Stimuleer en meet winkelbezoeken met behulp van Google Store Visits

Negen op de tien aankopen vinden nog steeds plaats in fysieke winkels, maar tegelijkertijd wordt 92 procent van die aankopen beïnvloed door online marketing. Je doet je campagnes dus tekort door enkel te kijken naar de online verkoop! In deze blog laten we zien hoe je van gescheiden online en offline marketing naar een omnichannel strategie toegroeit.

Om offline aankopen te stimuleren biedt Google meerdere mogelijkheden. Een optie is het inzetten van Local Inventory Ads. Met deze speciale shopping campagnes communiceer je via een aparte feed ook de winkelvoorraad en de afstand tot de dichtstbijzijnde winkel. Heel waardevol, want drie op de vier mensen die een lokale zoekactie uitvoeren, bezoeken uiteindelijk een fysieke winkel. Deze laagdrempelige advertentievorm is ideaal voor producten die je toch liever fysiek wil beoordelen voordat je ze koopt, zoals bijvoorbeeld een auto:

Iemand die op zoek is naar een tweedehands auto in Amstelveen zal al snel googelen op ‘tweedehands auto Amstelveen’. Als jouw bedrijf met relevante informatie en een mooie auto bovenaan staat, is de kans groot dat de zoeker een bezoeker wordt!

Local Catalog Ads
Sinds kort is het mogelijk om je shopping advertenties in te zetten op specifieke locaties rondom winkels. Na een klik klappen deze Local Catalog Ads uit tot een catalogus die meerdere producten vertoont. Ook deze advertentievorm geeft de winkelvoorraad en afstand tot de winkel weer. Met het oog op het groeiende aantal NEE/NEE-stickers (of beperkt aantal JA/JA stickers) op de brievenbus adopteren veel retailers deze advertentievorm als de perfecte digitale vervanger van de folder om zowel online als offline aankopen te stimuleren!

Local Store Visits campagne

Dit campagnetype richt zich puur op store visits. Het algoritme van Google optimaliseert bij deze campagne dan ook enkel op Store Visits. Het unieke hieraan is verder dat je alleen tekst ads, een shopping feed, een 10-secondenvideo en afbeeldingen dient aan te leveren. Vervolgens gaat Google deze campagne uitleveren in Search, Shopping, Maps, YouTube en DisplayDaarmee is het echt de campagne van de toekomst! Het algoritme krijgt de vrijheid om over verschillende platformen te zoeken naar mensen die interesse hebben om naar je winkel te komen. Zo vertel je als merk een zeer consistent verhaal over verschillende kanalen.

Hoe meet ik mijn store visits?

Voor grotere winkelketens zijn store visits al langere tijd meetbaar in Google Ads, maar er zijn nieuwe interessante mogelijkheden. Zo krijgen we veel beter inzichtelijk wie de winkel naar aanleiding van de advertentie bezoekt. De tool registreert demografische gegevens als leeftijd en geslacht, maar maakt ook onderscheid tussen nieuwe en terugkerende bezoekers. Google wil de meetbaarheid op korte termijn nog verder uitbreiden, zodat we ook inzicht krijgen in de omzet en ROAS (Return on Ad Spend) per winkel.

Nieuwe metric: Store Sales
Store Visits is één, maar Store Sales zijn nog veel interessanter. Deze informatie is als metric toe te voegen aan Google Ads. Met als voorwaarde dat je de offline data koppelt aan de sitebezoeker door bijvoorbeeld een bonnetje van de offline aankoop via de mail te verzenden. Het werkt om privacyredenen pas vanaf een bepaald aantal offline transacties per maand en een minimum aantal klikken via Google Ads.

Waar Store Visits vaak het conversiepercentage in de winkels en de gemiddelde waarde per bon doorberekent tot ‘offline omzet’, levert Store Sales deze data op basis van harde cijfers. Wil je als retail organisatie echt de stap zetten naar omnichannel werken, dan helpt Store Sales je bij het maken van de juiste beslissingen!

Toekomst
Google Store Visits geeft ons belangrijke inzichten in de relatie tussen digital marketing, winkelbezoeken en offline omzet. Het is voor kleinere ketens nog niet mogelijk om deze resultaten direct te meten. Dit neemt niet weg dat het een interessante mogelijkheid met veel potentie is die zijn waarde al meer dan bewezen heeft. We zijn dan ook heel enthousiast dat wij als PauwR mogen werken met de Bèta van Google Ads, waarbij de tool rekening houdt met winkelbezoeken in zijn biedstrategieën.

Dat betekent dat we daarmee het algoritme van Google ook kunnen inzetten met als doel om onze doelgroep naar de winkel te trekken. Waar Google voorheen enkel campagnes kon optimaliseren voor een online aankoop, nemen ze nu de winkelbezoeken mee in hun optimalisatie. Google Ads zal dus voortaan een winkelbezoek boven een online aankoop verkiezen, wanneer die een hogere waarde vertegenwoordigt!

Adopteer een omnichannel strategie!
De verschillende veranderingen die we hier doorlopen hebben, van lokale campagnes tot het meten van winkelbezoeken, hebben per direct of op korte termijn effect op ‘retail Nederland’. Dit vraagt dus om een hoge mate van flexibiliteit. Zeker wanneer Amazon later dit jaar tot de Nederlandse markt toetreedt, zal er nog meer geëist worden van retailers. Google Store Visits geeft je de kans om jouw wortels nog even stevig te verankeren, voordat de Amerikaanse gigant de retailmarkt komt opschudden!

De eerste stap is dat je online en offline marketing als één geheel moet gaan zien. Beoordeel je campagnes ook op die manier. Zo zorg je ervoor dat alle marketingafdelingen binnen je organisatie hetzelfde doel nastreven en elkaar ondersteunen!

Ben jij enthousiast geworden van deze blog en wil jij ook jouw doelgroep digitaal stimuleren tot een winkelbezoek? Neem contact op met onze specialisten via advies@pauwr.nl of bel naar 020-262 0332 en vraag naar Thomas.

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *