en volop in te zetten op de ontwikkeling van onze medewerkers. We mogen onszelf Great Place To Work  noemen en namen zelfs de Special Award Ontwikkelen in ontvangst! Dat resulteert in een zeer laag verloop. Zo zijn er bij PauwR al zeven medewerkers meer dan tien jaar in dienst!

3. Mogen we een lijst zien van jullie huidige klanten?

Een lijst van huidige klanten geeft een goed inzicht in het bureau waarmee je te maken hebt. Het toont hun expertise en laat zien welke uitdagingen ze overwonnen. Kijk goed hoe up-to-date die lijst is. Voor hoeveel van die klanten werkt het bureau nog?

Hoe zit dat bij PauwR?
Als bureau tonen we tijdens een pitch of voorstel de meest relevante referenties en cases voor jouw uitdaging en branche. Daaraan voegen we ook altijd onze klanttevredenheidsscore (onze NPS is momenteel 56) en testimonials toe. Want dat zegt natuurlijk veel meer dan enkel een bedrijfslogo!

4. Kun je omschrijven wat je voor die klanten deed?

Natuurlijk communiceren bureaus de logo’s van hun meest bekende klanten. Geef ze eens ongelijk. Ze willen jou tonen dat zij voor de allerbekendste merken werken en daarmee aan jouw hoge standaarden voldoen. Laat je daar als potentiële klant alleen niet door verblinden, want de ene opdracht is de andere niet. Probeer erachter te komen wat ze voor die klanten deden en of het om een eenmalige of een doorlopende opdracht ging.

En bij PauwR, hoe zit dat bij jullie?
Voor veel klanten werken we op basis van maandelijks terugkerende uren, zogenaamde ‘retainers’. Tijdens ‘impactmeetings’ bepalen we als team waarmee we in die beschikbare uren zoveel mogelijk impact gaan maken. De strateeg is hier leidend in en neemt de input vanuit de klant mee. Zo spelen we in op de actualiteiten aan klantzijde én de laatste ontwikkelingen binnen digital marketing. Check gerust onze referenties en vraag naar een toelichting. Die geven we graag!

5. Wordt er tijd besteed aan strategie?

Vooral van een full-service marketingbureau wil je weten of zij handelen vanuit een gedegen strategie. De inzet van allerlei losse marketinginstrumenten betekent namelijk niets als die inspanningen onvoldoende samenwerken. Vraag daarom altijd hoeveel tijd ze steken in het bepalen van de strategie waaruit jouw marketingmix voortvloeit.

Strategie bij PauwR?
Strategie is bij ons de basis! Wij trekken samen op om jouw doelstellingen en ambities vorm te geven en te realiseren door de juiste middelen efficiënt in te zetten. Dat doen we met een tailormade marketingstrategie op basis van het SOSTAC-model. Daarna bepalen we in onze maandelijkse impactmeetings welke vervolgstappen we moeten zetten om jouw businessdoelstellingen nog sneller en effectiever te bereiken. En we blijven samen vooruit kijken naar de dag van morgen en overmorgen en welke kansen (en bedreigingen) zich gaan aandienen.

6. Kunnen we referenties krijgen?

Als hun klanten echt zo tevreden zijn als het bureau stelt, dan delen zij dat enthousiasme graag met je. Vraag of je een klant kunt spreken ter referentie. Het liefst kies je er natuurlijk zelf een uit de lijst.

Referenties van PauwR?
Gelukkig hebben wij tevreden klanten die hun ervaringen graag met je delen. Scroll maar eens door onze testimonials. Indien gewenst vragen we vergelijkbare klanten of klanten met dezelfde uitdagingen om tijd voor je vrij te maken. Op deze pagina vind je precies welke bedrijven we per branche bedienen.

7. Hoe wil je externe ideeën en technologieën benutten voor ons account?

Van een digital agency mag je verwachten dat zij een bepaald niveau van expertise garanderen. Meestal kun je er wel op rekenen dat ze op de hoogte zijn van recente ontwikkelingen, maar dat is slechts het begin. Dit omzetten in beleid is andere koek. Stel daarom de vraag hoe ze van plan zijn om nieuwe ideeën en technologieën toe te voegen aan jouw marketingmix.

 

En als we het toch over innovatie hebben:

 

8.Hoe innoveren jullie?

Dit snel veranderend marketinglandschap vereist een digital partner die innovatie als kernwaarde heeft. Digital marketing verandert constant en is boordevol kansen en bedreigingen. Je wil dat jouw agency die spot. Vraag eens wat het bedrijf nu doet, wat ze zes maanden geleden nog niet deden!

Hoe zit het met innovatie bij PauwR?
Onze medewerkers investeren tot 25 procent van hun tijd in kennis. Daarin zijn we voorloper in onze branche. Daarnaast maken we als onder andere premium partner van Google, Facebook Blueprint Certified partner, LinkedIn partner en Channable Gold Partner gebruik van de nieuwste mogelijkheden, bijvoorbeeld dankzij exclusieve toegang tot bèta’s. Vervolgens bepalen onze strategen samen met onze Head of Innovation hoe we deze nieuwe ontwikkelingen kunnen inzetten voor jou als klant.

9. Wat is jullie specialisme?

Met deze vraag peil je degene tegenover je. Het antwoord ‘alles’ is eigenlijk per definitie een leugen. In de realiteit zullen er altijd vlakken zijn waarop het ene bureau net wat sterker is dan het andere. Maar als diegene zeker is van zijn kunnen, dan benoemt hij zowel zijn sterke als zijn zwakke eigenschappen. Vraag vervolgens hoe ze die zwakke eigenschappen willen ondervangen!

Kom maar op, zwakke punten van PauwR?
Full service en alles kunnen is inderdaad een leugen. Daarom geloven wij in een krachtige combinatie van specialisten en strategen die de overall doelstellingen en KPI’s bewaken op basis van een slimme, langetermijnstrategie met ook resultaat op korte termijn. Dat is dus ons sterke punt. En onze zwakke punten? Die hebben we zeker. Inkopen van offline media bijvoorbeeld. Je moet ons niet laten onderhandelen over de inkoop van een tv-campagne, dan ben je zeker te duur uit. Daarom haken wij in dat geval partners aan die daar wel echt goed in zijn. 

Ben jij in gesprek met een agency? Onze strategen geven je graag de handvatten om tot een juiste keuze te komen. En als wij denken dat wij een geschikte partner voor jouw organisatie zouden zijn, dan pitchen we graag mee. Neem vrijblijvend contact op met Rudolf via 013 203 2502 of mail naar Rudolf@pauwr.nl

Rating: 4.0/5. From 4 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *