Maak van jouw marketing automation een succes!

Meer conversies door het automatiseren van gepersonaliseerde communicatie!

closeDeze post is 3 maanden en 6 dagen geleden gepubliceerd, waardoor het mogelijk is dat sommige cijfers, feiten of functies inmiddels zijn verouderd. Houd hier rekening mee bij het lezen en/of reageren op dit artikel. Ga voor actuele artikelen naar de homepage van de PauwR Blog

Je kent het wel. Op zoek geweest naar nieuwe sneakers op die leuke webshop en één dag later een e-mail in je mailbox: “Zijn deze Nikes iets voor jou?” Is het toevallig dat je precies die sneakers op de website had bekeken? Nee, zeer waarschijnlijk is dit een vorm van ‘marketing automation’.

Zowel grote als kleinere bedrijven passen marketing automation steeds vaker toe. In 2019 heeft zelfs bijna de helft van de B2B marketeers marketing automation als strategische focus (B2B marketing onderzoek 2019). Maar wat houdt deze term nou precies in? Met marketing automation automatiseer je de communicatie van gepersonaliseerde content. Dit gebeurt via relevante kanalen met als doel om van leads klanten te maken en bestaande klanten te behouden. De inzet van marketing automation leidt tot tijdsbesparing en een toename in conversies. Klinkt dit te mooi om waar te zijn? Toch kan dit echt! Ontdek in deze blog meer over de verschillende onderdelen binnen marketing automation en hoe je deze succesvol inzet!

Marketing automation in de praktijk

Stel je hebt een webshop waarop sneakers te bestellen zijn. Iemand heeft net een account op je webshop aangemaakt en ontvangt automatisch een gepersonaliseerde welkomstmail.

> “Hi Maarten, leuk dat je een account hebt aangemaakt!” 

Nadat Maarten een paar sneakers in zijn winkelmandje heeft gelegd, maar de bestelling niet heeft afgerond, ontvangt hij een e-mail ter herinnering.

> “Pssst… Maarten vergeet je niet iets? Er ligt nog een paar suède sneakers in je winkelmandje.

Maarten bezoekt nogmaals de webshop en plaatst een bestelling. Direct ontvangt hij een e-mail waarin staat dat suède sneakers helemaal in de mode zijn dit jaar. Dit is overigens een tip van onze eigen psychologe Renske. Op deze manier krijgt Maarten namelijk een goed gevoel over zijn aankoop en wordt de kans kleiner dat hij de bestelling retourneert (meld je hier aan voor meer psychologie tips!). 

Elke websitebezoeker krijgt dus content te zien die is afgestemd op zijn of haar persoonlijke gegevens en gedrag. Hoe relevant ben je dan? Juist, heel relevant!

Een klantgerichte strategie bepalen

In bovenstaand voorbeeld staat de klant centraal. Deze klantgerichte strategie is noodzakelijk om marketing automation succesvol in te zetten. Bepaal eerst je strategie, want zonder doel kun je niet scoren. Staan de doelen vast, dan is het tijd om te bepalen wie je klanten zijn. Zijn jouw klanten jongeren die in de omgeving van Tilburg wonen, sportief zijn en dagelijks Instagram gebruiken? Speel hier dan op in! Pas wanneer je deze gegevens in kaart hebt, kun je beginnen met het ontwikkelen van content en het implementeren van de techniek. Heb je hulp nodig bij het bepalen van een klantgerichte strategie? Onze specialisten gaan graag met je om de tafel tijdens een strategische sessie!

Onderscheidende en relevante content

Oké, je hebt een klantgerichte strategie en weet wie jouw klanten en wat hun interesses zijn. Laten we dan beginnen met het creëren van content, zoals het schrijven van een nieuwsbrief en een Instagram post, en het ontwikkelen van het juiste beeldmateriaal. Want de techniek krijgt binnen de online marketing dan wel een steeds groter aandeel, content is en blijft de basis. Als de boodschap van je Instagram post niet relevant is, voelt de doelgroep zich niet verbonden met je merk.

Daarnaast wordt het belang van relevante en onderscheidende content ook door een andere oorzaak steeds groter. Doordat er alsmaar informatie online bijkomt, is de kans op content verzadiging op bepaalde onderwerpen steeds meer aanwezig. Kijk dus voordat je begint met contentcreatie goed naar wat er online te vinden is en wat de interesses van je doelgroep zijn!

De juiste software voor marketing automation

Afhankelijk van de vastgestelde doelen en behoeften, maak je een keuze tussen e-mailmarketing software en marketing automation software. Waar e-mailmarketing software zich alleen richt op het automatiseren van e-mails, kan marketing automation software de communicatie ook via andere kanalen automatiseren, zoals via social media. Als je alleen automatisch een reeks e-mails wilt versturen naar iemand die net sneakers heeft besteld, dan is e-mailmarketing software voldoende. Ditzelfde geldt als je een websitebezoeker via een e-mail wilt herinneren dat er nog één paar sneakers in zijn of haar winkelmandje ligt.

Wil je naast deze reeks e-mails ook het totale traject van je websitebezoekers vastleggen en ze zo via meerdere kanalen van de juiste informatie voorzien? Kies dan voor marketing automation software! Het is zelfs mogelijk om met marketing automation software de Return On Investment (ROI) meetbaar te maken en om een leadscoring model te ontwikkelen. Met behulp van dit model wordt inzichtelijk welke websitebezoekers klaar zijn om tot aankoop over te gaan.

Dit model is op basis van zowel impliciet als expliciet gedrag. Bij expliciet gedrag kijk je bijvoorbeeld naar het geslacht of de leeftijd van een persoon. Bij impliciet gedrag kijk je naar de acties die diegene heeft gedaan. Heeft iemand bijvoorbeeld een aantal keren de productpagina van dat ene paar sneakers bekeken? Dan heeft diegene waarschijnlijk meer interesse in dit product dan iemand die deze pagina niet heeft bekeken.

Testen & optimaliseren met geautomatiseerde marketing

De doelen zijn bepaald, de content is ontwikkeld en de techniek is geïmplementeerd. Wat nu? Durf live te gaan! Marketing automation is namelijk een doorlopend proces. Je hebt data nodig om te optimaliseren. Door verschillende testen uit te voeren en de resultaten goed te monitoren, kun je verbeteringen doorvoeren.

Wil jij door middel van de toepassing van marketing automation tijd besparen en het aantal conversies verhogen? Denk bijvoorbeeld aan het geautomatiseerd versturen van een reeks e-mails na download van een whitepaper. Of aan het ontwikkelen van gepersonaliseerde landingspagina’s. Waar wacht je dan nog op?

De specialisten van PauwR kunnen de totale implementatie voor je uit handen nemen. Maar ook met één onderdeel, zoals strategiebepaling of contentcreatie, kunnen wij jou helpen. Meer weten? Neem contact met ons op. Of ervaar onze marketing automation zelf en download onze whitepaper over de See-Think-Do strategie.

No votes yet.
Please wait...
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *