closeDeze post is 5 maanden en 7 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Wil je de ‘War for Attention’ winnen? Wil je dat jouw boodschap door de eerste cruciale aandachtsselectie heen komt? Dan is het belangrijk dat de advertentie-uitingen in jouw campagne herkenbare merkelementen bevatten. Zo trek je écht snel de aandacht. 

Wat zijn brand assets en waarom zijn ze belangrijk?

Brand assets zijn merkelementen die zintuiglijk waarneembaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan lettertypen, beroemdheden, geluiden, vormen, verpakkingen en logo’s. Zeg ik “Grote gele M”, dan denk je hoogstwaarschijnlijk automatisch aan McDonald’s. Eet ik vanavond “De verrassende groenten van vandaag”, dan weet je dat ik niet de inhoud van een potje HAK ga verorberen.

Veel van onze aankopen zijn gebaseerd op intuïtie en shortcuts. Het gevolg hier van is dat merken die mentaal eenvoudig beschikbaar zijn, sneller de voorkeur krijgen. Sterke brand assets verhogen de kans dat je als merk top-of-mind bent in een beslissende koopsituatie. Bovendien houden consumenten van alles wat zij gemakkelijk herkennen, wat de voorkeur voor een product stimuleert. Kortom, brand assets zorgen voor herkenning, onderscheidenheid en intuïtiviteit!

Waar voldoen goede assets aan? Maak kennis met de 3 C’s!

  • Clarity – Assets moeten simpel en logisch zijn. Consumenten zijn namelijk slecht in het onthouden en herkennen van ingewikkelde elementen. Hoe simpeler, hoe beter.
  • Consistency – Assets moeten consistent zijn en consistent gebruikt worden. Een vernieuwend logo klinkt misschien als muziek in de oren, maar moet echt niet teveel afwijken van het logo dat men gewend is. Je mag dus best wel een conservatieve houding aannemen!
  • Communication – Assets moeten toegepast worden in je communicatie, zowel offline en online. Probeer verschillende typen assets met elkaar af te wisselen.

Hoe zet je je brand assets optimaal in?

  • Allereerst moet je weten wat je brand assets zijn. Heb je deze eigenlijk wel? Waar wordt jou merk aan herkend?
  • Denk na hoe je verschillende brand assets inzet op belangrijke touchpoints. Een element zal pas een asset worden, als consumenten hier herhaaldelijk aan worden blootgesteld.
  • Veranker de assets in je organisatie en communicatie. Zorg ervoor dat iedereen zich bewust is van wat de brand assets van jouw merk zijn.
  • Houd je aan de bovengenoemde 3C’s!

Wil je sparren over het optimaal inzetten van brand assets in jouw online campagnes? De specialisten van PauwR kunnen je hier bij helpen. Meer weten? Neem dan contact met mijn collega’s van het Creative Lab.

No votes yet.
Please wait...